Problematisk

Trådstartare
Såg att lokala kliniken har ett erbjudande på vetcheck just nu och blev lite nyfiken på hur andra gör. Brukar ni göra vetcheck på era hästar? När? Varför? Om ni misstänker att nåt inte är helt hundra, eller gör ni regelbundet även om hästen känns på topp? Hur ofta?
Ni som har gjort vetcheck av en häst ni sett som frisk och fräsch, har det dykt upp nåt problem som behövt åtgärdas?

Jag kommer göra en till hösten på min fyraåring. Då kommer han ha varit i träning ett halvår och startat sina första tävlingar. Vill ha en koll så allt ser bra ut efter hans första tid med ”arbetsbelastning”.

Har inte kollat hos veterinär innan eller röntgat eftersom han inte på något vis indikerat att något skulle vara fel.

Såg att lokala kliniken har ett erbjudande på vetcheck just nu och blev lite nyfiken på hur andra gör. Brukar ni göra vetcheck på era hästar? När? Varför? Om ni misstänker att nåt inte är helt hundra, eller gör ni regelbundet även om hästen känns på topp? Hur ofta?
Ni som har gjort vetcheck av en häst ni sett som frisk och fräsch, har det dykt upp nåt problem som behövt åtgärdas?

Tävlingshästarna vetcheckas för att jag vill veta att allt är bra. 2 gr per år. Peppar peppar har det ej dykt upp ngt.

Kan även göra en vetcheck om en häst inte känns halt men känns ofräsch på ngt sätt. Jag kollat hellre upp det i tid än att det ev hinner utvecklas till ngt tråkigt.

Kollar faktiskt bara om "magkänslan" är att det inte är något bra (och såklart om de visar någon form av smärta, hosta eller andra tecken på sjukdom).

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 952
Senast: fio
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 184
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar