Vem betalar vad?

A

Anja586

ni som HAR foderhästar eller som hyr ut dem, vem betalar vad av ägaren och den som hyr i erat fall.

nu vill jag itne höra nån sur tant som inte har en häst ute på foder säga vad hon skulle betalat och inte betalatetc. Jag vill höra ni som har foderhästar ute och inne, eller har haft det, hur ni gör och hur det funkar etc.

tack på förhand.

Sv: Vem betalar vad?

Hej Anja. Jag har ett halvblodssto på foder sen ett år tillbaka, i vårat fall står ägaren för försäkring och jag för resten, dvs foder, vet, hovslagare etc. Vi har det skrivet i avtalet att det ska vara så och jag tycker att detta funkar bra.

när jag hade foderhäst så betalde jag för hästen som om jag ägde den.
till och med försäkringen (men ägaren stod fortfarande för försäkringen men jag betalde in en summa på hennes konto)

när jag hade min häst ute på foder så betalade fodervärden för ALLT,
nu när jag ska ha en häst på foder betalar jag allt, (är lite osäker på hur vi ska göra med försäkringen..)

okej, jag vet inte alls hur det funkar med försäkringar och så, men är det inte så att om hästen dör, så får ägaren, den som försäkringen är skriven på, ut en stor summa pengar?

eller har jag fattat det fel?

och man betalar försäkringen för att få denna summan sen om hästen dör? och också för att få ekonomsik hjälp när hästen behöver vård? eller?

om jag hade en häst som jag lånade ut på foder till någon, så skulle inte jag vilja att de betalade försälringen, för att jag sedan skulle få pengarna? eller har jag fattat allt fel, snälla rätta mig om jag har fel. för det tror jag bestämt att jag har.

Jag har haft foderhäst och då betalade jag allt plus halva försäkringen.
Min häst är utlånad just nu på foder och fodervärden betalar allt utom försäkringen, den står jag för. Tycker det är enklast så.

fodervärd är väll egentligen att man ska betala för maten? är det inte så från allra första början? jag vet att det inte är så nu, men var det inte så när man började med fodervärdar?

Jag har foder häst och jag betalar allt utom försäkringen. Skulle hästen inte hålla för det den är tänkt för får ägaren pengarna vilket är helt i sin ordning. Om hästen skulle kräva veterinärvård betalar jag självrisken och allt som inte försäkringen täcker (hos en del bolag täcks bara 80% av kostnaderna). Försäkringsbolaget betalar ut till ägaren men med hjälp av en fullmakt kan dom kringgå det och betala ut till fodervärden. :cool:

Försäkringen täcker ju (beror förstås på hurdan försäkring man har) veterinärkostnader o livförsäkring, men ägaren av hästen (tycker jag), har rätt till försäkringbeloppet om hästen dör, för denne har ju köpt hästen oxå. Däremot så måste ju fodervärden få pengar som betalas ut för veterinärvård i övrigt OM fodervärden även lagt ut pengarna för vården. Hoppas du förstår hur jag menar.
Men allt beror ju på vad man kommer överens om i foderavtalet.

Och eftersom jag har både lånat ut och "lånat" häst själv så svarar även jag.

När jag hade häst på foder dvs innan jag köpte henne (var en problemhäst),så tecknade jag en egen försäkring.Hon var oförsäkrad hos den egentlige ägaren.
Hade ngt hänt med stoet så hade givetvis försäkringen tillfallit mig,men jag å andra sidan hade varit skyldig ägaren pengar för marknadsvärdet som stod inskrivet i kontraktet.

När jag lånade ut mitt ena vbl för många år sen,stod jag för försäkringen medans fodervärden stod för självrisk och kostnader utöver det som försäkringen inte täckte.Dvs 20% av vet.kostnanden.
Fick tillbaka ett sto med alldeles för många olater (bla stegra på "kommando" som övergått i nån form av oreglerbar godistiggning)och i helt fel tidpunkt.

Det andra vbl-stoet samma sak,och hon var dessutom utlånad till min dotters gudmor,och jag fick tillbaka en häst som dömdes ut och avlivades. :eek:
De bröt mot kontraktet på många punkter och jag var och hälsade på hästen ofta,men vissa saker syns inte alltid om man inte umgås med hästen dagligen.

okej, tråkigt.

Jag har haft en häst på foder, och då stod jag BARA för hovslagaren och maten. Hästen skadade sig i hagen, och var tvungen att avlivas, ägaren stod då för alla kostnaderna.

Just när det gäller försäkringen tycker jag det är viktigt att ägaren fortfarande står på försäkringen. Kommer man överens om att fodervärden ska betala premien så ser man till att ägaren betalar till försäkringsbolaget (så man vet att den är betald) och fodervärden betalar ägaren, antingen löpande eller i klumpsumma vilket som passar bäst.

En häst jag lånade ut blev skadad. Inga problem att skriva en lapp till försäkringsbolaget att det var ok att fodervärden fick tillbaka sina utlägg hos veterinären.

Anja586 skrev:
fodervärd är väll egentligen att man ska betala för maten? är det inte så från allra första början? jag vet att det inte är så nu, men var det inte så när man började med fodervärdar?

Vaddå "från början"? Att hålla hästen med foder kräver ju att man har någonstans att ha den också.

Återigen låter det som att du vill ha en häst gratis, utan att behöva ta några risker eller kostnader.

Magdalena skrev:
Vaddå "från början"? Att hålla hästen med foder kräver ju att man har någonstans att ha den också.

Återigen låter det som att du vill ha en häst gratis, utan att behöva ta några risker eller kostnader.

helst.

Jag menade från början när man började hyra ut hästar på foder. historiskt sett. Förlänge sedan. inte i dagsläget. för typ 70 år sedan. Men skit i det magdalena jag vill int eha nått svar på den frågan.

Jag är fodervärd åt ett varmblod. Ägaren står för försäkringen och jag för allt annat. :smirk:

min förra häst var foderhäst, då betalade jag allting inkl försäkring.
har tidigare haft en häst utlånad på foder. då stod jag själv för försäkringen då jag ville vara 100% på att den blev betald...

Jag har ett sto utlånat till en kompis som avelsto, hon betalar RUBBET för hästen.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 711
Senast: MalanMjöl
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka