Vem är den ansvariga i den här situationen?

Varför är det prio att hästägaren skulle vara /bli skyldig eller om den borde bli det ? Inget har ju hänt .
Frågan är hypotetisk vad som skulle gälla OM hästen sparkat. Även om ingenting hände nu kan det hända något vid ett annat tillfälle, och då behöver jag förhoppningsvis inte undra över vad som gäller. Sedan är det inte prio att hästägaren har ansvaret, jag anser snarare att båda är en del i ansvaret till uppkommen situation, alternativt ingen av dom.
 
@Sasse
Själv tolkar jag inte som att hästen skulle vara en van sparkare, utan en varning om att han bör hålla koll på hunden. Sedan så borde ryttaren kanske uttryckt sig lite mer diplomatiskt.

Vet som sedan bär ansvaret vet jag inte.
 
OM du blir sparkad,hur ska du driva i bevis att ryttaren vetat att hästen sparkas?
Om den brukar sparka efter hundar och människor finns det säkert fler som vet om det. Nu antar jag att det på samma vis blir som när man har erkänt dåliga hagar kan hållas som vållande om hästar orsakar en trafikolycka, dvs sparken hade kunnat undvikas om ryttaren varnat i god tid och visat större hänsyn. Jag skulle ha svårt att bevisa att någon rider på mig helt avsiktligt men det är ju ändå den som rider på mig som är ansvarig för handlingen även om den inte döms för det.
 
Nu pratar du om en avsiktlig handling, @Mia_R . Det är stor skillnad när någon rider på.

Ryttaren kan inte vara säker på att hästen sparkas, även om det kan finnas en risk.
 
Även om hästen har varit en sparkare, är det ingen avsiktlig handling om hästen i det läget som beskrivs sparkar.
Om jag rider en häst som jag vet kan sparkas är det mitt ansvar att inte utsätta andra för det utan att varna dem först. Som ryttare vet jag att en häst med röd rosett i svansen kan slå, alltså undviker jag att rida för nära en sån häst. Som fotgängare vet jag att hästar är flyktdjur och att olyckor kan hända, men jag vet inte om hästen jag möter brukar sparka efter folk och hundar om jag inte blir informerad, så jag anser fortfarande att om man rider en opålitlig häst är det ryttarens ansvar att varna andra.
 
Jag kan tycka att man som ryttare eller kusk bär ett större ansvar än fotgängare. Ryttaren borde ha vikt av från stigen, inte din bror. Men det var ju mycket snällt av honom och ansvarsfullt med tanke på att han hade med hunden.
 
Fast i detta fallet handlar det ju tydligen om lagliga aspekter och en ryttare kommer inte anses ansvarig i det fallet som beskrivs ö.h.t .
Vet du några fall där ryttare har hållits som ansvariga? Oftast brukar det väl falla på den andra parten, vad det nu än är för situation. Frågar av ren nyfikenhet.
 
ALLA hästar är opålitliga. Jag hade inte vågat garantera någon att en häst aldrig sparkar.

Absolut, alla hästar är opålitliga pga att dom är ett flyktdjur, dom kan bli rädd. Men om jag vet att min häst sparkar tex hundar så är det ta mig tusan min skyldighet att se till att dessa situationer inte uppstår om jag har möjlighet till det. Dvs om jag ser en hund med sin ägare komma och möta mig under en ridtur så anser jag att det är jag som hästägare som ska meddela hundägaren att min häst är opålitlig mot hundar, kan du vara snäll och ställa dig en bit bort så att vi slipper en ev olycka. Om det däremot är så att hunden är lös och springer fram mot mig och min häst kan jag försöka att minimera en olycka genom att uppmärksamma hundägaren om hur min häst brukar reagera mot hundar och be denne kalla in sin hund. Om sedan hundägaren inte lyckas kalla in sin hund och en olycka sker, ja då anser då jag att det är hundägarens eget fel. Kan hundägaren inte kalla in sin hund, ja då kan denne inte lägga skulden på mig och min häst eftersom jag tydligt meddelat hur min häst kan reagera. Att upplysa om hur min häst kan göra mot hundar när jag passerar dom är liksom lite försent, då kan ju olyckan redan vara framme.

Detta tycker jag att jag ska göra för hästens skull också. Om den sparkar mot hundar så tycker den ju bevisligen inte om dom. Så då anser jag att jag lika mycket för hästens skull ska minimera dessa möten och göra dom så bra som möjligt för att det inte ska upplevas som hotfullt . Om jag kan göra ett passerande bättre genom att be hundägaren gå lite mer åt sidan, ja då är det en väldigt enkel sak att be om för att underlätta för hästen som bevisligen inte känner sig bekväm med hundar runt sig.

Sen huruvida vem som blir skyldig i detta fallet som Ts beskrivet, ja det är svårt att svara på. Rent spontant kan jag säga att hade det varit jag som satt på hästen och visste om att min häst sparkar mot hundar och inte förvarnat hundägaren, ja då hade jag utan att bråka tagit på mig det ansvaret. Jag vet vad som kan hända, då är det min skyldighet att förvarna och försöka minimera olyckor som kan uppstå så gott jag bara kan, b l a genom att förvarna dom jag möter. Men det är vad jag tycker, lagen kanske säger någonting annat.

Önskar er alla en härlig kväll i denna regniga och kalla sommar :)
 
Men det kan väl ses som vårdslöshet om ryttaren rider så nära att någon kan bli sparkad trots vetskapen om att hästen är opålitlig?
Det är i sig en fråga som bör lyftas. Hur många är det inte som släpper iväg småtjejer på hästar, ut på ridvägar som i praktiken är trafikleder för både person o lastbilstrafik. Oavsett om hästägaren gär fri från skadeståndsanspråk så visar ju statistiken att en väldans massa ungar skadas, somliga allvarligt och ngr få dödligt i samband med förarbete o efterarbete + vid dessa dessa utflykter.
 
Frågan är hypotetisk vad som skulle gälla OM hästen sparkat. Även om ingenting hände nu kan det hända något vid ett annat tillfälle, och då behöver jag förhoppningsvis inte undra över vad som gäller. Sedan är det inte prio att hästägaren har ansvaret, jag anser snarare att båda är en del i ansvaret till uppkommen situation, alternativt ingen av dom.

Hur menar du nu?

Jag tycker det verkar vara ett konstigt sätt att uttrycka sig så som du citerat det.
Men om hästen sparkar en hund som "rör sig" och då utgår jag från att man inte menar att hunden gör utfall utan bokstavligen "rör sig" så kan jag inte se det som direkt hundägarens fel.

Det är uppenbarligen hästägarens ansvar att varna om hästägaren vet att hästen kan slå, och rimligen hästägarens sak att hålla avståndet eller ge hundägaren möjlighet att dra sig undan.

Jag var med om en situation där jag red och en granne var ute och gick med hunden. Min häst är "normalt" hundsäker och obekymrad. Hunden är tämligen hästvan men lite rädd och osäker för hästar.

Vi pratade, hunden råkade skrämma hästen som till min och grannens förvåning sparkade hunden.
Hunden blev träffad på nosen men verkade opåverkad.

Grannen bad så mycket om ursäkt för att hennes hund skrämt hästen.
Jag bad så mycket om ursäkt för att hästen sparkat hunden.

Ingen ovänskap eller konflikt uppstod.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 222
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 318
Senast: MulleMonster
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 790
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp