vete och råg?

pastejja

Trådstartare
Vad är anledningen till att man vanligen ger havre och korn till hästar? Varför inte råg och vete?
/U

Sv: vete och råg?

Jag ger rågvete och enl en som jobbar med foderstater på kor(datastyrda kraftfoderstationer) dock säger att det ska vara bland det bästa att ge hästar. Det är inte lika klistrigt som rent vete och inte lika hårt som råg. Så det är nog därför man inte så gärna använder varken råg eller vete.

Mina blir bra i hullet, fina i pälsen och dom får 33% av varje.

Rågvete? Visste inte ens att det fanns, är det en korsning?.. Vem säljer det?
Om man får krossat råg eller vete, skulle det då fungera som hästmat?
/U

Jag köper av en lokal bonde, havre, rågvete och korn. Det enda jag krossar är kornet, men rågveten skulle nog vara bra att krossa med.

Rågvete är en korsning av råg och vete.

Ta vete isf, rågen vet jag inte så mycket om. Vete är kanon, men kan vara svårt att få tag på, iaf här så därför har jag rågvete.

Grunden ligger längre bak i tiden och i de faktum att vi människor hellre själv använder råg och vete till vår kost. Havre och korn är inte lika gott och lätt att t e x baka bröd på.

Jag köper av en lokal bonde, havre, rågvete och korn. Det enda jag krossar är kornet, men rågveten skulle nog vara bra att krossa med.

Rågvete är en korsning av råg och vete.

Ta vete isf, rågen vet jag inte så mycket om. Vete är kanon, men kan vara svårt att få tag på, iaf här så därför har jag rågvete.

Jag har hittat en bonde som kan krossa till mig, han mindes inte vilken havresort han hade men det var den som passade bäst till grisar. Vad nu det skulle vara, han skulle kolla upp det om det blev aktuellt att jag skulle köpa av honom, Är det större skillnad egentligen?
Vete och råg hade han också, är det skillnad på sorterna? Krossa kunde han iallafall. Fast egentligen ärdet kasnke korkat att mixtra om de funkar på hel havre, hö och betfor. Samtoidigt är det ju roligt att lära sig mer.
/U

Grunden ligger längre bak i tiden och i de faktum att vi människor hellre själv använder råg och vete till vår kost. Havre och korn är inte lika gott och lätt att t e x baka bröd på.

OK, men det trodde jag inte alls var anledningen. Intressant. Tackar för det.
Vilka egenskaper skulle man kunna ge de olika sädesslagen som foder till hästar?
Jag tycker att man kan göra mycket gott med havre, men korn är lite mer speciellt.
/u

Det var nåt med rågen om jag inte minns fel som hästarna hade svårare att tillgodogöra sig.(eller om det var så hårda kärnor att hästarna har svårt att ha ut nåt av dom, trots krossning) Så veten är väl det bästa.

Prova en vinter och se vad du och hästen/hästarna tycker. Mina har aldrig varit i så bra hull och fina i pälsen och fällt ur så fort.

Havren kan jag inte så mycket om, utan jag kör med det bönnerna har häromkring.;)

Råg har jag hört någon gång att hästar inte tål? Men jag vet inte om det är sant.

Vete är jag också lite sugen på.. Vi odlar vete på gården men jag vet inte riktigt hur det är som fodermedel..

Vad är anledningen till att man vanligen ger havre och korn till hästar? Varför inte råg och vete?
/U

Jag citerar ur Plancks Hästens näringsbehov

"Havre har alltid ansetts som ett bra hästfoder. På grund av det lägre stärkelseinnehållet och den lägre volymvikten är det inte lika farligt eller lätt att överutfodra med havre som med annan spannmål."

Korn (620 g stärkelse/kg ts) är det spannmål som innehåller näst minst stärkelse av de olika spannmålen. Rågvete är det som innehåller mest stärkelse (675 g stärkelse/kg ts)

Havre innehåller 460 g stärkelse/kg ts.

Jag citerar ur Plancks Hästens näringsbehov

"Havre har alltid ansetts som ett bra hästfoder. På grund av det lägre stärkelseinnehållet och den lägre volymvikten är det inte lika farligt eller lätt att överutfodra med havre som med annan spannmål."

Korn (620 g stärkelse/kg ts) är det spannmål som innehåller näst minst stärkelse av de olika spannmålen. Rågvete är det som innehåller mest stärkelse (675 g stärkelse/kg ts)

Havre innehåller 460 g stärkelse/kg ts.

tackar.
Men hur mycket skall det till för att överutfodra?
/U

kl
Jag har lärt mig att det är stärkelsen i vete som gör det till dåligt hästfoder. Stärkelsen blir som klister i mag/tarm. Borde vara samma med rågvete.

tackar.
Men hur mycket skall det till för att överutfodra?
/U

Det finns ju en regel som säger max 0.4 kg kraftfoder/100 kg häst/ utfodringstillfälle som i min hästs fall skulle betyda ca 2.4 kg :eek:.

Men jag är inte säker på att detta är det de tänker på i detta sammanhang.

Det finns ju en regel som säger max 0.4 kg kraftfoder/100 kg häst/ utfodringstillfälle som i min hästs fall skulle betyda ca 2.4 kg :eek:.

Men jag är inte säker på att detta är det de tänker på i detta sammanhang.

En bra dag (=träningsdag) kommer jag upp i max 1,5 kg havre annars 1 kg/dag. Ett stort ovägt halvblod som enligt viktmåttbandet ska väga 720 kg, så för måltidsransonen är det massor av plats kvar ;)
/U

Sparkar liv i min gamla tråd eftersom det verkar som det blir svårt med havre i mina trakter iår.

Jag är faktiskt lite nyfiken på att prova vete eller råg för första gången iår. Det verkar som allt blev grått utom veten.. eller om det var rågen.. Tror det var veten..Vet ingen som har rågvete här i byn.

Hur som helst, jag gissar att jag behöver få det krossat, men hur länge ska jag räkna med att det håller när det är krossat? Ska jag hellre stöpa det?

Vilka proportioner är det bäst att ge i procent, ungefär? Om jag hittar vettig kvalitet av korn, vete och råg, är 1/3 av var en bra kombination?

Finns det analysvärde på vetekross och rågkross? Har försökt att googla men hittar inget.

Rågen var nog det som tröskades först, sen korn och tidiga vetesorter.

Jag tycker inte man skall laborera för mycket med olika typer av kraftfoder och det finns säkert en anledning till att råg endast i mindre utsträckning använts som foder till hästar. Förutom att råg nog inte är särskilt uppskattat av hästarna så tror jag det finns risk för överkänslighet.

Du kan nog använda värdena för råg och vete, att det är krossat förändrar bara volymvikten, värdena per kg bör vara desamma!

Titta man på råvaruförteckningen på olika färdigfoder förekommer vete ganska ofta, men jag har aldrig sett råg eller rågvete!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
655
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
608
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 980
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
564
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka