Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Den bästa friskvården är dock att lära sig rida så att man sliter som minst och att alltid ha som första tänk då man rider att man ska stärka och gymnasticera hästen.

Jag förespråkar också kolla upp en gång för mkt än för lite.
Jag ser tyvärr många stela eller tom rent ofräscha hästar.

Men faktum är att om hästen är frisk och igång och rids av en person som behärskar övningarna är en kiro eller equi överflödig.
Så det jag menade med min första kommentar kring det vara att om man tar ut en sån och de hittar saker: då bör man antingen jobba vidare med sin och hästens utbildning eller kolla över om hästen verkligen är frisk.

Jag har flertalet gånger tagit ut kiropraktor och equiterapeut och nu sist en sjukgymnast för häst. De har inte hittat något sen jag lärde mig använda övningarna för att arbeta friskvårdande med min häst.
Och det även nu för ett par v sen på min 30-åriga häst.

Så absolut bör de flesta ta hjälp av veterinärer och kiropraktorer och equiterapeuter. Men var också medvetna om att det GÅR att hålla dem spänningsfria, raka i kroppen och jämt musklade genom ridningen.
Men tränare som lär ut sån ridning är det tyvärr värre med. Det finns inte så många.
Och den ridningen ser inte alltid exakt ut som det man visar på banan. Man kan behöva stretcha hästarna mer och rida övningar som stärker dem mer.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Sen finns det ju andra orsaker. Jag kom äntligen på, för typ 1,5 år sen att det var täckena som orsakade min hästs bogspänningar, mestadels. Så jäkla dumt, men det har gjort så himla stor skillnad sen jag bytte till ett speciellt täcke och i den bästa av världar skulle vi helst inte använt täcke alls såklart.

Men jag hade också gärna tränat för en helhetstänkande tränare, vet du någon i Skåne får du gärna PM:a :)
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Håller med dig och erkänner att jag inte är något proffs och tar gärna den hjälp jag kan få för att underlätta.
Min häst är dessutom rätt ny för mig och därför passade det bra med en koll. De saker som hittades var spänningar i nacke samt käke, antagligen tandrelaterat.
Kunde även konstatera att han är tunn vid manken jämfört med ryggen och sadeln ska nu kollas upp
I övrigt en fräsch, välmusklad och jämn häst.

ET kommer på återbesök om en dryg vecka för att följa upp nacke och käkar och se hur det ser ut och känns när tänderna är fixade.
Efter det kommer jag ta ut henne två gånger om året för att veta att vi är på rätt väg.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Jag tar alltid ut min veterinär först..skulle faktiskt aldrig börja med ET om jag upplevde ett problem. Sen har jag massör då och då ute men det är för att förebygga problem...Tänderna får en årlig koll i förebyggande syfte...förutom när jag köpte min häst - hade aldrig fått tänderna kollade - så krävs bara minimala åtgärder.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

kl
Min häst har haft lite problem med kotlederna och när det var som värst testade vi ET några gånger (efter vets rekommendation). Gav inget större resultat och har inte fortsatt med det, men fick med mig några övningar jag jobbar med på egen hand. Tar ut vet efter behov, några ggr om året. Kan vara lite nojig så kollar alltid en gång för mycket. Hovslagare var 7e vecka. Tandläkare på rutinkontroll ca en gång om året.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Du har rätt till stor del , men generaliserar lite . en liten spänning ngnstans behöver faktiskt Inte vara ngt som ridits dit av kass ridning utan kan uppkomma av många andra anledningar . Så att det skulle vara helt onödigt om kan vill använda et förebyggande eller som vi människor går till massören , ekvivalerar inte dålig ridning i sig .
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Jag hävdar ändå att de inte hittar något om man använder sig av ridningen som stretchande och stärkande. Men då får man lära sig rida på annat sätt än det som visas på banan.

Och att lära sig känna obalans, lära sig förstå varifrån den där lilla och för de flesta omärkbara diffen kommer ifrån.
Sen får man kanske jobba hästen i ytterlägen då och då. Just för att hästen ska vara en atlet, en idrottsman.
Då kan man inte bara träna som om man vore tyngdlyftare(bärkraft) eller maratonlöpare(skjutkraft) och inte heller på en blåbärsnivå.
Tänker man dansare a la någon form av jazzbalett eller liknande får man mer en överförbar tanke kring hur man måste träna. Stretch, elongate liksom.. Mjukhet och styrka..

Sen måste man givetvis, som med alla atleter, i övrigt ge dem rätt förutsättningar.
Dvs man ser till att ha bra skor anpassade för ens fötter=verka i rätt vinklar och sko om man behöver. Man ser till att inte låta musklerna styvna genom att de statiskt ska behöva spänna sig mot något(som i hästens fall kan vara illasittande täcken).
Hålla kroppen lagom tempererad och undvika drag.
Se till vad man äter. Både så man får energi, inte blir överviktig, inte käkar sånt som irriterar kroppen på olika sätt.
Man ser till att man har passande utrustning.
Och i ridfallet: man måste se till att som ryttare inte vara sned/låst/oliksidig.

Att man sen väljer att ta ut equiterapeuter, massörer etc: skitbra!
Hellre en gång för mkt än för lite!
Men om det behövs är ngt galet! Det behöver inte vara ridningen som är det som skiter sig mest.
Men med ridningen kan man faktiskt lossa spänningar, bara man vet hur man ska göra det. Och det är en grej som måste ske fysiskt och psykiskt.

Att man med en häst som har gamla skador etc måste ta till sånt - absolut. Då vet man att den individen är defekt. Och som skadad kan man behöva specialvård.

Men även många med skador går att hålla symptomfria med rätt träning. Det gäller både människa och häst.
Får man dock en period man måste ställa av kan man vara just och hjälpa hästen med sån behandling(kiro/equi/etc) för att slippa pressa igenom det för hand eller uppsuttet.

Så nja - jag tycker nog att man ska ta sig en funderare kring varför man behöver behandla regelbundet om behandlaren hittar saker.
Sen att man kanske inte förmår göra bättre och hästen iaf får hjälp regelbundet och inte verkar smärtpåverkad.. Ja, det må väl vara hänt!
Så har de flesta hästar det. Och förmodligen de flesta människor med.
Men man ska göra ett medvetet och informerat val där man förstår att det går att göra annorlunda och man kan försöka lära sig ta sig dit eller fortsätta som man gör.

Jag har som sagt låtit kolla igenom mina hästar. Och vid rehabjobb kollas givetvis hästarna av vet och om det behövs också av kiro/equiterapeut eller sjukgymnast.
Så jag är absolut inte emot själva grejen att kolla dem.
Bara emot det att tro att regelbunden behandling är nödvändig eller ens mest sunt på en häst som anses frisk/igång/rids fullt.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Carl Hester tar ut ET varje vecka till sina hästar... det finns ET och det finns ET skulle jag säga.. det finns dom som inte hittar något för att dom inte är tillräckligt duktiga så det är ingen garanti för ens ridning.

Alla idrottsmän behandlar sig själv med allt som finns i hela världen, människor och hästar som tränas får spänningar av olika slag, det är inget konstigt alls, men precis som du säger måste man åka dit varje månad för att behandla så är det ju något som inte stämmer. Men någon spänning här och var är ganska naturligt och jag skulle nog kassera den ET´n som aldrig hittar några spänningar alls gång efter annan.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Jag tycker du är ute och cyklar nu . Rejält . Har du ens läst mitt och andras inlägg där man tar en renommerad ( minst sagt) ET i förebyggande som allmän genomgång ?
Jag läste din uppsats Som att förebyggande /regelbunden koll var helt onödigt , för rider man helt korrekt får hästen aldrig ngn spänning/låsning öht. Och som jag läste dig så Hade den ngn sån liten Grej borde personen lära sig rida ?

Blir väldigt märkligt och generaliserande enligt mig särskilt om du som anser det aldrig öht anlitar en ET ?

Eliten använder förebyggande ET s i precis det syfte jag säger .
Om du anser att varje ET besök beror på att alla borde ridit bättre , så blir det märkligt .

Varför måste du skriva telefon kataloger för att argumentera ? Läs det som skrivs ? Har du ngt att invända kort och koncist utifrån det jag och flera skrivit kort och koncist ang ? Det låter som du predikar för folk som öht inte tillhör målgruppen ? Dvs kunnigt folk som öht inte har problem med sina hästar, bl.a. Mig själv , men som använder ET regelbundet för allmän billig förebyggande Regelbunden koll ?
Varför i hela friden göra långa inlägg om ngt sånt och hur onödigt det är om man kan rida ?
 
Senast ändrad:
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Fast Hester är proffs på tävling inte på den sortens ridning som lossar saker på hästar som har defekter/rörelsestörningar etc.
Han är förmodligen bättre på sånt än de flesta vanliga dödliga!
Men det finns nog de som är bättre på just den biten, att identifiera sånt och rida/ta för hand för att få bort det.

Hester har annat han måste lägga sin tid på. Man hinner inte med allt. Varken att bli bäst i världen på det eller ens försöka. Man får liksom välja..

Har man samma ET bör man nog fundera på att byta om den inte hittar något ja.
Hittar den någon liten muskelspänning då och då - fine.
Måste man behandla för att hästen blir märkbart sämre och man inte är duktig nog att känna de små, små saker som proffs känner är det ngt galet.
Jag har stött på så otroligt mkt människor som anser att ridning SKA ge spänningar och hästarna SKA behöva vila. Och de SKA behöva behandlas regelbundet.
Sånt gör mig beklämd.

Givetvis har jag också ridit in spänningar i hästar. Ibland får man tom aktivt göra det valet för att ta sig förbi en barriär/ett trauma etc som gynnar hästen i längden. Då kan man ta ut någon för muskulär behandling.
Så har jag gjort nyligen tom med en häst som hade ett problem och jag inte ville försöka lösa det muskulära med arbete iom att den inte skulle utbildas inom sånt. Det fanns inte tid till det på den korta tid den var hos mig. Fokus var då på annat.
Så då fick den få träningsvärk en dag och jag tog ut massör dagen efter.
Men att det på utbildade hästar skulle vara bästa lösningen alltid - nej, det tror inte jag. Såna hästar skulle aldrig få träningsvärk av hälften av det heller..

ET, Vet, tränare etc.. man kan utbilda sig till allt det. Men för att bli bra måste man också ha känsla/öga. Det kan man inte plugga in genom att läsa.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Fast nu underskattar du Hester.. han har inte alltid haft fina hästar och varit nr 1 på att tävla. Han har väldigt mkt mer i bagaget än så, därför lyckas han väldigt bra med sina hästar idag.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Nja, det tror jag inte jag gör. Jag har grym respekt för hans kunskap. Men tror det finns ett par till som behövt ta den vägen till toppen. Ridit såna som han har. Men han har fortf valt att rikta in sig på någonting, tävling.

Har man valt att rikta in sig på AR eller skolsprång eller valla kor eller whatever så har man en specialgrej man är extra bra på hur lysande man än är på det mesta andra.
Det finns de som riktat in sig på lossa spänningar på defekta individer, endast.
Där målet tävlingsridning aldrig behövt räknas in.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

*knapplån*

Jag har nu rensat kraftigt i tråden. Diskutera trådämnet eller närliggande, men personangreppen är inte OK.

Lovis
moderator
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Fast återigen, de flesta spänningar/låsningar min hästbehandlare/Et/Kiropraktor, vad man nu vill kalla det, hittar är inte ridrelaterade. De kommer av att hästen som är tung har gjort för snabba vridningar i hagen t.ex. eller andra grejer. Det är sällan det är något som kan härledas ifrån ridning på mina hästar enligt ET, men ändå åker jag och kollar upp dem eftersom de andra spänningarna är sådant som kan bli problem i ridningen om man inte löser dem. De skulle inte gå att rida bort, tvärtom, hästen skulle kanske få problem av dem.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Jag tar ut veterinär vid behov och vaccinering.
allmänna hälsokoller kan jag göra själv (är hippolog) Kan också göra en "snabb-koll" i munnen. Vid tandproblem eller misstanke får hästen träffa min veterinär som också är duktig på tänder. Annars kollas hästarna i munnen varje-vartannat år.
Åker sällan till klinik, då ska det vara för en undersökning man inte kan göra på hemmaplan.

Har haft massör en gång till en häst. Den hästen var ganska stel, massören var på plats och vi jobbade tillsammans under några veckor, så då fick hon ta en titt på ledig tid.
Kiropraktor eller ET har jag aldrig använt mig av själv. Har varit med nån gång när inackorderingar har haft.. men tycker inte hästarna har blivit särskilt mycket bättre efteråt. Dyrt och har ännu inte sett några fantastiska resultat.
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Kiropraktor eller ET har jag aldrig använt mig av själv. Har varit med nån gång när inackorderingar har haft.. men tycker inte hästarna har blivit särskilt mycket bättre efteråt. Dyrt och har ännu inte sett några fantastiska resultat.

Intressant! Har själv funderat mkt på detta med alternativbehandligar. Jag tror absolut att det kan fungera, men tror också tyvärr att det är ett fåtal riktigt kompetenta dito...

Har själv genom åren testat ett flertal, några har varit uppenbara charlataner, medans några varit bättre. I det senaste har jag använt mig av ett par med gott renommé, som är väldigt poppis i trakten. En miljon flugor kan ju inte ha fel liksom :D. Men tyvärr, den ena får jag rent av bluff och båg känsla av, den andra har goda kunskaper men det håller inte riktigt hela vägen, känns som att bägge är "in it for the money".

Ändå lovprisar traktens ryttare dessa två, varför? Tja, rekommendeationerna efter behandling är att låta hästen vila ngn dag och sedan bara jogga loss den... bara det är säkert mer än vad många gör annars och säkert kan hästen kännas bättre.

Jag tycker mig se en oroväckande trend och övertro på vad dessa alternativare kan göra. Verkar bli allt vanligare att man ringer sin E.T istf. veterinären när ngt är fel. En bekant till mig (som faktiskt är en mkt kompetent hästmänniska) ringde tom ut E.T till en häst som visade sig ha brutit hovbenet :crazy:
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Ja det finns en del kvackare helt klart .
Fast jag upplever problemet mindre än för 10 år sen ang att hästägare tar alternativare före veterinär vid skador . Lagstiftningen som infördes då , där ansvaret tillfaller hästägaren om ngt går snett , tycker jag verkar ha gått fram hos de flesta . Och kvackarna skiljer man ur från legitima eftersom bara kvackarna behandlar ofräscha hästar utifrån samma lag .

Jag tycker helt klart att en hästägare som måste behandla sin häst via et dagligen dax , och ej i förebyggande syfte utan pga konkreta problem i hästens kropp , borde ha uppsökt en veterinär för länge sen .
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Ytterligare en anledning till att många är så nöjda med sina E.T är att dom påfallande ofta får höra det dom "vill" höra.

Ex. Jag har så svårt att få igång ryggen på honom och han är så stel i höger varv. ET talar om att hästen har låsningar i såväl rygg som högerbogen. Jaha det var väl det jag visste....
 
Sv: Veterinär, tandläkare, equiterapeut osv

Jag tror också att det var ännu värre för 10 år sedan. Då var det ju var ett flertal rena djurskyddsärenden :(. Men jag tror att det har ökat vad gäller användandet när det gäller småhältor, rörelsestörningar osv. Hör många, även här på buke, som "jaja jag ringer ET på måndag" när hästen inte ser fräsch ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 442
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 153
Senast: Speedway
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 122
Senast: Fibusen
·
Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 921
Senast: Elisha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp