Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

Arabis

Trådstartare
Fick idag min andra analys, som jag iofs hade på " känn" skulle vara bra, ( Tagit i maj/ juni). Men det blev lite av en chock ändå..

MJ: 9.1
SRP: 88!!!
Ca: 1.9...
P: 1.9
Mg: 1.0
K: 21.1!!!

Vad gör ett såpass högt kaliumvärde??

Dåligt med mineraler, men vilka MJ & SRP värden. Allt är / kg foder.
Har ett dräktigt sto som skall få äta av detta, tillsammans med vårt andra hö, som innehåller..

MJ: 6.7
SRP: 38
Ca: 1.7
P: 1.8
Mg: 1.0

Slaget i slutet av Juli.

Båda hö´na kommer från samma bonde, vad kan han göra för att höja mineralvärdena??

Ena kompisens analys var inte mkt " sämre" än min första, snarare bättre.

MJ: 9.1
SRP: 79
Ca: 5
P: 3.1
Mg: 2.2

Andra kompisen har väl fått det mest perfekta höet i år

MJ: 7.6
SRP: 52
Ca: 3
P: 1.8
Mg: 1.5

Vore intressant att få en sammanställning av årets analyser, samlade på ett & samma ställe.
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

Jag tror att vi i vårt stall kan ståta med de sämsta hövärdena i år:

10,9 g smrp och 7,5 MJ/kg foder!! :banana:

Det ger den excellenta kvoten 1,4... :eek:
Tur att det har kommit in en sista skörd med hösilage som har nästan för bra värden istället. :cool:
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

Vårt hö:

1:a skörden
MJ 8.2
Smrp 66
(mineralerna kan jag inte i huvudet)

2:a skörden
MJ 7.8
Smrp 60

Jag är helnöjd :bow:
Iofs blir det kvoter på uppåt 7 och det behöver väl inte direkt mitt 16-åriga hbl men det gör ju ingen skada heller.
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

Jag tror att vi har ett ganska normalt hö:

7.7 MJ
44 Smrp
2.7 Ca
1.5 P

Är ganska nöjd, och håller som bäst på att räkna ut en bra foderstat... :)

Mvh Huntress
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

Har nog fått den mest oväntade analyssvaret i år. Var rädd för alldeles för höga proteinvärden på vårt först skördade fält skördat första veckan i Juni precis efter att gräset gick upp i blom, borde alltså vara proteinrikt....... analyssvaret jag fick var följande per kg/foder (Hösilage torrsubst 65,5)
MJ 6,6
Smbrp 27 ??????
Ca 3.1
P 1,4
K 9,6
Mg 0,7

Snacka om att man blir förbryllad ibland, var tog proteinet vägen ????? Man är ju lite rädd att man av någon anledning inte fått iväg ett representativt prov eller att något annat blivet fel, så att man nu fodrar hästarna med alldeles för mkt protein (med alla tillskott man nu lagt till) Hörde dock av foderhandlaren här att fler hade fått mkt underliga värden i höet i år man kan ju undra vad det beror på.... Någon annan som varit med om samma egendomliga värden ???
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

8,1 mj
28 Smb rp
Är inte helt säker på mineralerna men jag tror att det var...
2g Ca
1,4g P
1g Mg
 
Sv: Vem har fått högst/ lägst analysvärden i år?

I vårt stall var värdena såhär:

MJ: 8.7
SmRp: 21

Kan säga att det inte har varit speciellt lätt att få till en fungerande foderstat :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 730
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 566
Foder & Strö Jag har äntligen lyckats få en analys av stallets hö och tänkte räkna ut en foderstat. Det är bara det att jag knappt förstår någonting...
Svar
3
· Visningar
1 589
Senast: Boj
·
Foder & Strö Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm...
Svar
0
· Visningar
1 067
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp