Vet inte vad jag ska göra.

Ida_79

Trådstartare
Jag blir så ledsen,min unghäst Tuborg köpte jag i december förra året o han är helt underbar.. Han var så snäll o rida ut på själv,älskade verkligen o få jobba.. Vi började hoppträna o det gick hur bra som helst.. Start våran första tävling nu i Juni(Hop) Fick rosett.. Men efter de har han blivit lustig.. Han fick sommar vila i 1 månad o har nu satt igång honom igen.. När man ska rida honom nu så går han en liten stun framåt men om jag styr in på ngn väg så börjar han o bråka,,stegrar o springer på sneden.. O sen en lustig sak är att han inte vill vända hem heller.. Samma sak då.. Stegrar o konstrar.. Känner inte igen min häst i ridningen.. Annars e han precis som vanligt. Jag vet inte hur jag ska gå till väga längre.. Spö går inte o rida med.. Gramman funkar inte.. Desutom är jag gravid o törs inte riskera hur mkt somn helst.. Har ngn varit med om detsamma? Han tänder o rygg är kollad ua..

Sv: Vet inte vad jag ska göra.

Alltid nummer ett med hästar som "krånglar", kan det vara något fyskiskt fel på honom?
Kollat med veterinär?

Japp han är kollad det första jag gjorde.. Inget fel på han..

Han har troligtvis haft det skönt under semstern och ser ingen anledning till att börja jobba igen.

Sedan är du gravid och (omedvetet?) mer rädd att ramla av eller liknande och det kanske han känner.

Min första unghäst var också ett sockergull, som sen blev en drake när jag började ställa krav på henne, hon stog också på bakbenen så fort jag krävde minsta lilla. Typ vägen hem var vänster och vägen bort var höger, tog jag i höger tygel och hon begrep att hon inte skull få gå hem så vips; två ben.
Jag fick väldigt bra hjälp så småningom, framförallt vad jag skulle göra för att undvika konflikt och ändå komma dit jag ville, dvs man måste använda huvudet, kanske ta en omväg, undvika situationer där du kan räkna ut att den kommer att krångla. Tex inte rida ut ensam. Sen krävs det en hel del tuffhet när väl konflikten är där och det klart att du inte är intresserad av det när du är gravid. Så var jag dig så skulle jag undvika konflikt när du kan, och ta hjälp att "ta konflikt" när det behövs. I värsta fall, skicka bort hästen.

Och rid ALDRIG med graman på en häst som tenderar att resa sig, gjorde det själv en gång och när hästen märkte att den inte kunde resa sig och "satt fast" så kastade den sig handlöst i backen och jag hamnade under. Däremot så hjälpte det att se till att den verkligen gick frammåt, jag rappade till den i rumpan och skrek fula saker åt den som att om den inte gick framåt så skulle den bli korv. Vilken ibland resulterade i galopp på de mest olämpliga ställen, men heldre full fart frammåt än en häst på två ben.

Senast ändrad:

Blandrastik skrev:
. Däremot så hjälpte det att se till att den verkligen gick frammåt, jag rappade till den i rumpan och skrek fula saker åt den som att om den inte gick framåt så skulle den bli korv. .

:rofl: :rofl: :devil:

Sälj hästen nu. Innan du ramlar av och hästen springer vilse.Kompis

Du kanske kan låta någon annan att prova rida hästen och se om den reagerar lika dant då.

Kolla den andra tråden som heter jävla häst...eller ? Där finns många tips!

Min erfarenhet efter att själv ha köpt häst nyligen, haft smekmånad med den och sedan blivit testar till den milda grad. Förstod inte att hon testade mig utan var för snäll/mesig mot henne eftersom jag funderade över vad som var "fel", ont? rädd? osv. Fick min tränare att cykla och möta mig och hon såg direkt vad det handlade om ( testade aldrig i dressyrträningen, bara vid uteritt), att hon testade. Hon betedde sig precis som du beskriver. Jag fick bara vara hård men jag var lite osäker i början eftersom jag inte visste vad hon skulle kunna ta sig till. Nu är jag inte osäker längre och det går bättre. Så stå på dig. Hästen känner klart att du inte kan går hur långt som helst på grund av er säkerhet, men ta det lugnt och låt honom inte vinna. Här får du vara envis istället för stenhård. Ta gärna med dig tränaren, jag fick en helt annan känsla av säkerhet när min var med. Lycka till, det kommer att bli bra! Men man måste ta tag i det för det får inte går för långt!

Hej igen!! Igår kväll var jag ute o red.. Mina mamma var med på cykeln o körde framför.. Han gick som en klocka inga problem,men så fort hon saktade ner o jag försökte rida om så stanna han o börja bråka.. Så nu vet jag att det bara är jäkelskapp. Det värsta är att jag inte har ngn o rida med då jag bor ute på landet o har mina hästar i mitt eget stall,så när mamma åker hem imorgon är jag själv igen.. O då kommer han bråka igen.. Va så skönt o rida en hel ridtur igår..

Ett tips för framtiden kanske!
En gång i tiden jobbade jag med att rida in och träna unghästar och problemhästar. På dagtid då alla andra i stallet var i skolan eller på jobb, var jag ensam om att rida, fanns annan personal på plats men ingen som red. Eftersom jag jobba där var jag ju nästan bara där på dagtid, så jag fick oftast rida ut de här hästarna själv. Min bästa hjälp var min hund som alltid var med i stallet och som hästarna då kände. När vi kom till konstiga ställen eller med hästar som inte ville gå först, som din, då skickade jag hunden före och hästen följde snällt med bakefter. Nu kräver ju det att man har en väldresserad hund som både kan vara okopplad och lyder ett antal komandon. Men det var en härlig känsla att själv med hjälp av hunden kunna hantera hästar som andra gått bet på.

Skojar du? :confused: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Red själv igår,då mamma åkte hem.. Hon bor 20 mil ifrån!! Han stanade bara 2 gånger o försökte vända,men då morrade jag o sa vänligt men bestämt FRAMÅT.. O gissa han lysnade på mej.. För tillfället verkar det lösa sej:) En mysig ridtur...

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 268
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Träning Hej Jag sköter en liten shettis på åtta år och vi har ett litet problem. Hon är väldigt bestämd av sig, allt ska vara på hennes villkor...
Svar
14
· Visningar
1 701
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur