Vem har ansvaret?

Seabaz

Trådstartare
En fråga som ingen kunde besvara dök upp idag. Jag vet egentligen inte om något svar behövs men bara för "skojs" skull, intressant att veta....


Ponera följande:

Shettisen Algot står uppstallad på en privat ridskola, både ridskolan och inackorderingsbiten drivs som företag.

Algots ägare betalar stallplats men annars är Algot utlånad på foder. Det är en person som har hand om Algot och sköter om honom. Denna personen betalar alla kostnader runt omkring så som foder, veterinär och hovslagare. Ägaren är alltså aldrig i stallet, betalar bara stallplats och försäkring.

Nu är det så att Algot är en mästare på att rymma. Han har vid fler tillfällen tagit sig ut ur hagen och strosat in i stallet och stoppat huvudena i fodertunnorna.

Då pratar vi kanske 15 olika tunnor eftersom varenda inackordering har sina egna fodertunnor och det är allt från mineraler och havre till lusern och betfor = inte så bra för en häst att gå och gotta sig i allt det.

Än så länge har Algot klarat sig då stallägaren har hittat honom i tid.

Nu är det ju så också att Algot rymmer bara när elen är avstängd. Tyvärr är detta rätt ofta då det är mycket barn på ridskolan som är med och tar in sina egna ponnyer och då stänger av elen och inte alltid kommer ihåg att sätta på den igen.

Det enklaste vore kanske att bygga något slags staket runt fodertunnorna så att ingen lös häst skulle kunna komma åt dom, men vems är det ansvaret?

Algots fodervärd kan tänka sig bygga men inte betala för materialet. Stallägaren vill säkert men kanske inte har möjlighet just nu till att fixa fram material.


Men frågan som dök upp var: Om Algot rymmer och står och trycker i sig en tunna torr lusern tex, får foderstrupsförstoppning och dör. Vems är då ansvaret?
 
Sv: Vem har ansvaret?

Man måste veta lite mer om hur avtalen ser ut om både stallplats och fodervärdskapet för att kunna svara riktigt på det. Kan ju stå en del om ansvar i dessa.

Men utgår man från att det inte finns något alls om detta så bör det bli den som bestämt att Algot ska gå i hagen som får största ansvaret. Kan ju var vilken som av de tre så som det är formulerat i tråden.
Stallägaren om det är denne som sagt att Algot ska gå i just den hagen.
Ägaren om det är denne som bestämt att han ska vara där eller då fodervärden om det är denne.
Är det ingen av dom som bestämt det kan det istället bli den som släppt ut honom.

T
 
Sv: Vem har ansvaret?

Är det inte så att det är stallägarens ansvar att se till att hästarna håller sig inne i hagarna om det ingår i stallhyran? Eller:confused:
 
Sv: Vem har ansvaret?

Inget om ansvaret, det går inte att svara på utan att ha tillgång till alla avtal som upprättats och det ör inte säkert att det är solklart.

Det är aldrig försvarbart att förvara kraftfoder så att lösa hästar kan komma åt det.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Jag skulle nog säga att stallägaren förmodligen ligger rätt pyrt på det.

Om man upplåter stallplatser för förvaring av hästar, ska dessa platser (hagar, stall, boxar etc) vara anpassade för att hålla hästarna på de platser som avses.

Lättast låter att fixa elen, så det inte hänger på barns minne att sätta på.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Vems ansvaret är kan man nog diskutera till dö-dagar... däremot hade jag som fodervärd - och ansvarig för hästen - satt upp stängsel runt fodret och sedan diskuterat den ekonomiska biten med stallägaren i efterhand.

Ja, risken är att man som fodervärd får stå för kostnaden helt själv - men bättre det än en sjuk eller död ponny :crazy:
 
Sv: Vem har ansvaret?

Jag röstar också på stallägaren, kraftfoder ska inte förvaras så att hästar som kommer lösa kan äta av det. Enklaste tycker jag är att ställa fodret i ett eget rum och se till att dörrn alltid är låst. Om det är så att barn inte klarar av att stänga den dörren efter sig, så får de inte vara i foderkammaren. En hasp längst upp där varken barn eller djur når den är relativt enkelt.

Sedan kanske jag också hade varit "taskig" och byggt in el-aggregatet så att strömmen inte kunde brytas hur som helst. Att öppna en grind med el i är inte skitsvårt, och om man inte klarar det kanske man inte ska vara själv i stallet. Jag hade blivit helt nipprig om jag drev ett stall där barn gick lösa hur som helst och stängde av och öppnade lite överallt. Nästa steg är ju att en vattenkran glöms på och det kan ju sluta med allt från översvämming till uttrokade brunn.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Hmm, jo det är nog så nu när jag läst era svar att det borde bli stallägaren. Det är ju den som har anvisat platsen för att förvara fodret på...
 
Sv: Vem har ansvaret?

Kl

Jag hade väl kanske tyckt att det varit delat ansvar, moraliskt sett..
Stallägaren som inte har en tillräckligt hästsäker foderförvaring men faktum kvarstår ju att den som hyrt platsen och förvarar sin häst där har godtagit den bristen eller vad man ska kalla det..man ska vara lite kritisk och alltid förvänta sig det värsta hästarna kan komma på och det bör vara utformat därefter, dvs säkrat.
Hur säker är hagen som den tar sig ur? Den bör ju lämpligast hålla sig kvar där med..

Utrymmena kanske alltid funkat tidigare och då ansetts varit säkra, även om det uppenbart inte är hästsäkert.
Nu när det inte är säkert så borde man ta sig en funderare på att göra om, vägrar stallägaren så kan jag hålla med om att det är dennes ansvar om något händer eftersom att det inte är hästsäkert längre som man trott och i så fall väljer att blunda för ett problem som kan förebyggas.

En anläggning, speciellt en ridskola ska vara säker för både hästar och människor. Jag hade tagit upp frågan i alla fall och undrat vad man kan göra åt saken. Händer det något att en häst skadar sig på osäkrade utrymmen tror jag dessvärre att man kan anses vara skyldig..så som stallägare hade jag åtgärdat bristen pronto.
Om inte annat och jag hade velat stå kvar, åtgärdat felet själv om jag fick..annars flyttat.

Ansvar ska inte ligga på barnen alls, antingen får de inte tillgång till utrymmen eller sådant som man kan anta att de inte klarar själv på egen hand, tex att komma ihåg att slå på strömmen igen efter sig..Då ska en vuxen närvara.

Låter som att stället inte har så bra säkerhetsrutiner..Barn ska inte ta in hästar/ponnyer själva utan ett vakande öga, ingen hantering alls egentligen. I det här fallet låter det som barn i lägre åldrar och då ska alltid en vuxen finnas i närheten och övervaka det som händer för allas säkerhet.

Sen får man väl fundera vilket av utrymmena som är värst, är det foderutrymmet eller hagen som hästen tar sig ur och vad som är lämpligast att åtgärda? En rymmande häst från hage som är lös kan ställa till med andra problem också..
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har ansvaret?

Hmm, jo det är nog så nu när jag läst era svar att det borde bli stallägaren. Det är ju den som har anvisat platsen för att förvara fodret på...

Handlar inte om ansvaret men det enklaste är väl att ta bort risken?

Borde det inte vara ganska enkelt att se till att fodertunnorna blir inbrottssäkra? Antingen med lock som inte hästar kan öppna eller ställa tunnorna i säkert utrymme?
 
Sv: Vem har ansvaret?

Jag håller med dig där. Foder bör ju hållas på en plats där hästar INTE kommer åt det.

När det sen gäller ansvaret...om jag utgår från mig själv nu... Har jag en häst som rymmer, ingen annan gör det så tar jag ju på MITT ansvar att hästen inte fortsätter att kunna rymma. Om det nu är ett problem med att elen ibland inte slås på så kan jag tänka mig att ha ett separat aggregat för min häst om stallägaren är med på att jag skiljer den hagen från ev. andra.

Jag har haft rymmarshettisar och det är inte så lätt att komma tillrätta med dom när dom väl kommit på att man kan ta sig ut och finns det dessutom "belöning" där utanför blir det etter värre...Så både ta bort belöningen och försvåra rymningen borde vara på plats ;)
 
Sv: Vem har ansvaret?

Om det nu är en ridskola, så låter det som att inte är något vidare med säkerheten där. En vuxen ska alltid ha ansvaret för de barn som vistas där och påtala om de gör något tokigt.

Den som upplåter stallplatsen har yttersta ansvaret för att hagar och foderkammare fungerar. Att förvara kraftfoder så att hästarna kan komma åt det är ju livsfarligt.

När vi tog emot inackorderingar, så fick inga under 15 år vistas ensamma på gården, pga att de ofta slarvade med elen, glömde regla grindar, låste inte sadelkammaren, glömde släcka, grejor låg spridda överallt......
 
Sv: Vem har ansvaret?

för att lösa både el och foder problemet är det ju enkelt att göra om grind öppningarna så att det inte är el i grinden när den är öppen, = man behöver inte stänga av elen. och fodret kan man ju ha som krav att alla foder tunnor och hinkar ska ha lock, och att man sätter upp en rep grind t ex in till foder avdelningen.

det borde vara stall ägaren som betalar för ändringarna, men inackorderingarna borde egentligen vara intresserade av att hjälpa till med ändringarna då de vinner mycket på att säkerheten kring hästarna höjs.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Jag skulle säga att det är stallägarens ansvar att tillhandahålla förvaringsplats för fodertunnor så att de står säkert för inbrott av löshästar. Oavsett hur ofta individuella hästar är lösa, en olycka kan så lätt hända, och då ska hästen inte kunna trycka i sig farliga mängder kraftfoder.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Det är bra säkerhet i övrigt och självklart finns där mer än en vuxen som hjälper till och håller vakande öga. Men ibland glöms elen bort.
Och nej, det är inte så enkelt att göra grindar där elen går bort när du öppnar, du måste dels gräva upp i marken för att lägga om elen under osv... Det är ett större projekt än att stängsla fodertunnorna.


Och till de som skrivit "borde det inte vara enkelt att eliminera risken, ställ fodertunnorna i inlåst utrymme"

Ni tror inte att vi skulle ha gjort det om det utrymmet fanns redan eller?



Frågan var vem som hade ansvaret om en ponny dör av att ha rymt ur hagen (som för övrigt har fyra järntrådar runt om förutom vid grinden som är tre vanliga eltrådar) och äter massa kraftfoder.

Men det rymmer fler ponnysar även mellan järntrådarna lite då och då, trots el. Dom går dock bara in i nästa hage och inte som denna shettis som lärt sig var fodret finns och går dit.



Och jag måste bara poängtera igen att säkerheten ÄR bra och barnen lider ingen risk för olyckor mer än barn på andra ridskolor.
Det är bara ponnyn Algot som lider risk för dödsfall om han fortsätter såhär... Det är alltså 3 gånger nu på typ 3-4 år tror jag. Dock är två av gångerna nu i år med ett par månaders mellanrum.

Att byta tunnor till hästsäkra tunnor är nog också svårare än att försöka stängsla in det, då det är privathästägarnas egna tunnor.

Frågan är hur man stängslar in det enklast bara... Eltrådar går ju inte då ponnyn går genom dessa om det inte är el på, så det måste nästan bli plank...
 
Sv: Vem har ansvaret?

Läge att bygga ett låste utrymme i så fall, det är ju inget som "vi på internet" tycker, det är ju tydligt reglerat i djurskyddslagen. Saker som kan skada hästen får inte förvaras så att hästen riskerar att komma åt dem.

Ett annat steg som stallägaren skulle kunna ta, om denne upplever det som en svår situation att vara ansvarig för Algot, är ju att säga upp ponnyn. Det är jobbigt med hästar som rymmer och jag hade inte velat ha en rymmare i mina hagar. För det är jag som är ansvarig, plus att om en rymmer så kommer förr eller senare de andra att följa efter och då kan det gå riktigt illa.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Nu är det ju så att om man väljer att driva en verksamhet, har man också skyldigheter.

Då får man vackert ta omaket att gräva ner elen (eller lägga brygga), eller på annat sätt bygga bort problemet. Det går inte att säga att det är för svårt, dyrt eller omständligt. Vill man bedriva verksamheten får man följa de regler som detta medför.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem har ansvaret?

Nu är det ju så att om man väljer att driva en verksamhet, har man också skyldigheter.

Då får man vackert ta omaket att gräva ner elen (eller lägga brygga), eller på annat sätt bygga bort problemet. Det går inte att säga att det är för svårt, dyrt eller omständligt. Vill man bedriva verksamheten får man följa de regler som detta medföljer.


Jag haller helt med. Har skulle jag aka dit direkt om jag hyrde ut stall dar det fanns mojlighet for hastar att komma at foder.
 
Sv: Vem har ansvaret?

Ja eller att sätta upp en lapp kanske, "glöm inte elen". Den kan jag bemödra mig med :)



Men jag håller med, någonting bör ju göras omgående mot fodertunnorna i alla fall, vi funderar på smarta lösningar varje dag.

Men nu är ju i alla fall ansvarsbiten för den rymmande ponnyn om den dör åtminstone klargjord: stallägaren
 
Sv: Vem har ansvaret?

Ingen lösing på rymmar-problemet, men i alla fall en lösning för fodertunnorna - skaffa en friggebod, barack eller liknande och ställ fodertunnorna i den. Regel på dörren som är ponny-säker. Att komma ifrån kostnader är nog svårt när ponnyn inte har respekt för elen, men hellre kostnader än att ponnyn dör en plågsam död :crazy:

Vad gäller vem som enligt lag och avtal är betalningsansvarig kan nog bara en jurist svara på...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag är gammal användare här men har visst raderat mitt hotmailkonto som användaren var registrerad på (säger något om hur länge...
Svar
8
· Visningar
2 950
Senast: Marita73
·
Ekonomi & Juridik Hej Varnar nu för att detta kan bli lite långt. Men jag behöver VERKLIGEN hjälp & råd nu! :cry: Jag har stått med min häst i samma...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 895
Senast: Liten
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 497
Senast: moonstruck
·
Ekonomi & Juridik Flyttade från tidigare stall den 10/7, sista dag för flytt var den 31/7. Stått i detta stall sedan november 07. Ställt upp i ur o skur...
2
Svar
33
· Visningar
4 653
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp