Vet någon hur mycket det skiljer sig i värden....

doris

Trådstartare
..på hö taget i samma område, dvs inom en radie av 2-3 mil. Inte kan väl Ca o P skilja sådär JÄTTE mycket ?? Hur tror ni att det är med Energi och Protein.

Jag menar, klart att det är skillnad på mark och mark, men det borde väl vara mer skillnad på hö taget i småland och hö taget i norrland (?), eller ?

Tacksam för svar
 
Det kan skilja HUR MYCKET SOM HELST mellan två höpartier som har tagits på åkrarna bredvid varandra, beroende på t.ex vilka växter som ingår i vallen, hur gammal vallen är, hur vallen gödslats och när höet är skördat.

Så, jag är ledsen, men man kan tyvärr inte gissa sig till höets innehåll genom att titta på vad grannen lyckats med...
 
Det kan skilja jättemycket som Ameo säger. Dessutom är det HELT avgörande NÄR höet är slaget. Du kan ta en åker, och så slår du halva åkern en vecka innan midsommar, och den andra halvan en vecka efter midsommar och det är STOR skillnad i värden.

Så det går inte att jämföra.

jag har förresten hö och hösilage som är odlat intill varandra. Samma växtblandning, samma gödsling, slaget samma tid etc. Det skiljer ändå (och det är HÖET som är bättre). Antagligen så får det ena fältet mer sol/skugga, mer eller mindre av regnvattnet etc. Men skillnad är det (inte på mineralerna, men på energi och protein, och då har jag jämfört per kg TS för det ska bli rättvist)
 
ok, då blir det till att analysera hö som man kanske inte ens skall ha då...tråkigt

Tack för svaren!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 728
Senast: Jiovedi
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 119
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 416
Senast: Saeta
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp