Ventilation i hästsläp

FlipTheFrog

Trådstartare
Det finns ju lite varianter på ventilation i hästsläp - olika sorters luftintag på sidoväggar, snedväggar, rakt framifrån och i taket samt taklucka t ex. Det jag undrar nu är vad ni har i era släp och vad ni tycker om dem!

På Kylinge Orion -96 sitter ventilationen i taket med hålet pekande bakåt så att säga. Vad jag kan dra mig till minnes nu inget alls på väggarna. Inte tillräckligt! Jag kör alltid min häst med luckan nere, är det varmt ute och/eller hon svettig blir det ångbastu annars.

Mitt släp har inte heller något mer än hål i taket som pekar bakåt, och det är på tok för lite, pållen blir sjöblöt.

Vart är bästa stället att sätta en vridbar ventil?

Jag har en sån på dörren.
Har inte hunnit prova finkan ännu med pållen i, så jag vet inte riktigt vad han tycker om det hela :)

Jag har ventil framtill/uppåt och taklucka SAMT isolerat släp (Ume -02)
för att det skall funka optimalt så skall finkan stå i skugga innan man lastar hästen, då håller sig finkan sval hela tiden...under förutsättning att du inte har en häst som stressar upp sig och avger en massa stressvärme...

Jag for till Mantorp (24 mil) en sommar och då var det verkligen POTTHETT ute.....dom hade mätt över 40 grader i skuggan.....jag var ur flera ggr och kollade hästen, men det var svalt o skönt därinne hos honom :)

Har man oisolerat så kan det nog vara svårt att få det svalt på sommaren.

Pä mitt släp så sitter det en vridbar ventil i dörren, samt hål bakåt i taket, det är alldeles för lite. Modellen innan så var det hål ovanför fönstret och i taket, det funkade mycket bättre.

Bästa ventilationen jag träffat på är en sådan där ventilationsläpp som sitter framtill på transporten vid det obligatoriska fönstret.

hur högt upp sitter ventilen som är på dörren?

Kan man sätta 2 st vridbara ventiler då kanske? En på dörren tex nertill, och en ovanför fönstret?? Eller blir det för dragit då?

De vridbara ventilerna tycker inte jag räcker till tyvärr. Istället tycker jag mest att de utser hästen för ett "punktmarkerat drag"..

Har gammal Dalavagn -81... med en liten ventil uppe på taket. Bakåt så att säga. Och en fyrkantig vantil (typ vrid) på sidan bredvid dörren. Kör alltid med lilla luckan stängd men på d yttre hålet så d e en glipa. Min nya häst var GANSKA varm...
Har funderat på om d går att sätta in en ventil till men VAR sätter man den bäst i så fall??? Vill ju inte att d blir "drag". Och finns d nåt annat man ska tänka på om man sätter in en ventil till? Kan man sätta in en taklucka? Hoppas nån bra ide!!!

Henra :cool:
Med taklucka och uppningsbara fönster fram upptill..
Både taklucka och fönster går att vinkla lite hur som helst..Det går att vinkla föntren och luckan så det blåser in luft /framifrån/nerifrån/uppifrån/bakifrån...Eller så trycker man ut fönstret takt ut en bit..vilket gör att luft kan komma rakt igenom...Lite svårt att forklara hur fönstren och luckan igentligen fungerar...Men jag är nöjd.. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka