Vem bestämmer att det är propotionerligt?

Paprikalover_22

Trådstartare
Hej, jag har kollat runt lite och inte fått någon riktigt svar så jag ställer frågan här.
2015 så får man ju tävla ponny tills man är 20 om ekipaget är proportionerligt, men vem kan bestämma att det är eller inte är det? Är det på tävlingen när man kommer dit och säger att man inte får starta eller är det något annat ?
Tacksam för svar :)

Det är domaren eller överdomaren som säger till dig om du är för stor för din ponny. Och så är det ju nu också; det står i TR att ekipaget ska vara proportionerligt, sedan spelar det ingen roll om ryttaren är 14 eller 18 år. :)

Festlig bedömning, men åt andra hållet är det nog ingen som säger något om, speciellt som många anläggningar köper mest in ponnyer som är D, några C och oerhört få B eller A ponny för sina lektioner. Hur ska då eleverna lära sig vad som är proportionerligt? Om en anläggning tar emot små ryttare för ridlekis eller lektioner, så borde det finnas gott om mindre ponnyer då för dessa grupper, så att det blir bättre för de mindre eleverna. Hur ska de annars tex kunna rykta en stor D-ponny på ryggen eller få upp sadeln själv eller tränsa själv? Rätt storlek och de kan lära sig klara av detta!
Visst vet jag att det är en kostnad också, men tar man emot mindre elever så borde man kanske tänka på detta?

I hoppning är det ju normalt inget problem med oproportionerliga ekipage om man med det menar att ryttaren är för stor (och det lär det väl handla om här). Om ryttaren är för stor (lång) brukar det helt enkelt inte fungera så bra. Blir liksom självreglerande.

@Golden_Heart : De ridskolor som jag känner till och som tar emot små ryttare har även små ponnyer (A och B). En del ridskolor riktar sig speciellt till mindre och har kanske färre stora ponnyer ist. Men man kan förstå att många ridskolor vill ha ponnyer som de flesta kan rida och som går ungefär lika fort, det blir liksom enklare att sätta ihop grupperna då. Men då tar de inte heller emot de yngsta knattar.

Vet dock två (f d) ponnyryttare som redan som små trivdes bäst på de största ponnyerna (och de med dem). När jag själv lärde mig rida så fanns det bara stora hästar, och vi var från 8 år. Minns aldrig att det var något problem. Det finns för- och nackdelar både med små och stora hästar till barnen. Är ponnyerna välridna brukar det inte vara något problem med någondera.

Festlig bedömning, men åt andra hållet är det nog ingen som säger något om, speciellt som många anläggningar köper mest in ponnyer som är D, några C och oerhört få B eller A ponny för sina lektioner. Hur ska då eleverna lära sig vad som är proportionerligt? Om en anläggning tar emot små ryttare för ridlekis eller lektioner, så borde det finnas gott om mindre ponnyer då för dessa grupper, så att det blir bättre för de mindre eleverna. Hur ska de annars tex kunna rykta en stor D-ponny på ryggen eller få upp sadeln själv eller tränsa själv? Rätt storlek och de kan lära sig klara av detta!
Visst vet jag att det är en kostnad också, men tar man emot mindre elever så borde man kanske tänka på detta?

Det är ofta jättesvårt att få lönsamhet med små ponnyer, då de kan gå i mycket färre grupper än lite större ponnyer. Dessutom är de svåra att hålla välridna och utvecklar ofta olater. Eftersom de inte kan gå med i alla grupper får de mindre stimulans än de större ponnyerna och då hittar dom på annat.

Det är ofta jättesvårt att få lönsamhet med små ponnyer, då de kan gå i mycket färre grupper än lite större ponnyer. Dessutom är de svåra att hålla välridna och utvecklar ofta olater. Eftersom de inte kan gå med i alla grupper får de mindre stimulans än de större ponnyerna och då hittar dom på annat.
Sådant går att lösa om man bara vill, inget är egentligen omöjligt, det är bara att se till att saker funkar och se till att ha ordentligt med knatte grupper för barn från 3-6 år men till bra pris och kvalité.

Problemet för vår del har väl varit att det inte har varit ett lönsamt segment. Eftersom företaget helt enkelt måste gå runt så har det varit mycket bättre att satsa på c och d ponnyer.

Jag vet de som resonerar tvärt om. De kan få lika mycket betalt av dem som rider A-ponnyer som av dem som rider C-ponnyer men A-ponnyerna är mycket billigare i drift. Men det beror förstås på efterfrågan på orten. Där vi bor finns 2-3 ridskolor som främst riktar sig till yngre/mindre barn.

Ridskolan där vi höll till förut har framförallt många shettisar men även några större ponnyer. Det finns ridgrupper med bara A-ponnyer men också blandade grupper och olika ridlekisgrupper. A-ponnyerna tävlas av elever i hoppning (upp till LB), ponnygalopp, agility mm. Enda nackdelen är att om en shettis är ankare i ett hopplag så missgynnas laget, även om den är dubbelnolla, eftersom shettisen är långsammare runt banan ;)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
658
Senast: Whoever
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Lady_S
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 371
Senast: hhere
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: misswilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama