Vetekli och hippos vitlök.

J

Jaba

En massör som var i stallet ansåg att vetekli och soja var dåligt mot magen och endast skapade oreda på tarmfloran? Jag som trodde vetekli var bra?
Han kollade även på tungan på en av hästarna och påstod att den hade magsår? Lyste även i ögonen. :eek: Är han en av alla skojjare eller? :cry: Har nämligen tyckt att han har varit ganska så bra men kommit med små konstiga påståenden ibland.

Angående hippos vitlök: HUr mycket selen innehåller det? Kan man räkna in det i foderstatene eller är det så pass lite? Det fattas runt 0,2 mg.
 
Sv: Vetekli och hippos vitlök.

Var för sig är dom nog bra. Det är blandningen som inte är så lyckad. Jag har själv råkat ut för att en häst fick kolik av just vetekli och soja. Inga störningar när jag delade upp det men samtidigt blev det kaos i magen.
Sen kan han ha rätt i att hästen har störningar i mag och tarmfloran...fast magsår?, nä, det har han nog gissat sig till. Ge lite linfrökaka men i såfall ska du nog ta bort annat så det inte blir för mycket...och foderbyten ska ske mycket långsamt.
Jag ger 0,5 kg kornkross, 1,5 dl betfor som blötläggs i mycket vatten, 0.5 dl linfrökuber, 0,5 dl alg-mineraler, vitlök och i stort sett fri tillgång till grovfoder (hö och halm) till mitt halvblod som jobbar rätt hårt. Hon är rund och fin och verkar lugn i magen.
Om det är hippos 100% vitlök så är det inte något annat än just vitlök i den.
 
Sv: Vetekli och hippos vitlök.

Varför skulle inte just den blandningen vara så lyckad menar du?
Kunde inte din häst fått kolik av något annat tror du?

Hippos vitlök 100% står det att den innehåller selen. Men det är ingen man kan räkna med i behovet då anser du?
 
Sv: Vetekli och hippos vitlök.

Det är min erfarenhet som visade att det blev rörigt i tarmen när man gav vetekli och soja tillsammans vilket sedemera bekräftades av veterinären som behandlade hästen. Aldrig någon mer kolik sedan jag delat upp det i övrig gjorde jag inte några ändringar i foderstaten. Sen kan du tolka det som du vill.

Står det inte i vilken mängd selen finns i vitlöken är den knappast mätbar men visst ska du hålla koll så att du inte ger för mycket. Om du nu vill veta bör du ju kontakta Hippo, eller hur?
 
Sv: Vetekli och hippos vitlök.

Men det beror väl på vilken mängd som ges? Jag vet massor av hästar som fått soja och kli tillsammans (ofta rätt stora mängder), men de har klarat det fint. Sa vet VARFÖR det blev som det blev? Kan tänka mig att om man ger flera kg så blir det för mkt stärkelse och gaskolik, men så mkt ger väl ingen vettig människa?..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp