Ventipulmin vs Carrageen/örter

Emmah.S

Trådstartare
En av våra hästar äter ventipulmin just nu pga hosta och segt slem. Har ätit det i 5 dagar nu men vi har inte märkt någon förbättring för fem öre (kanske lite tidigt att säga men ändå...) Har läst en hel del här på forumet om olika behandlingsmetoder just för detta och börjar ställa mig rätt frågande till om ventipulmin verkligen hjälper :confused: Många gånger verkar carrageen och/eller örter verka bättre än ventipulmin, så nu till frågan:

Vad har ni med hosthästar för erfarenheter av dessa behandlingsmetoder, vad har fungerat bäst på era hästar?!

Kan tillägga att hästen är hur pigg som helst, ingen feber eller nåt "bara" hosta med segt genomskinligt, mot vitt slem, som kommer ut. Går ute 17 timmar per dygn, äter hösilage, står på torv och har så gjort dom senaste 3 åren.

Sv: Ventipulmin vs Carrageen/örter

När min häst fick bronkit så fick hon först Ventipulmin. Det hjälpte inget vidare så hon fick även Fabrol och Hippotrim också. Trots det tog det ett bra tag innan hostan gav med sig. Har för mig att vi fick behandla två gånger.

Men sen släppte det! Innan det gjorde det var jag väldigt orolig och frågade veterinären om vad hon trodde om att prova alger om det inte släppte snart. Hon var ju skeptisk med tanke på biverkningar och en massa annat, men hade hört om lyckade resultat också och vi kom fram till att jag skulle kunna prova som sista utväg liksom och bara i väldigt liten mängd. Nu löste det ju sig till slut och jag slapp ta till algerna. Har läst många trådar om dem här och det är bara som allra sista utväg jag skulle prova det.

Nu, förutom att hon går på lösdrift och äter hösilage, får min pålla en örtblandning (köper i affär) i förebyggande syfte och det fungerar faktiskt jättebra:eek: (är skeptisk mot sånt egentligen:p.)
Men får hon hosta igen så är det veterinärmedicin som gäller i första hand. Provar bara med alternativt om vet. tycker att det är okej. Hon fick tillbaka hostan lite en gång och då fungerade det perfekt med enbart Ventipulmin.

Du har ju bara gett medicinen så pass kort tid så ge inte upp hoppet än!

Min häst fick Ventipulmin för hosta och jag märkte verkligen stor skillnad på bara ett par dagar och hostan försvann helt.

Ventipulmin hjälpte inte det minsta på min hosthäst. Men jag har hört både för och emot denna medicin, verkar vara väldigt individuellt, en del fungerar det tydligen på andra inte.
Vad jag har för mig är väl dock att det brukar visa resultat ganska snabbt, det har väl en snabbverkande effekt. (är dock inte helt säker)
Miljön var det som hjälpte min och du har ju redan åtgärdat det för din häst på bra sätt. De mår ju bra av regelbunden motion (får lättare upp slemmet då).
Jag har inte sysslat med örter eller alger så det har jag ingen erfarenhet av.

Önskar dig lycka till och hoppas du får ordning på kära hästen.

Min pålle fick Ventipulmin samt Asetylsystin(en rejäl reservation på stavningen) i flera omgångar, tyckte det underlättade för honom men inte gjorde det honom direkt bra. Personligen(för min häst mao) tycker jag ventipulmin är ganska verkningslöst utan något slemlösande.
Han var riktigt illa däran men vi klarade honom så han kunde komma ut på bete. Ett bra bete och en fördelaktig sommar gjorde honom riktigt bra, så fick han carageen ca en månad innan han skulle stallas in och lika långt in på stall. Därefter fick han någon annan typ av algtillskott i en hink, typ underhåll. Efter det har han fått några booster doser med carageen och som jag minns har vi bara behandlat en gång med ventipulmin+slemlösande.
Så det funkade för oss.

Lycka till!:bump:

Min har ätit carageen, men vägrade äta det kokt så han fick algerna iallafall.
Sen har han ätit några olika örter. Har inte märkt någón skillnad på hästen av ovannämnda.

Nu äter han ett avkok på timjan, anis och lakritsrot. Tror det hjälper lite iallafall.

Hästen har sedan 7 år tillbaka diagnosen kronisk bronkit men har ej haft det "aktivt" sedan dess.
Att jag testat alternativt är för att jag tycker att han andas lite onödigt tungt, men det är dock så lite att veterinären inte vill göra något.
Hästen blir ofta lite tröttare när det är fuktigt ute och vid mycket väderbyten. Han kan även hosta någon gång då och då under dom perioderna( 1 gång per ridtur och inte mer än två gånger i veckan när jag rider i ridhuset)

Men när jag jämför med andra hästar så verkar många hästar ha det så, men att ägaren inte tänker på det/bryr sig, så jag kanske mest är hysterisk:crazy:

min häst hade kronisk bronkit, troligen en pollenallergi där han alltid var som dåligast på våren och försommaren,efter ventipulminen som inte var jättebra med hade en liten effekt, gav jag han anis,fänkål, bovete, lite vitlök och snärjmåra. han blev helt frisk på det:banana: och veterinären hade sagt att han aldrig skulle bli frisk.

Ventipulmin är inget undergörande medell, men har god effekt om man ställt rätt diagnos. Effekten aw klenbuterol, den werksamma substansen, är en så kallad beta-2-receptoragonist, som werkar genom att relaxera glatt muskulatur och därmed häwa bronkokonstriktionen som uppstår i samband med allergiska reaktioner i luftwägarna. Genom att diametern på de små luftrören ökar till det normala underlättas såwäl andning som upptransport aw slem.

Ventipulmin är inte slemlösande. Om hästen har mycket slem i luftwägarna kan det med fördel kombineras med något slemlösande preparat, som Fabrol (acetylcystein).

Wentipulmin tillhör samma grupp som astmamedicinen Bricanyl. Fördelen med Bricanyl är beredningsformen - den inhaleras och utöwar direkt effekt i luftwägarna. Hästar som har bronkokonstriktion och får otillräcklig effekt aw Ventipulmin i oral form kan pröwa aerosolbehandling istället. Det finns andningsmasker för inhalationsbehandling aw häst, prata med din weterinär.

Om hästen inte har bronkokonstriktion fås ingen widare effekt aw Ventipulminet. Så frågan du ska ställa dig är - wilken diagnos har min häst fått? Slem i luftwägarna kan äwen förekomma wid infektioner och inflammationer som inte medför bronkokonstriktion.

Wilka undersökningar har gjorts? Hur länge har hästen haft problem?

Fö - en häst med hosta som konstaterats inte bero på en infektion, kan antas wara sk kronisk bronkit, ds förstadiet till det som wi tidigare kallade kwickdrag. Jag tycker att man ska jämställa en sådan häst med en mänsklig astmatiker och medcinera därefter. Har din häst "bara" slem i luftwägarna är det inte liktydigt med bronkit. Det kan lika gärna röra sig om en öwre luftwägsinfektion.

Fick det utskrivet av veterinären vid gårdsbesök. Hästen är inte undersökt på klinink. Förrut har han kunnat hosta någon gång i bland, det var därför vi ville att veterinären skulle kolla på honom. Då skrev denne ut vetipulmin på recept som vi skulle ge om han började hosta väldigt mkt vilket han gör nu. Han hade hostat mycket i 5 dagar innan vi satte in behandling. Vi har sagt att om han inte slutar hosta/hostar mindre innan nästa vecka så ska vi åka in och kolla honom på kliniken.

Men *peppar peppar* igår hostade han bara 2 gånger vad vi vet, 1 gång när han var ute och "motionerades"* och 1 gång på kvällen när han ätit kraftfodret, detta skall jämföras med att han förra veckan kunde hosta minst 7 ggr under ett "motionspass"* + när han busade i hagen. I morse hostade han inte alls, har gjort det tidigare iom att han springer ut till hagen. Så det kanske är så att ventipulmitet börjar verka trots allt.

Läste på fass.se (vet.) att ventipulmin även hjälper till att transportera bort slem så helt icke slemlösande är det nog inte som vissa här beskriver att det är, på receptet står det "vid hosta med slem" Slemmet kommer som sagt främst ut genom näsan...

*han skrittas bara framför vagn nu under tiden han är under behandling

Senast ändrad:

Klenbuterol är inte slemlösande, men ökar den mukociliära clearancen. Upptransporten aw segt slem underlättas.
Beta-2-agonister ska anwändas där man förwäntas ha nytta aw effekten på glatt muskulatur, dw wid obstruktiwa lungsjukdomar.

Rinner det snor ur din häst näsa har den inte kronisk bronkit utan en infektion. En sådan brukar klinga aw efter ett par weckor, med eller utan medicin... :angel:

Som jag ser det har din häst inte fått någon diagnos alls. Wad weterinären skriwit på receptet är ointressant, wisar bara att han eller hon inte riktigt har kläm på det här.

Ska väl inte säga att det rinner snor precis med det brukar komma slem genom näsan när han hostar, ibland kommer det genom munnen. I morse när jag släppte ut honom lät det som det var slem, i ja om man säger, näsan när han frustade. Vi får torka närborrarna dagligen för att det sitter slem där som ha frustar ut. Han har torrhosta om man kan säga så, låter inte rosslig när han hostar. Ska ringa kliniken i morgon och höra vad dom tror. Nu får han ventipulmin och avkok på timjan & anis! Är fortfarande oförskämt pigg och feberfri!

Hos hästar med allergisk bronkit ses ibland ökad mängd witt snor (inte genomskinligt, utan riktigt witt). Det du beskriwer låter mer som en öwre luftwägsinfektion. Då rosslar det förstås inte heller i lungorna.

Hade ute veterinären idag eftersom dom inte ville att vi skulle komma in på kliniken ifall det vad något smittsamt. Det visade sig vara en massa segt slem och retade luftrör på lilla killen. Går nu på Opticorten och Equimucin och ska vila i 14 dagar!

Håller tummen nu för att han blir frisk!
Tack för alla svar!

Hade fö inte hört talas om Equimucin tidigare, men den werksamma substansen är densamma som i Fabrol, dws acetylcystein. Riktigt slemlösande alltså.

Jag har en hosthäst som får Acetylcystein i perioder, varvat med Breathe free (örtpreparat från vår müslileverantör).
Dessa båda fungerar i princip lika bra mot hostan. Örterna kostar fyra gånger mer, men å andra sidan är det ingen karens på dem så vi kan tävla som vanligt.

Ventipulmin har ingen som helst effekt på hans hosta, däremot har vi fått ta till hippotrim och opticorten när det varit som envisast.

Hostan beror på onormal tillväxt av en vanlig bakterie i halsen, vet inte om det är vanligt eller ovanligt, men det är vår diagnos.

Har hört mkt goda ord om just Breathe Free, Hur länge räcker 1kg om man har en shettis (väger max 150kg)?! Veterinären som var ut igår tyckte absolut att vi skulle fortsätta ge honom timjan och anis avkok men man kanske ska byta till Breathe Free?!

För min häst som är en "liten stor häst" räcker en hink i ca en månad om han får örterna, och något liknande om han få det flytande koncentratet. Då får han ca 1½ dl per dag (örter) och jag tror det är 40 ml flytande, men är inte säker, längesen vi hade det.

Jag tycker det fungerar fenomenalt jämfört med andra örtpreparat vi har testat, de har inte ens varit i närheten. Jag tycker helt klart ni ska testa!

Vilket preparat som ska användas beror i hög grad på i vilket stadie hostan befinner sig i. Alger, örter och homeopati, är oftast inget man tar till som "sista" försök - vänd på resonomanget - det är där man börjar :angel: I god tid, innan det gått för långt. Vänta inte tills hostan blivit riktigt segt slem. Det bästa är förstås om du har kontaktat en djurhomeopat, om du upplever att din häst har någon "vekhet" eller skada. För liksom det är "försent" att sätta på plåster - om benet är av... så kan du inte ta till alger om hostan redan är "seg" - då kan man behöva det "tunga artelleriet" som typ "Ventipulmin".

Vilket preparat som ska användas beror i hög grad på i vilket stadie hostan befinner sig i. Alger, örter och homeopati, är oftast inget man tar till som "sista" försök - vänd på resonomanget - det är där man börjar :angel: I god tid, innan det gått för långt. Vänta inte tills hostan blivit riktigt segt slem. Det bästa är förstås om du har kontaktat en djurhomeopat, om du upplever att din häst har någon "vekhet" eller skada. För liksom det är "försent" att sätta på plåster - om benet är av... så kan du inte ta till alger om hostan redan är "seg" - då kan man behöva det "tunga artelleriet" som typ "Ventipulmin".

Absolut, men många hosthästar är ju kroniska och besvären går i perioder av mer eller mindre symptom. Därför kan det vara bra att ha en arsenal av olika alternativ att ta till vid olika perioder av hosteriet. Det du beskriver är ju när hästen har hosta en gång som sedan går bort. Om det är en sån hosta det handlar om är man lyckligt lottad ;) Det går snabbare att läka ett brutet ben än en senskada.

Liknande trådar

Hästvård Hästen är ett hbl föl fött 21 april 2013. Behandling har sett ut så här: 9 September: Hembesök, kontroll av lungor och luftvägar. Hör...
Svar
7
· Visningar
1 412
Senast: MaRomer
·
Hästvård Vill verkligen tipsa om detta under medel som har gjort våran ponny frisk! Vår ponny blev sjuk hade hostat någon gång då och då,så en...
Svar
11
· Visningar
7 844
Senast: Scarry
·
M
Hästvård jag hare n 3 åring som i ca en veckas tid inte ätit ordentligt, det började med att hon inte åt upp sin mat vid fodring, just då...
2
Svar
24
· Visningar
3 737
Senast: Ylva86
·
Hästvård *lite småorolig* Hoppas att någon orkar läsa allt:) Chili brukar stå inne på dagarna nu när det är så varmt och brukar tycka att det...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur