Veterinär - köra eller ta ut

Trissa

Trådstartare
Med anledning av vaccinationsfrågan så började jag fundera på om man ska ta ut veterinär för det, eller köra dit? Har en ettåring som ska grundvaccineras, och vi har inte så långt till närmsta station. Det är ju bra miljö- och transportträning om inte annat. Är det mycket dyrare att ta ut veterinär för vaccinering?

Sv: Veterinär - köra eller ta ut

Om du inte har någon väldigt billig privat vet. i närheten så brukar det bli klart billigare att åka (men ring och fråga efter pris för säkerhets skull). Som du skrev så är det ju ett ypperligt tillfälle att träna på att åka till veterinären! :)

Om du tar ut veterinär så blir det ju minst resersättning utöver vad det kostat att åka till kliniken, ibland tar det även ut en inställelseavgift som då ofta är högre än ev klinikavgift.

Jag har alltid i största möjliga mån åkt in med min häst till klinik vid vaccination om det inte varit så att många fler hästar i stallet som skall vaccineras samtidigt så vi kunnat dela på de extra avgifterna. Det har i de fallen blivit billigare och enklare än att sitta och köra fram och tillbaka med hästarna. Jag har ca 3 mil till kliniken.

Här kostar vaccinering med distriktsvveterinären en tusenlapp inkl alla avgifter. Distriktaren har 1½ mil hit.

Vacc med billiga privatvet går på typ 400 kr inkl allt om man gör det i samband med annat eller är många hästar, han åker inte enkom för vacc.

De andra privatvet vet jag inte vad det tar.

På klinik betalar jag 290 kr inkl allt. Men då tllkommer resan. Men med DV:s debitering blir det ändå billigare även om jag har en bra bit till klinik.

Nästan alltid billigast att göra det på klinik MEN jämför priser först, ibland är vet på fältet billigare än man tror =)

Har du bara en häst skulle jag köra. Perfekt träning!
Jag har 4 hästar och då skulle det bli ett väldigt åkande!
Har däremot en privat och hyffsat billig vet som kommer till mig.

Då ska jag nog ringa runt och kolla lite... Det finns tre alternativ, distriktaren eller två privatveterinärer. Den ena kör inte ut i ngn vidare omfattning, (det är honom jag i så fall tänkt köra till) och den andra har 5-6 mil hit. Det kanske går att kombinera, jag kör ett par gånger och han kommer hit en gång.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
745
Senast: Amk
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: Hajfisk
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 876
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Mata småfåglarna