Vet någon vad det är? cancer?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare janniehansson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 518
J

janniehansson

Har haft lite problem med min häst, pratade med en annan på en tävling som haft liknande problem men jag kommer inte ihåg vad hon sa att det hette.

Det var någon form av cancersyndrom.

Hästen har svårt för att sätta ryggmuskler, är gallig och öm i benen, hon har stora gropar över ögonen och väldigt sviktande humör. Detta skulle vara typiskt för de syndromet. Det är ett sto som är 7 år, tävlingshäst som tränas ca. 5 dagar i vecka. tävlar minst 2 gånger/månad

någon som känner igen det och kan sätta namn på det?

Sv: Vet någon vad det är? cancer?

Låter mest som en häst med ont i ryggen, hälta och dåligt humör pga detta? Varför tränar du 5 dgr/v om hon mår så?

Hon är undersökt på klinik så det är inte det att hon har ont någon stans och det påverkar henne inte negativt på det sättet men jag vill veta vad det är för något.

Tycker du ska kolla upp din häst, låter inte som några väldigt typiska symptom för Cushing (brukar ge lång päls, ofta lockig, som inte fälls, att hästen blir bukig pga tappad bukmuskulatur mm) men det du beskriver med smärtande ödem i benen, muskelfattig överlinje osv låter inte som något att låta hästen gå med och dessutom träna och tävla den i detta tillstånd. Kontakta veterinär och låt hästen vila tills dess!

Hästen har svårt för att sätta ryggmuskler, är gallig och öm i benen, hon har stora gropar över ögonen och väldigt sviktande humör. Detta skulle vara typiskt för de syndromet. Det är ett sto som är 7 år, tävlingshäst som tränas ca. 5 dagar i vecka. tävlar minst 2 gånger/månad

någon som känner igen det och kan sätta namn på det?

Fast långvarig brist på protein i foderstaten kan ge samma symptom; muskelbrist, svullna ben, ”hålor” ovanför ögonen och humörproblem pga bristande ork. Vad äter hästen? HH

Senast ändrad av en moderator:

Hon är som sagt undersökt och jag vet vad jag gör. Jag måste bara vara noggrann med lindor och liniment. har kontakt med vett och jag vet att jag inte riskerar något att rida henne, tvärt om om hon skulle få vila skulle det orsaka större problem.

det låter inte alls som cushings! sen är det inte många 7-åringar som får det heller. men något är ju helt klart fel med din häst, har ni tagit prov för fästingsjukdomarna?

Har du gett hästen en längre vila och upptäckt ett försämrat resultat?

Om veterinären har sagt att du bör/ska motionera hästen så måste den ju veta varför hästen är öm i benen, annars låter det lite konstigt?!

Alla andra symtom då? En häst i tävlingskondition borde ju vara välmusklad och dessutom pigg och frisk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
821
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 248
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 359
Senast: Lavinia
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 958
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna