Moppa123

Trådstartare
"lite" vetekli frågor...
var köper ni vetekli? vilken sort?
hur fodrar ni med det? (varför?)
och till sist vilka näringsvärdesrsiffror har vetekli???
:bow:
 
var köper ni vetekli?
Granngården

vilken sort?
Vet ej om den kallas något särskilt. Den som de har där...

hur fodrar ni med det? (varför?)
2 dl morgon och kväll ges tillsammans med 2 dl betfor och 2 dl linfrö. Blötlägges i kokhett vatten ca en halv dag innan (alltså på kvällen till morgongivan och på morgonen till kvällsgivan). Jag vet att kli inte behöver blötläggas men det är helt enkelt smidigare att göra hela gröten på en gång. Ger det för dess lösande effekt i tarmbehandlingssyfte.

och till sist vilka näringsvärdesrsiffror har vetekli???
Värden per kg foder
9,6 MJ
110 g smb rp
1 g ca
11 g p
1,1 g mg
 
tack för dittt svar :)

så man behöver inte blötlägga kli? jag trodde mig läst det någonstans ....
Så att du blötlägger det i kokhett vatten har med linfröna att göra och inte kliet?
 
Det ska visst blötas, men behöver inte ligga i blöt. Det räcker att man blöter det precis när man fodrar. Eftersom mitt ska bli en gröt, så blötlägger jag det tillsammans med linfröna (som ju ska slemma till sig och bli avgiftade) och betforen (som ska svälla). När jag enbart har gett t ex vetekli och havre har jag blött det precis innan fodring.
 
ohhhh ok, då fattar jag :)
då kan jag slänga ihop det med betforen om jag nu inför kli i foderstaten..

tack för hjälpen igen! :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 784
Senast: warg
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 021
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp