Vems föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bellyra
  • Startdatum Startdatum
B

Bellyra

Vet inte om denna tråd ligger rätt nu.

Har en travhäst utleasad för tävling till en människa som jag för tillfället tycker är ytterst inkompetent:devil:
Fick för en stund sen reda på att hästen är dräktig och kommer dimpa ner med ett föl väldigt snart. Människan har inte begripit detta utan tog dit en veterinär då hon tyckte hästen konstigt nog var så tjock. Vetten konstaterade dräktighet:grin:

Tjuvbetäckning alltså. Hur blir det då? Vem äger fölet? Hur får man reda på vem och vad hingsten är? Om det är dna som avgör; får man ta dna från de misstänkta hingstarna hursomhelst eller måste dess ägare ge tillstånd?
Om hingsten rymt in till stoet, kan man begära skadestånd?

Sv: Vems föl?

Vet inte om denna tråd ligger rätt nu.

Har en travhäst utleasad för tävling till en människa som jag för tillfället tycker är ytterst inkompetent:devil:
Fick för en stund sen reda på att hästen är dräktig och kommer dimpa ner med ett föl väldigt snart. Människan har inte begripit detta utan tog dit en veterinär då hon tyckte hästen konstigt nog var så tjock. Vetten konstaterade dräktighet:grin:

Tjuvbetäckning alltså. Hur blir det då? Vem äger fölet? Hur får man reda på vem och vad hingsten är? Om det är dna som avgör; får man ta dna från de misstänkta hingstarna hursomhelst eller måste dess ägare ge tillstånd?
Om hingsten rymt in till stoet, kan man begära skadestånd?

Hjälp :eek: :eek: !!

Stackare, inte vad man räknar med direkt.... Min första tanke är att människan måste ha någon forma av ansvarsförsäkring, som bekostar skadestånd, dna typning, så man får reda på hingsten, ev veterinärkostnad. Kan väl omöjligt finnas hur många ev fäder att välja på.
Fölet hade jag nog behållt, om det var jag alltså....

Är det inte krav på DNA-typning av travare då de registeraras? Då borde det ju räcka med DNA på fölet för att kunna jämföra.

Fast det står ju ej i tråden att det är en travare som varit framme...

Lite beroende på hur leasingavtalet är utformat så normalt är stoägaren också fölägare. Men det kan ju finns saker i avtalet som gör att fölet tillfaller den som "tillverkat" det. Vilket beroende på hingst kan vara det mest fördelaktiga för dig som stoägare. Det är ganska dyrt att få ordning på oäktingar med registrering pass m m. Dessutom så brukar inte de här fölet vara direkt lätt sålda eller betinga något högre pris.

Som sagt: Om inget annat avtalats, är som regel stoägaren ägare till fölet.

:

Om det är dna som avgör; får man ta dna från de misstänkta hingstarna hursomhelst eller måste dess ägare ge tillstånd?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skulle få ta DNA prov på andras hästar utan ägarens medgivande.

Det har jag också svårt att tänka mig. Och då tänker jag att om hingstägaren kan bli skyldig att betala skadestånd så är det ju inte säkert att denne vill få bevisat att det är hans hingst som vart på mitt sto och därmed vägra ge tillstånd...

Men om det nu skulle va så att det bara finns en skyldig hingst, travare, och denna enligt dna är fadern, kan man då registrera fölet som travare och kunna starta med?

Senast ändrad av en moderator:

Är det samma person som har haft ditt sto som varit ansvarig för de andra hästarna i stallet eller är det många olika ägare? Är inte frågan vem som har haft ansvaret? Jag menar har man en hingst uppstallad hos någon annan kan man ju inte ansvara för vad hingsetn tillåts göra.. tänker jag..

Egentligen ska man inte kunna det, eftersom hingsten måste lösa licens, för att du ska få registrera fölet. STC har väl iochförsig varit shyssta och hjälpt till i liknande fall förut. Det lär ju iallafall även i bästa fall vara så att licenskostnaden måste betalas in. (8000-9000kr har jag för mig...) Ring STC imorgon och fråga, är mitt bästa tips.

Jag läste i din andra tråd att hingsten troligtvis är av travarras. Då finns ju redan en DNA typning.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 634
Senast: Freazer
·
S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 693
Senast: Blossi
·
F
Hästmänniskan Hejsan! Jag misstänker att mitt sto kan vara dräktig, det som är är att hingsten i sådana fall ej är godkänd.I våras skedde en incident...
Svar
9
· Visningar
1 606
Senast: Jet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Hjälp!
  • Valp 2025