Veterinärbesiktning innan försäljning

Barbabelle

Trådstartare
Gör man alltid det? Är vissa försäkringsbolag hårdare på att det ska göras innan försäljning än andra?
 
Gör man alltid det? Är vissa försäkringsbolag hårdare på att det ska göras innan försäljning än andra?
Det gör man om man vill. Inget måste men smart att göra så man vet att man köper en ”felfri” vara.

Försäkringsbolagen vill ofta ha in besiktning om det är en trav/galopp häst som ska försäkras till ridning eller om hästen ska försäkras för en hög summa i liv. Annars tar man mest bara över befintlig försäkring
 
Det är valfritt, men om det sedan kommer fram att hästen har någon skada/svårighet som skulle ha upptäckts vid en veterinärbesiktning kan försäkringsbolaget neka ersättning. Det bedöms att man inte har fullföljt sin undersökningsplikt innan man köpte hästen.
 
Visserligen många år sedan men tog köpte och tog över försäkring utan att besiktiga en häst.
Fick övertyga försäkringsbolaget att jag hade varit med vid båda veterinär besöken och visste att hästen var halt, lovade att den skulle ta det lugnt närmaste tiden.
 
Jag köpte häst utan besiktning och försäkring. Skaffade sedan försäkring utan problem, men så var hästen 18 år så kunde bara ha veterinär och basic, men det räckte för mig. Hade det behövts några större grejer hade jag tagit bort ändå, det var med i beräkningen när jag köpte äldre häst. Nu hade jag en jäkla tur och behövde aldrig använda försäkringen på de 6,5 år han levde efter köpet. Han togs bort av ålderdom.
 
En okänd häst från en okänd säljare hade jag som hobbyryttare inte köpt utan besiktning. Jag har ju då ingen aning om vad jag köper och eftersom undersökningsplikten ligger på mig så har jag ju rent juridiskt inget o komma med om det uopstår problem efter köpet.
Man brukar dock kunna ta över befintlig försäkring och livvärde upp till inköpspriset utan besiktning.

Är man proffs och kan ta chansen (inprisat) och har god förmåga att själv bedömma hästen är det ju en annan sak.
Jag har köpt en häst utan besiktning. Men min bästa vänninna var barndomsvän med säljaren, och hade följt hästen sedan den köptes 12 år tidigare. Hästen kostade dessutom en bråkdel av dess egentliga värde.
 
Det är valfritt, men om det sedan kommer fram att hästen har någon skada/svårighet som skulle ha upptäckts vid en veterinärbesiktning kan försäkringsbolaget neka ersättning. Det bedöms att man inte har fullföljt sin undersökningsplikt innan man köpte hästen.
Det har jag aldrig hört talas om. Är hästen obrutet försäkrad, så är ju knappast den nya ägaren ansvarig för vad som ev kom från tidigare ägare oavsett, för då kaffe ju försäkringen gällt även denne, tänker jag?
 
Det är valfritt, men om det sedan kommer fram att hästen har någon skada/svårighet som skulle ha upptäckts vid en veterinärbesiktning kan försäkringsbolaget neka ersättning. Det bedöms att man inte har fullföljt sin undersökningsplikt innan man köpte hästen.
Det där gäller bara om man tar en ny försäkring, inte om man tar över den gamla.
 
Jag har alltid besiktigat vid köp men aldrig innan försäljning om det inte funnits anledning att tro det finns något som påverkar affären.
 
Gör man alltid det? Är vissa försäkringsbolag hårdare på att det ska göras innan försäljning än andra?
Har köpt utan besiktning flera gånger. Är hästen bra försäkrad tar man bara över den befintliga. Besiktning är ingen garanti för någonting och vet är inte gud.
 
Jag besiktar inte hästar jag köper.
Det jag kan se med ögat tar en veterinär 5000 kr för idag (vanlig gårdsbesiktning) det som inte syns för ögat har inte varit aktuellt pga att jag i första hand köper unga hästar för relativt låga priser. Alltid kunnat ta över försäkringen.
 
Jag har två billiga hästar och besiktigade inte någon av dem. Den ena var försäkrad så jag tog över den och den andra var inte försäkrad alls så det nyförsäkrade jag vid köpet.
När jag tidigare köpt dyrare hästar har de besiktigats. De har ju då också försäkrats till bra mycket mer i liv än de jag har nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Vid köp och försäljning av hästar är tydliga avtal och riktlinjer en viktig grund för att undvika framtida konflikter eller tvister...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag funderar på att byta försäkringsbolag men hur blir det med dolda fel då? " Efterskydd för dolda fel om du säljer en häst som är...
Svar
3
· Visningar
499
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
814
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 129
Senast: Äpplet.
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp