Veterinärbesiktning vid köp

asaria

Trådstartare
Jag funderar nu på hur jag ska göra med veterinärbesiktning vid köp av min nya häst. Självklart ska han besiktigas men jag vet inte om det blir en gårdsbesiktning eller om vi ska åka till klinik. Hur hade ni gjort?

Hästen som det gäller är 2 år och jag får köpa honom för 20 000kr. Jag ska ha honom för hobbyridning och rasen är arabsikt fullblod. Han är ju inte så dyr så kanske räcker det med en gårdsbesiktning. Sen så är han ju bara 2 år och borde inte hunnit få några större skador än..

Å andra sidan så vet man ju inte om han har några medfödda fel då han är så ung. Kanske är det därför bra att åka till klinik och röntga honom. Han är ju inte så dyr men det kan ju bli dyrt om det visar sig att han har lös benbitar eller dyl..

Jag kan inte bestämma mig :confused::confused:. Så, hur skulle ni gjort?!
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Jag hade inte köpt en arab utan att röntga för cystor.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Jag har haft (ett flertal) araber under flera år och aldrig haft problem med cystor. Men det är självklart nått att ha i åtanke..
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Jag åkte till klinik och röntgade bakknäna på den unga araben jag köpte. Hade inte struntat i det.
Nu har jag inte haft någon arab med cystor men problemet är ju inte när de inte är där. Problemet är när cystorna finns där.
// Linda
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Absolut kollat knän. Med en så klar disposition för åkomma är det ju närmast korkat att INTE kontrollera förutsättningarna.

Förslitningsskador är väl mindre risk, men trauma och medfödda fel (hjärta-/lungfel, ögon, bett) vill man ju gärna ta ställning till INNAN köpet.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Jag skulle gjort gårdsbesiktning. Har gårdsbesiktigat de hästar jag haft.
Man kan ju lägga ner massa pengar på röntgen etc om man känner att man vill det men för den prislappen skulle jag inte det.
Sen kan jag ju inte arabiska fullbod och om det finns något man ska akta sig speciellt för så det överlåter jag till proffsen inom rasen!
Lycka till!
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Min unghäst var försäkrad från att den var föl. Oriden och ohanterad så köpte jag den helt utan besiktning.
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Tack för alla svar! Det lutar åt klinik. Klart man skulle vilja få reda på alla eventuella fel och problem som är eller kommer att uppstå. Dock är ju det inte möjligt men man kan försöka få reda på så mycket som det går. Tror jag gör det bäst på klinik. Även fast han inte är så dyr nu så kan det ju bli dyrt.. Han är också försäkrad från födseln. Jag har följt hästen från att han var bebis och vad jag vet så finns det inte det med i bilden. Medfödda fel är ju nått som man kan få svar genom besiktningen.

Men som sagt, allt går kanske inte att få reda på nu.nu. Utan nått kanske kommer visa sig sen. Men ska man oroa sig för det så kommer man ju aldrig våga köpa någon mer häst :).
 
Sv: Veterinärbesiktning vid köp

Så finns trauma inte med i bilden.. Skulle det stå :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 616
Senast: Lobelia
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 023
Senast: ptr
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp