Veka kotor - skydd?

H

heylan

Min häst har veka kotor både fram och bak (se bilder, tyvärr är de stora). Han är inte riden jättehårt eftersom han håller på att ridas in/är nyligen inriden (han är 6 år). Vad kan jag göra för att förhindra ev. skador? Skydd? Lindor? Vet att det finns något slags travskydd för kotan, skulle det vara något att fundera på? Hööks Equi-guard® Expert benskydd? (går ner över kotan) Är det överhuvudtaget någon idé att försöka stödja senan? Han har aldrig varit skadad pga detta och har alltid haft helt rena ben, men nu kommer jag att öka på träningen allt eftersom. Han har aldrig börjat blöda, men å andra sidan har jag mest ridit på underlag där han förmodligen inte skulle göra det, även om han trampade igenom helt.

Någon med tips eller synpunkter? (Hovis verkar honom nu med lite kortare tå, dock ej med någon kilsula el. liknande)

Bilderna:

http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4686a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4684a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4690a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4696.JPG

Sv: Veka kotor - skydd?

Jag har fått tips av min hovis och av veterinär att ha skor som är en till ett par storlekar för långa (bak funkar det) Och så en ring eller helst äggsko fram för att flytta bak tyngdpunkten något och få hästen att räta sina ben en liten smula. Veka kotor gör hästen behaglig att rida har jag hört men är ett helvet när det gäller skador.. :(

Har du någon erfarenhet om det hjälper något med någon form av skydd eller lindor? (Inte bara skydd för om hästen trampar igenom och slår kotan i marken, utan även i stödjande syfte)

Nu tävlar jag ju hoppning så jag har alltid haft sen skydd och kotskydd bak på min häst.

Jag vet faktiskt inte hur det är med lindor och så vid ridning. Skall jag vara ärlig har jag aldrig tänkt på det och inte provat..*S*

Jag tycker att lindor borde vara bra. Det ger ju stöd och värme om de lindas korrekt såklart. Kanske även använfa lite liniment efter träning för att hålla tillbaka ev uppblossande skador. Tycker nog att du bör ringa till ngn veterinär och höra vad dom rekommenderar...

Om man jämför tex lindor och dessa Equiguardskydd från Hööks, vilka kan tänkas ge bäst stöd..? Skydden kostar ju en del, särskilt som jag måste köpa till både fram och bak... Om det varken gör till eller från med skydden är det ju inte värt det...

Någon som har erfarenhet av dem?

Hemsk kommentar från mig, men varför överhuvudtaget träna en sån häst? Han kan inet röra sig hälsosamt UTAN ryttare och kan förmodligen inte göra det med ryttare heller.
Det finns tusentals friska hästar, bara tråkigt att ha en som det redan är fel på.
Såna här hästar blir sämre, inte bättre.

Jag träffade en gång några som arbetade med hästar som pga av en bindvävssjukdom hade en likartat utseende på sina ben.

De lade stor vikt vid att hitta den balans vid verkning/skoning som gav minst drag i böjsenor och gaffelband. Dvs en kort tå och förhållandevis hög trakt. Vid svåra tillstånd använde de äggskor med kilar. De rekommenderade stödjebandage (inte mjuka lindor) vid arbete. HH

Man kan linda eller ha skydd på såna hästar men det stöttar egentligen inet men det gör att nerslaget mildras något och det blir mindre köttfärs bak på kotan.
efter ett tag så smäller gaffelbandet och jag inbillar mig att om man lindar så hårt som krävs för detta fel så skadar man gaffelbandet lite grann varje gång.

Min spontana tanke är att inte linda eller stödja. Bättre att i så fall jobba upp styrkan långsamt och försikigt.
Så länge du stödjer honom kommer han aldrig skaffa sig den styrkan själv.
Det är min tanke men jag har ju inte sett hästen.

Jag tror inte att gaffelband eller böjsenor kommer smälla på din häst..
Ta det bara försiktigt och öka på träningen succesivt så kommer han bli starkare.
Han är så pass "gammal" och har redan tänjt (eller vad man ska kalla det) på sina senor så han tål nog mer än vad man tror. Har man däremot en häst som har gått med "högklackat" och helt plötsligt ska börja trampa igenom då ska man vara rädd på riktigt.

Jag har jobbat med travhästar i många år och det är många av dem som trampar igenom i loppen, där det inte direkt är något mjukt underlag. Det gäller att skydda kotorna så det inte blir rädda.
Man kan antingen ha någon typ av neopren skydd, som du nämde, men det bästa är att linda, både för skydd och stöd. Ta elastiska lindor (inte fleece eller nått sånt) och bra underlägg och var noggrann att linda på "undersidan" av kotan så att det skyddar ordentligt.
Skulle han ändå trampa igenom så att han blöder eller får ont så lägger bara en extra bomullstuss precis på stället.

Man kan också som nämts tidigare sko med för långa armar på skorna eller med en kilsula. Men tänk på att med en kilsula tex så blir han högklackad och när man tar bort den (eller han tappar den) så....
Alltså ingen långsiktig lösning.
Min erfarenhet är att de blir starkare och starkare om de utsätts för lagom belastning.
Lycka till! :)

Djurjouren skrev:
Hemsk kommentar från mig, men varför överhuvudtaget träna en sån häst? Han kan inet röra sig hälsosamt UTAN ryttare och kan förmodligen inte göra det med ryttare heller.
Det finns tusentals friska hästar, bara tråkigt att ha en som det redan är fel på.
Såna här hästar blir sämre, inte bättre.

Tycker också att det känns taskigt att säga så, men jag skulle nog hålla med. Hade en i stallet som såg ganska exakt ut sådär som vi fick ta bort pga alla problem som den fick.
Tråkigt...

Kom dessa problem i och med någon särskild träning eller hade den problem "mest hela tiden"?

Låter ju hoppfullt i alla fall...tack för ditt svar!

Han har som sagt aldrig "slagit igenom" så att det har synts något på kotan. Red även en hel del i djupsnö i vintras och de klarade han bra, aldrig svullen eller varm.

heylan skrev:
Min häst har veka kotor både fram och bak (se bilder, tyvärr är de stora). Han är inte riden jättehårt eftersom han håller på att ridas in/är nyligen inriden (han är 6 år). Vad kan jag göra för att förhindra ev. skador? Skydd? Lindor? Vet att det finns något slags travskydd för kotan, skulle det vara något att fundera på? Hööks Equi-guard® Expert benskydd? (går ner över kotan) Är det överhuvudtaget någon idé att försöka stödja senan? Han har aldrig varit skadad pga detta och har alltid haft helt rena ben, men nu kommer jag att öka på träningen allt eftersom. Han har aldrig börjat blöda, men å andra sidan har jag mest ridit på underlag där han förmodligen inte skulle göra det, även om han trampade igenom helt.

Någon med tips eller synpunkter? (Hovis verkar honom nu med lite kortare tå, dock ej med någon kilsula el. liknande)

Bilderna:

http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4686a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4684a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4690a.JPG
http://heylkonsulting.se/hanna/HPIM4696.JPG

Hej,

Kanske kan du prova Eskadrons Pro Active II Leggings http://horze.com/product_info.php?products_id=19220 de finns för fram och bakben. Vi har dom på vårat kallblod och är mycket nöjd, de stödjer väldigt bra.

~Ingrid

Tack, kikade på dem på en icke svensk sida, men nu vet jag ju var jag kan beställa dem enklare!:bow:

heylan skrev:
Tack, kikade på dem på en icke svensk sida, men nu vet jag ju var jag kan beställa dem enklare!:bow:

Dom är verkligen fina, har dem i svart men om man gillar färg så finns det ju i andra färger också. Vi använder dom på våran Lukas efter en kotledsinflamation fram. Vi håller nu på att starta igång honom.

Jag har en 21-årig irländare med veka kotor (OCH parallellförskjutning fram och kohasighet bak...) som är i strålande form och har varit otroligt hållbar (trots hopptävlande upp till msvA-sv nivå, bör tilläggas). Hon lindas alltid med Sandown-bandage - Equiline har de bästa, tycker jag - i de fall hon hoppas eller klättras. Bortsett från två vrickningar har hon ALDRIG varit skadad i vare sig senapparatur eller leder.
Nu är det tyvärr svårt att avgöra utifrån dessa bilder exakt hur veka din hästs kotor är, eftersom han/hon inte står uppställd på en enda. Det hade varit till viss hjälp.
Jag kan förstås bara tala för min egen häst, det är omöjligt att avgöra bara på basen av informationen här huruvida din häst kommer att hålla eller ej. Något som definitivt är avgörande för en hästs framtida hållbarhet är ju helt enkelt hur den är UPPFÖDD. Min erfarenhet säger mig dock att en häst med veka kotor absolut bör lindas vid ridning.

Lycka till!

Hälsn. Karin

PS. Hade en gång i tiden en annan häst som var ännu vekare i kotorna. Han hade heller aldrig några problem. Jag sålde honom för många år sedan och först vid en ålder på 19 togs han bort.

Senast ändrad av en moderator:

Det blev att jag beställde Pro Choice Elite ändå, de kostar med förhoppningsvis kan de hjälpa till att förhindra ev. kommande skador!

Liknande trådar

H
Utrustning Hoppas att moderator inte misstycker om att denna tråd är lik den jag lagt under "hästvård"... Skapar denna tråd här eftersom jag skulle...
Svar
15
· Visningar
2 457
Senast: Ellen85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II