Sv: Vem ska köpa nytt?
Jag satt i samma sits i ett annat stall, en häst åt upp min hästs täcke. Jag fick köpa nytt hela tiden. Så en dag kom den andra hästen in med ett trasigt täcke och de började gasta om att jag skulle köpa nytt. Jag blåvägrade, jag hade ju aldrig krävt det av dem. Och då hade jag en häst på 184 som jag fick specialbeställa täcken till, det blev riktigt dyrt för mig.
Efteråt skrev vi in i våra hyreskontrakt att man själv får stå för trasiga täcken till sin häst. Alla hästar går ihop på eget ansvar.
Idagsläget sitter vi i samma sits, fast med en annan person. Jag har sagt ifrån direkt när det kommer till trasiga täcken. Jag står inte och tjaffsar om det i efterhand. Även här är det en som har två hästar och jag har en häst, det är mitt stall och min häst riskerar att få gå ensam om det fortsätter. Min hästs täcke är trasigt "uppepå" medans de andra är trasiga längre ner, oftast remmar som åkt av. Om det är min eller inte svarar jag inte på, däremot är jag övertygad om att det är hennes valack som tuggar sönder min hästs täcke.
Men det är sånt man får räkna med när man har hästar ihop, likaså gäller det vid skador och annat.
Inför nästa hyresgäst kommer jag ha ett vattentätt kontrakt.
Så i mitt tycke får du själv stå för trasiga täcken. Eller så får du låta den tredje hästen gå ensam.