Vet-check?

M

MrMarlowe

Ja som rubriken lyder så undrar jag om ni brukar göra en vet-check på era dressyrhästar. I så fall, hur ofta? 1, 2 eller flera gånger? och vad brukar era veterinärer gå igenom under en vet-chek?
:)

Sv: Vet-check?

Förutsatt att hästen är fräsch brukar det inte göras mer än att kolla tänderna och genomgång av equiterapeut ~2 ggr/år. Dock så har jag ju även en veterinärvän som har sin häst i stallet och ser min häst varje dag så småsaker frågar jag ju denne om. Skulle hästen kännas knackig eller annat så skulle jag åka till klinik för utredning, tror inte på de som påstår att deras häst "är fullt frisk och tränas bra men bara behöver en rundsmörjning då och då".

Att göra veterinärkontroller är väll inte synonymt med att spruta leder :eek:?

Jag har gjort veterinärkontroller ca 2 gånger om året, då görs en besiktning som vid köp ungefär. Det är lite olika om vi brytt oss om att böja eller inte. Oftast räcker det med att springa rakt fram och longera i trav på mjukt och hårt underlag. Sedan kollas hjärta, lungor, muskulatur, arbetsprov m.m.

tror inte på de som påstår att deras häst "är fullt frisk och tränas bra men bara behöver en rundsmörjning då och då".

Att jag håller med om detta betyder väl inte att jag tror att en veterinärkontroll är ensbetydande med att spruta leder.

Veterinärkontroll en gång per år om hästen för övrigt är fräsch. Då kollas hästen igenom som vid köp ungefär + blodprov. (Detta görs när tävlingssäsongen är slut. Hästen gås också igenom av equiterapeut flera ggr/år (på vets inrådan).

Gör ett böjprov två gånger om året. Om den visar nån liten reaktion får den tuppkam i blodet o skritt i skogen i två veckor. Behandling av ET då och då också.

*kl*
Jag tror faktiskt att vissa skador/reaktioner skulle kunna undvikas om fler gick igenom sina hästar tex efter tävlingssäsongens slut. Många rider slentrianmässigt på tills hästen får kraftiga reaktioner = oftast lång behandlingstid.

*kl*
Jag tror faktiskt att vissa skador/reaktioner skulle kunna undvikas om fler gick igenom sina hästar tex efter tävlingssäsongens slut. Många rider slentrianmässigt på tills hästen får kraftiga reaktioner = oftast lång behandlingstid.

Min tanke också.

För min del handlar inte om att behandla i förbyggande syfte utan att upptäcka saker o ting i tid innan det blir en skada som tar lång tid att läka.

Kollar tänderna iaf 1 gg/året och veterinär kontroll 1gg/året med om hästen är fräsh såklart.
Sen kommer ET någon gång i halvåret.

Jag skulle aldrig ge tuppkam i "förebyggande" syfte, det låter helt galet i mina öron jag tror inte det är nyttigt för fem öre... Men alla gör som dom vill. Att man kollar sina hästar är säkert sunt men att hålla på med böjprov och tuppkam "i tid och otid" är inget för mig.

Jag skulle aldrig ge tuppkam i "förebyggande" syfte, det låter helt galet i mina öron jag tror inte det är nyttigt för fem öre... Men alla gör som dom vill. Att man kollar sina hästar är säkert sunt men att hålla på med böjprov och tuppkam "i tid och otid" är inget för mig.

Om du läser igen så skrev jag att jag inte ger i förebyggande syfte bara om hästen har en liten reaktion. Dock inte i leden utan i blodet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 381
Senast: Acto
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 927
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 022
Senast: Puffindog
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka