Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag köper av en lokal bonde, havre, rågvete och korn. Det enda jag krossar är kornet, men rågveten skulle nog vara bra att krossa med.
Rågvete är en korsning av råg och vete.
Ta vete isf, rågen vet jag inte så mycket om. Vete är kanon, men kan vara svårt att få tag på, iaf här så därför har jag rågvete.
Grunden ligger längre bak i tiden och i de faktum att vi människor hellre själv använder råg och vete till vår kost. Havre och korn är inte lika gott och lätt att t e x baka bröd på.
Vad är anledningen till att man vanligen ger havre och korn till hästar? Varför inte råg och vete?
/U
Jag citerar ur Plancks Hästens näringsbehov
"Havre har alltid ansetts som ett bra hästfoder. På grund av det lägre stärkelseinnehållet och den lägre volymvikten är det inte lika farligt eller lätt att överutfodra med havre som med annan spannmål."
Korn (620 g stärkelse/kg ts) är det spannmål som innehåller näst minst stärkelse av de olika spannmålen. Rågvete är det som innehåller mest stärkelse (675 g stärkelse/kg ts)
Havre innehåller 460 g stärkelse/kg ts.
tackar.
Men hur mycket skall det till för att överutfodra?
/U
Det finns ju en regel som säger max 0.4 kg kraftfoder/100 kg häst/ utfodringstillfälle som i min hästs fall skulle betyda ca 2.4 kg .
Men jag är inte säker på att detta är det de tänker på i detta sammanhang.