Vet om en häst...

Som ska säljas och annonsören ljuger i annonsen om hästen..
Kan man göra något?
Prata med den som säljer och säg att du tycker det är konstigt att den ljuger kan ju vara ett sätt att göra något åt det, om inte annat kanske du får en förklaring på varför den skrivit som den gjort.
 
Prata med den som säljer och säg att du tycker det är konstigt att den ljuger kan ju vara ett sätt att göra något åt det, om inte annat kanske du får en förklaring på varför den skrivit som den gjort.

Ja det kan man ju göra..
Förklaringen till lögnen vet jag redan, tyvärr verkar ägaren vilja sälja hästen utan att tala om att den varit halt..
 
Ja det kan man ju göra..
Förklaringen till lögnen vet jag redan, tyvärr verkar ägaren vilja sälja hästen utan att tala om att den varit halt..
Alla hästar har någongång varit halta av någon anledning tror jag, sålänge det inte är någon bestående grej som att det var pga pålagringar eller liknande som påverkar hästens hållbarhet så förstår jag att man inte skriver med det i annonsen, man kan ju inte skriva minsta åkomma hästen haft som ev inte har betydelse alls för hästens framtid.

Sen kan det ju också vara så att sådant nämns när köparen är där och tittar och frågar om saker och ting.
 
Många hästar har varit halta någon gång utan att få bestående problem av det, så det i sig är inget som jag skulle lägga så stor vikt vid. Som säljare är man inte skyldig att uppge hästens hela historia i en annons, det känns för mig som något som är bättre att ta när man träffar en potentiell köpare istället för att lägga ut för kreti och pleti att läsa.
Så länge hen inte ljuger och påstår att hästen aldrig haft minsta skråma i sitt liv, så finns det inte så mycket du kan göra. En vettig köpare ser ändå till att få hästen veterinärbesiktigad innan köp, så skulle det vara något fel på hästen lär det uppdagas trots ägarens agerande.
 
Sen kan det ju också vara så att sådant nämns när köparen är där och tittar och frågar om saker och ting.

Man kan ju alltid hoppas att det är så

Grejer är inte den att det inte står i annonsen att hästen varit halt, utan att förklaringen till att den inte är igång skylls på annat.
Men ja, man kan ju hoppas att det talas om vid intresse :)
 
Man kan ju alltid hoppas att det är så

Grejer är inte den att det inte står i annonsen att hästen varit halt, utan att förklaringen till att den inte är igång skylls på annat.
Men ja, man kan ju hoppas att det talas om vid intresse :)
Det är ofta man inte skriver det utan tar det muntligt. Oavsett vilket, du kan inte göra något om du nu inte är i stallet när folk kommer och tittar.
 
Man kan ju alltid hoppas att det är så

Grejer är inte den att det inte står i annonsen att hästen varit halt, utan att förklaringen till att den inte är igång skylls på annat.
Men ja, man kan ju hoppas att det talas om vid intresse :)
Jo, så är det inte helt sällan tyvärr och det är en risk man tar när man köper hästar som av någon anledning har vilat. Dock vet jag inte om det är någonting som du kan göra något åt tyvärr. Bara hoppas att dom som köper är kritiska och ifrågasätter saker och ting.
 
Jag vet om folk som sålt en häst som dom med egna ögon sett betäckas ett antal gånger utan att nämna det..

Folk ljuger. Så är det bara.
 
Jag vet om folk som sålt en häst som dom med egna ögon sett betäckas ett antal gånger utan att nämna det..

Folk ljuger. Så är det bara.


Har köpt en sån häst...
Inte kul 👿👿👿

Just nu står jag med en häst som måste tas bort då den har flertal käk-, tand- och ansiktsfrakturer i olika läkningsstadier...
Undrar vad den stackars supersnälla hästen har råkat ut för tidigare i livet...
Säljaren tyckte till advokaten att hon inte behövde förlikas eller ta tillbaka hästen utan jag fick väl sälja den eftersom jag inte klarar av den 😱👿😱👿

Häststackarn har tydligen sålts 1 till 2 ggr per år utan att skadorna upptäckts...

Dom upptäcktes först efter att hon ridits några månader och började stegra sej och då upptäckte vi att hela munnen var öm och konstigt svullen...

Då har alltså tidigare ägare valt att ställa av henne och sen sälja henne så fort svullnaderna lagt sej...

Nu har jag helt tappat förtroendet för hästsäljande privatpersoner...
Det får bli hästhandlare hädanefter...

👿😢👿😢👿😢
 
Har köpt en sån häst...
Inte kul 👿👿👿

Just nu står jag med en häst som måste tas bort då den har flertal käk-, tand- och ansiktsfrakturer i olika läkningsstadier...
Undrar vad den stackars supersnälla hästen har råkat ut för tidigare i livet...
Säljaren tyckte till advokaten att hon inte behövde förlikas eller ta tillbaka hästen utan jag fick väl sälja den eftersom jag inte klarar av den 😱👿😱👿

Häststackarn har tydligen sålts 1 till 2 ggr per år utan att skadorna upptäckts...

Dom upptäcktes först efter att hon ridits några månader och började stegra sej och då upptäckte vi att hela munnen var öm och konstigt svullen...

Då har alltså tidigare ägare valt att ställa av henne och sen sälja henne så fort svullnaderna lagt sej...

Nu har jag helt tappat förtroendet för hästsäljande privatpersoner...
Det får bli hästhandlare hädanefter...

👿😢👿😢👿😢
Fy fan :cry::cry::cry:
 
Det är ju absolut inte större säkerhet, men än så länge ser ju lagstiftningen ut som den gör och då har man ju mer rättigheter rent juridiskt om man köper häst av en näringsidkare.

Tycker det är lite märkligt att sätta likhetstecken mellan "hästhandlare" och "näringsidkare". Det finns rätt gott om hästhandlande privatpersoner också...
 
Tycker det är lite märkligt att sätta likhetstecken mellan "hästhandlare" och "näringsidkare". Det finns rätt gott om hästhandlande privatpersoner också...
Jag tolkade Palles inlägg som att det åsyftades hästhandlare som driver det som ett företag eftersom det handlade om att det skulle vara "säkrare" att köpa en häst därifrån.
 
Tycker det är lite märkligt att sätta likhetstecken mellan "hästhandlare" och "näringsidkare". Det finns rätt gott om hästhandlande privatpersoner också...

I skatteverkets mening är man näringsidkare om handlar med hästar även på blygsam nivå. I avtalsvillkorslagen avses med en näringsidkare "en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med hans näringsverksamhet, oavsett om den är offentlig eller privat".
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag planerar att sälja min ena häst. Frågan är nu hur man prissätter? Jag har försökt titta på hästnet men gav upp då jag inte hittade...
Svar
1
· Visningar
604
Senast: Elisha
·
Tjatter Då jag tänkte kolla på facebook så kom det direkt upp info från Meta. "Välj om du accepterar att vi använder din info till annonser...
Svar
2
· Visningar
281
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
2 368
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Tycker att jag ser annonser om promenad hästar. Men vad är det egentligen? En häst som man går med för hand, går att skritta runt på...
Svar
9
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp