vegetarisk pastagratäng

Amha

Trådstartare
Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig på en vegetarisk sådan men har inga roliga idéer.

Det finns några krav den ska uppfylla: inga bönor, linser, kikärtor eller annat som får den konsistensen.
Inga nötter.
Så stor del svenska varor det går att få.

Såå, idéer? :)
 
Jag blev sugen på pastagratäng idag men rött kött är inget vidare just nu så mina vanliga recept är skrotade. Därför tänkte jag ge mig på en vegetarisk sådan men har inga roliga idéer.

Det finns några krav den ska uppfylla: inga bönor, linser, kikärtor eller annat som får den konsistensen.
Inga nötter.
Så stor del svenska varor det går att få.

Såå, idéer? :)
Tomatsås med massor av grönsaker. Lök, morot, squash, aubergine, paprika.... vad du nu tycker om.
 
Jag brukar göra med svamp, fetaost och soltorkade tomater. Blir nom. Nån röra med som gör fuktigt och sen någon god smältbar ost i det hela med.
 
Jag tycker att en bra bas är grovt rivna morötter och strimlad purjolök för det bidrar till tuggmotstånd. Nu har jag förvisso röda linser till allt då det är mumma. :d
Men krossade tomater, vitlök, ketchup (istället för puré), en burk keso, grönsaksbuljong funkar fint till allt. Sedan så kan man så klart ha i de grönsakerna man saknar/ tycker är gott.

Herbes de provence tycker jag är en kryddblandning som är riktigt god till tomatbaserat.
 
Det där lät inte dumt... Det ska jag nog försöka bygga vidare på. Låter som nåt sambon skulle gilla med, det är han som är den kräsna av oss (han som ogillar bönor, linser osv).
Jag brukar göra med svamp, fetaost och soltorkade tomater. Blir nom. Nån röra med som gör fuktigt och sen någon god smältbar ost i det hela med.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 513
Mat Jag har en rejäl dipp i matlagningen. Jag orkar inte, har inte energi nog för att laga mat varje dag. Jag behöver hjälp med recept på...
2
Svar
36
· Visningar
11 666
Senast: TinyWiny
·
Mat Jag försöker äta övervägande vegetariskt sen ett par år tillbaka. Gott, billigt och, dessvärre, ogillat av min mage :( Mjölkprodukter...
Svar
12
· Visningar
3 501
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp