Veterinärbesiktning!

StrawberryRed

Trådstartare
Ska få min häst besiktigad nu, då han är såld... När jag köpte honom för ca 5 år sen fick jag för mig att jag betalade 900 kr för besiktningen, ringde och skulle boka tid nu och då säger hon att det kostar 2200!

Är det jag som är galen som tappade hakan? :confused:

Sv: Veterinärbesiktning!

Det stämmer att priserna har gått upp..

900 låter billigt.. får betala mer för en gårdsbesiktning här.

Jaa, jag antar att det är vad det kostar. Har ringt 3 olika klinker nu, den som jag bokade tid med (och som kommer till gården) tar 2200, de andra två som bara hade på kliniken tar 1800! Jag tappade nästan telefonen i golvet. Menmen, man behöver ju det, så vad ska man göra?

För oss är det betydligt billigare (och bättre) att åka till klinik. Därför väljer vi alltid klinikbesiktning om det ska besiktigas. Tror en besiktning av distriktsveterinär ligger på runt 3000 kr här.

aah, okej! Bara det att jag inte har transport, så isf varit tvungen att hyra det. Och det hade blivit samma pris som om de kommit ut till gården då typ =)

ja, priserna har gått upp.
Jag tog ut vet för gårdsbesiktning för 3-4år sen, betalade nog 900kr för det. Och idag när jag ringde kliniken och kollade vad besiktning skulle kosta så 2500kr. Men hon förklarade att det är pappersarbetet som kostar med intyg och sånt. Jag kunde välja en hälsoundersökning för 1500kr dom kollar samma sak men utan vet.intyg, men journaler skrivs och enligt vet. så gäller ju dom lika väl i en tvist som intyg.
Men vid en försäljning eller så så kanske man måste ha just intyget.

Vid en besiktning måste de göra en ID-kontroll (och skriva in det i passet att så gjorts). För att säkerställa att det är rätt häst som besiktigas (så man inte åker in med Sture som är UA och hävdar att det är Ture som varit inne när Ture säljs).

Vid en besiktning måste de göra en ID-kontroll (och skriva in det i passet att så gjorts). För att säkerställa att det är rätt häst som besiktigas (så man inte åker in med Sture som är UA och hävdar att det är Ture som varit inne när Ture säljs).

:confused:
Var har du varit med om att de skriver in i passet ? Har aldrig någonsin varit med om detta trots att jag besiktigat hästar på de flesta av klinikerna i Skåne.

Jag har besiktigat ett par hästar och vid varje tillfälle fått visa pass och fått stämplat att id-kontroll utförts och i vilket syfte (klinikbesiktning)

Jag har besiktat på klinik och inte behövt visa pass. Jag har också besiktat hemma och varit tvungen att visa pass (och de kollade chippet). Det beror nog mer på veterinären än på platsen tror jag.

Förbaskat slarvigt, vad jag vet är det tvingande att kolla passet. Och det är ju säkerhet för både köpare och säljare samt för hästsäkerheten.

Vid samtliga (tror jag) av de besiktningar jag gjort har vet kollat passet och jämfört idbeskrivning men aldrig att någon satt någon stämpel att det är gjort, det har inte ens gjorts när idkontroll är utförd på bruksprov. Har bara helt stämpellösa pass trots att flera hästar är idkontrollerade både vid tråårstest, kvalitet, bruksprov, championat, i samband med hingströntgen och även vid besiktningar. Men inte en stämpel har satts i passen under alla år.

Jag har heller inte fått stämpel i passet dock har man kollat ID vid besiktningen.

Mia

Jag fick ge nästan 1900kr för en gårdsbesiktning när jag sålde häst i fjol.. Jag höll på att ramla av stolen när jag fick räkningen.. Men det kostar som minst 700kr att bara ta hit veterinären..:(

Jaa, det är väl så att priserna har gått upp! Men nu är det gjort iallafall, och pållen var frisk som en nötkärna, tillochmed plus i kanten för att vara 16 sa veterinären!
Men nån stämpel fick han dock inte. Däremot ritade hon av teckenbeskrivningen från passet, till intyget! =)

Samma här, aldrig skrivits in i passet varför identiteten kontrollerats. Varken vid besiktning eller vid chipmärkning. Det slarvas hemskt med att notera det i passet (alltså att man kollat identiteten).

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 585
Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
243
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: Kilauea
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
785
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka