Vem ska köpa nytt?

Constance

Trådstartare
Om min hästs hagkompis tuggar sönder min hästs täcken för jämnan (:() vem ska då köpa nya? Ska jag verkligen behöva göra det? det är ju ändå inte min häst som sabbar täckena...

Sv: Vem ska köpa nytt?

Tror att du ska ställa frågan om vem det är som släpper ut din häst med hästen som äter upp täcken istället. Har du själv godkänt att de går ihop eller är det någon annan som bestämmer vilka hästar som ska finnas i vilka hagar?

Det är ett litet stall, min två hästar och en till häst. Det är den tredje som käkar upp min täcken. Det är väl inte så snällt om han ska gå själv?

Det är så tråkigt när täcken blir uppätna. Vad säger den andra hästens ägare?

Har du provat att spreja täckets ovansida och kanter med peppar? Vanlig tvål brukar också hålla uttråkade tänder borta.

Kan den tredje hästen kanske gå med munkorg? Det finns ju fina munkorgar som hästen kan beta och dricka igenom, men inte bita sönder täcken/staket/grimmor/fingrar. Billigare än att tvingas köpa nya täcken hela tiden...

Du kan inte kräva att ngn annan ska laga dina täcken, däremot kan du, om du provat det mesta (ättika osv) utan resultat be att få ställa din häst med ngn annan häst istället för den som biter på täckena. Eller komma överens med hästägaren att denne köper nytt/lagar varannan gång om det utan tvekan är hennes häst som haft sönder. Annars kan du inte göra annat än att acceptera hur det är eller flytta till annat stall.

Om du hade varit jag. Så hade jag frågat den andra hästägaren om inte h*n kan ha munkorg på sin häst.
Om det inte skulle gå försig, så skulle jag be om att ha mina två hästar i en hage, och den andra hästen i en egen.

Om den andra hästägaren inte vill att dennes häst ska gå själv, så får h*n antingen
*köpa nya/laga dina täcken
*Skaffa sig en sällskapshäst.
*Gå med på att använda munkorg på sin häst.

Men det hade varit jag, jag har inte råd att köpa nya täcken hela tiden för att någon annans häst inte kan hålla tänderna i styr :)

Jadu, om man inte har kommit överens om något innan så e det tyvärr du som får stå för kostnaderna. Pållens förra hagkompis tuggade sönder hans regntäcke i tusen bitar så jag bytte hage helt enkelt! Hans bästis biter sönder min hästs grimmor men det e inte hela världen! :D

Hade samma problem, minst 1 täcke i veckan gick sönder.
Löste det enklast genom att vi separera hästarna till olika hagar brevid varandra.
man blir ju inte speciellt glad när man kommer till stallet och ser att täcket man köpte förra veckan är sönder och sen att de fortsätter så, då tar både pengar och tålamod slut.

Tror inte att man kan kräva pengar/lagning om inte den andra personen ifråga går med på det hellre än att sätta på munkorg eller byta hage.

Man ansvarar själv för sin häst och dess täcken. Vill du har dina täcken oförstörda så får du antingen separera hästarna eller kleta in ditt fina täcke med "No Bite" funkar bra. Kräva att någon skall sätta munkorg på sin häst tycker jag är en dålig idé, jag skulle aldrig göra det på mina hästar.

i våran hage har vi en djävul, han kör med de andra och biter sönder ALLAS täcken. Hästen som är lägst i rang har fått 4 nya vintertäcken förra vintern.
På sommarn ser de ut som ostar alla andra hästar, på höst/vinter/vår ser alla täcken ut som ostar. Även de täcken vi har under vintertäckena är trasiga!

Vi andra i hagen har nu köpt en munkorg som gör att han inte kan bita på täckena eller någonting annat heller för den delen. Hästen har nu inget att sätta emot de andra och de börjar att tappa respekten för honom! Skönt! nu försöker han kaxa upp sig men det är ingen som biter på det.
ägaren är däremot lite bitter och såfort hon får chansen tar hon av den. Antingen får han gå utan och hon köper nya täcken åt 3 hästar eller så får hon acceptera att han har den på!!

Du själv! Är du medveten om att den andra hästen gör så är det ditt val att ha dem tillsammans. Om de måste gå tillsammans är ett tips att köpa en "gräskorg", det brukar fungera :)

Jag satt i samma sits i ett annat stall, en häst åt upp min hästs täcke. Jag fick köpa nytt hela tiden. Så en dag kom den andra hästen in med ett trasigt täcke och de började gasta om att jag skulle köpa nytt. Jag blåvägrade, jag hade ju aldrig krävt det av dem. Och då hade jag en häst på 184 som jag fick specialbeställa täcken till, det blev riktigt dyrt för mig.

Efteråt skrev vi in i våra hyreskontrakt att man själv får stå för trasiga täcken till sin häst. Alla hästar går ihop på eget ansvar.

Idagsläget sitter vi i samma sits, fast med en annan person. Jag har sagt ifrån direkt när det kommer till trasiga täcken. Jag står inte och tjaffsar om det i efterhand. Även här är det en som har två hästar och jag har en häst, det är mitt stall och min häst riskerar att få gå ensam om det fortsätter. Min hästs täcke är trasigt "uppepå" medans de andra är trasiga längre ner, oftast remmar som åkt av. Om det är min eller inte svarar jag inte på, däremot är jag övertygad om att det är hennes valack som tuggar sönder min hästs täcke.

Men det är sånt man får räkna med när man har hästar ihop, likaså gäller det vid skador och annat.
Inför nästa hyresgäst kommer jag ha ett vattentätt kontrakt.

Så i mitt tycke får du själv stå för trasiga täcken. Eller så får du låta den tredje hästen gå ensam.

* lånar en knapp *

Okej, jag inser att jag nog får skylla mig själv som har min häst gåendes med denna pålle.
Jag får tänka på hur jag ska göra. Ska idag iaf prata med den andra hästens ägare och se hur vi ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.

Men en sån munkor eller vad man nu kallar det, en sån "hakklapp" som ska förhindra täckesbitning, kan de äta med den på?

Skulle i första hand se till att kleta på något riktigt äckligt på täcket och se om det hjälper. Synd om man behöver sära på dem.

Tycker inte man kan kräva något av en hagkompis ägare, det är ju lika lite ägarens fel som det är ditt. Tycker det är skitjobbigt om ens häst sparkar en annan eller biter sönder saker, men man kan ju inte göra något åt det tyvärr:(, får himla dåligt samvete även fast det förstås inte är ägarens fel. Hästar är hästar...

Vet inte om du hyr in dig hos henne eller ni hyr stallet tillsammans. Men ialla fall. I första taget så hade jag ju försökt lösa det på nåt sätt.

Men går inte problemet lösas emellan er, så hade jag satt mina egna hästar i egen hage, sen hade det blivit den andres problem då mina hästar har sällskap av varandra.

Vet du om att de andra hästarna äter upp dina täcken så tycker jag att du får stå för att köpa nya täcken om du väljer att släppa in din häst i hagen med dom andra.
Det är väl bättre att dela på dom så att dom får gå bredvid varandra istället om du inte vill hålla på att laga och köpa nytt.

Att rekomendera munkorg är ju helt sjukt!! Ingen häst ska väl behöva gå med munkorg i hagen! Dom måste ju kunna klia sig och klia varandra. Och använda munnen på ett naturligt sätt.

JAg anser att hästen som är den skylldige borde plaseras i en egen hage. Den blir ju inte ensam, kan ju titta på de andra hästarna.

Jamen går de inte tillsammans kan de ju ändå inte klia varandra.. det är ju liksom användningen av munnen som är problemet här. Så det kan de ju inte göra oavsett. Jag vet faktiskt inte vilket som är minst dåligt, dela på dem eller munkorg. Skulle definitivt prova kleta äckel först och så om det hjälper.

Man ansvarar själv för sin häst och dess täcken. Vill du har dina täcken oförstörda så får du antingen separera hästarna eller kleta in ditt fina täcke med "No Bite" funkar bra. Kräva att någon skall sätta munkorg på sin häst tycker jag är en dålig idé, jag skulle aldrig göra det på mina hästar.

svara du inte till fel person nu??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 696
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 597
Senast: 13579vas
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
605
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: aleeza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka