ve och fasa...

Milosari

Trådstartare
efter all träning, svett och tårar trodde jag nästan att M hade blivit en normal, stabil hund. men ack så fel jag hade. igår small det till ordentligt. hon flög på en annan hund som blev rätt illa tilltygad, den fick sys och mår tydligen inte alls bra idag. händelseförloppet var följande (ungefär); vi är på träning, M står bunden vid min ryggsäck och den andra hunden kommer fram och nosar henne i baken. M tänder på alla cylindrar och hugger tag i halsen (!). den andra hunden bara skriker och vi får bända upp M's käkar. efteråt hade vi en liten terapistund är de fick gå på promenad tillsammans.

så rasande har jag aldrig sett henne och det är klart att den andra hunden måste ha blivit rädd. men hur gör man efteråt? de fysiska skadorna är omhändertagna, men de psykiska? någon som har erfarenhet av "påhoppade" hundar?

Sv: ve och fasa...

Detta är väl inte direkt något hjälpande svar bara en upplevelse jag själv varit med om.
Köpte min hund för snart fyra år sedan, när han var bara någon månad gammal vart han attackerad av en lös pittbull som vi bokstavligt talat fick bända upp käkarna på för att få loss min stackars jycke... Verkade efter det som om han inte tagit psykisk skada utan funkade bra med andra hundar fortfarande.
Vid fem månaders ålder blir han återigen :cry: attackerad av lös hund, efter detta gick han ALDRIG att få att hälsa på andra hanhundar (båda gångerna var det hanar) utan att slåss för sitt liv! Jag prövade allt - kurser och allt man kan tänka sig. Han vart så otroligt nervös av bara åsynen av en annan hund... Han avlivades för två veckor sen - knappt fyra år gammal. Då gav jag upp hoppet om att han någonsin skulle känna sig trygg igen... Under dessa år har jag´pratat med så mycket hundfolk och försökt få hjälp utan resultat så jag är bra nyfiken på vad mer man kunnat gjort...

Vissa hundar klarar inte av andra så är det bara...precis som med människor...det är tråkigt dock när det händer något...

cillamuffins skrev:
efter all träning, svett och tårar trodde jag nästan att M hade blivit en normal, stabil hund. men ack så fel jag hade. igår small det till ordentligt. hon flög på en annan hund som blev rätt illa tilltygad, den fick sys och mår tydligen inte alls bra idag. händelseförloppet var följande (ungefär); vi är på träning, M står bunden vid min ryggsäck och den andra hunden kommer fram och nosar henne i baken. M tänder på alla cylindrar och hugger tag i halsen (!). den andra hunden bara skriker och vi får bända upp M's käkar. efteråt hade vi en liten terapistund är de fick gå på promenad tillsammans.

så rasande har jag aldrig sett henne och det är klart att den andra hunden måste ha blivit rädd. men hur gör man efteråt? de fysiska skadorna är omhändertagna, men de psykiska? någon som har erfarenhet av "påhoppade" hundar?

Usch vad hemskt och otäckt.

Har inte M blivit påhoppad därav hennes osäkerhet? Har för mig att jag läste det förut, då jag skrev ett inlägg om att min valp blivit påhoppad av en boxer. Men jag kan ha fel.

Varför är hon så osäker, har det hänt något?

Min hund blev som sagt påhoppad av en boxer då han var 6 månader. Han blev inte fysiskt skadad, och tydligen inte heller fysiskt.

En träningskompis till mig har en puli som flera gånger blivit skadad av hundar bla en ridgebackhanne och en schäfer. Han verkar också fungera normalt. Hur han skulle reagera vid hot vet jag inte, eftersom min hanne aldrig mopsar sig mot någon.

hon umgås med andra hundar minst en gång i veckan, visst, det har varit lite smågruff, men inget riktigt slagsmål. att hon reagerade var det väl inte heller något fel på, hon vaktade mina saker/tyckte inte om att bli nosad i baken (eller vad det nu var för anledning) men det blev så överdrivet med stryptag och allt. vi har tränat mycket på detta (över ett år) att hon ska kunna umgås med andra hundar och hon har sprungit lös i grupp med just denna hunden vid flera olika tillfällen.

jo, visst är det så. men hon har aldrig hamnat i ett sånt underläge som denna hunden gjorde. hon hamnade under en leonberger en gång, men morrade på lika friskt ändå ;)

Menar du för Mininas skulle eller den påhoppade hunden...?

Jag hade fortsatt träna henne. Sen är det ju så att man kan räkna läget som att hon var trängd, och det är hon ju inte då hon är lös och springer med andra hundar, då blir ju signalerna helt olika.
Min lilla kan inte umgås sådär jättebra med andra hundar i koppel. Visst, så länge de sköter sig och visar sitt underläge går det bra, men så fort de ska försöka nåt, om det så är bjuda upp till lek eller ta för sig för mycket så smäller det. Inte så hårt eller så, men hon är VÄLDIGT snabb till att markera.
Alltså utsätter jag inte henne för det utan har henne mestadels lös och ska hon hälsa på andra hundar så är det på deras ansvar, jag är nämligen mot att hundar som inte känner varandra ska hälsa...

Tror du inte att det är så att hon kan umgås med denna hunden, men den gick över gränsen och då small det...?

Sen ett halstag, det är ju mindre kul...

//E

jag tänker mer på den andra hunden. M verkar inte ha tagit särskilt illa vid sig.

jag blir mer och mer för att även hundar som inte känner varandra bör få hälsa, ju fler kontakter hundar knyter desto mer avdramatiserat blir det. L har ju alltid fått hälsa på andra hundar och han sköter det perfekt. M har vi börjat göra så med mer och mer (men bara om jag litar på att det är hundar som inte svarar upp om hon skulle mucka gräl) och det går lugnare till för varje gång. nu måste hon inte luta sig över alla hundarna utan kan hälsa lite fint och sen är det inte mer med det.

just den här hunden tränar vi med lite då och då och hon har aldrig visat några ilskna tendenser, kopplad eller lös. men det blev väl för mycket när hon både vaktade och var bunden. jag får väl påminna folk om att hålla koll på sina hundar så att de inte går fram till henne i såna lägen, och försöka låta bli att binda upp henne.

För den andra hunden är det bara terapi, terapi och åter terapi...

Loka har blivit attackerad 3 gånger ordentligt som valp/unghund, två gånger av en rasfrände och en gång av en svart blandras. Alla gångerna kastade jag mig in i högen och tog den andra hunden i hampan (nä, det är inte normalt att springa över en appellplan och anfalla en valp som ligger och skriker) Hon blev dock ärrad på det sättet att hon vägrade lämna mig i närheten av andra hundar.

Med den svarta så hade jag terapi med en svart labbe, vilket till slut, efter några gånger gick jättebra, de gick lösa tillsammans och fick lösa saker och ting på sitt sätt. Men jag visste ju att han var språksäker och vänligt inställd till det mesta.

Sen weimaranern har varit svårare, eftersom de w som finns "nästgårds" är lite *hrm* speciella. Men vi gick med i en träningsgrupp för bara W och det har inte varit några problem.

Hon är dock fortfarande skakig på appelplan, men jag är där så mycket som möjligt och gör ingenting. Hon är med när jag har kurs på plan och vi tränar. Häromdagen låg hon faktiskt en platsliggning på den planen utan bekymmer :bow:

//E

cillamuffins skrev:
jag tänker mer på den andra hunden. M verkar inte ha tagit särskilt illa vid sig.

just den här hunden tränar vi med lite då och då och hon har aldrig visat några ilskna tendenser, kopplad eller lös. men det blev väl för mycket när hon både vaktade och var bunden. jag får väl påminna folk om att hålla koll på sina hundar så att de inte går fram till henne i såna lägen, och försöka låta bli att binda upp henne.

Nu är det ju så här att du, så vitt jag vet, bundit upp Minina och lagt dina saker i närheten av där en andra matten (på vars gård ni tränade) redan hade sin väska. Hon, som vet att Minina är en osäker hund, kopplade upp sin hund när hon skulle gå fram för att ta sin väska, just för att hon inte skulle komma i närheten av M. Den andra hunden, som är en synnerligen lydig hund, brukar ALDRIG nosa andra hundar i baken, jag har känt henne i 2 år och umgås mycket med henne och hennes matte.

Vad skulle matten ha gjort, tycker du? Ha gått in med sin hund och sen gått och hämtat sin väska? Är det inte du som ska hålla koll på din hund så att sånt här inte händer, eftersom du vet att Minina är en osäker och potentiellt farlig hund - mer än potentiellt i det här läget. Hur vore det att ha munkorg på henne när hon ska vistas bland andra hundar? Det här är ju träningar där alla ska kunna ha sina hundar utan att vara rädd för mer än "normala" gruff, har man då en hund som M, så får man baske mig hålla noga koll på henne.

nu var det ju inte riktigt så det gick till. att föreslå munkorg var lågt, det trodde jag inte om dig. du vet också att M kan umgås med andra hundar på ett normalt sett.

Har ingen aning om hur händelsen har gått till, men oavsett vems marken är man tränar på så antar jag att alla hundägare vet att man inte låter sin egna hund gå fram till en som är uppbunden och där det dessutom ligger en träningsväska eller annat som hunden kan vakta på.

Anser att felet ligger hos den andra hundägaren, inte hos Cillamuffins. MEN enligt lag så har ju cillamuffins gjort fel då hennes hund bet. Dock är den lagen i vissa fall väldigt dålig. Som i detta fall.

cillamuffins skrev:
nu var det ju inte riktigt så det gick till. att föreslå munkorg var lågt, det trodde jag inte om dig. du vet också att M kan umgås med andra hundar på ett normalt sett.

Det är ju tråkigt att du ser det så. Vad som kommer fram är här ju din sida av saken, och jag har ju hört den andra. Jag tycker ju att du framställde det hela som att det var den andra matten som var försumlig, och det tyckte jag var lågt. Och orättvist.

Du har gjort ett stort jobb med Minina, men du får ju hålla med om att du själv talat om hennes problem, både här och på träning. Jag tycker det är jättebra om Minina kan umgås med andra hundar på ett normalt sätt, och det hedrar dig om du kommit så långt. Jag får ju ändå erkänna att eftersom du, första gången vi tränade tillsammans, sa att Minina hade problem och i synnerhet med små hundar, så har jag försökt hålla ett visst avstånd. Dels för att inte provocera henne, dels för att jag själv har en kaxig typ som visst kan reta gallfeber på många.

GaurdianAngel skrev:
Har ingen aning om hur händelsen har gått till, men oavsett vems marken är man tränar på så antar jag att alla hundägare vet att man inte låter sin egna hund gå fram till en som är uppbunden och där det dessutom ligger en träningsväska eller annat som hunden kan vakta på.

Anser att felet ligger hos den andra hundägaren, inte hos Cillamuffins. MEN enligt lag så har ju cillamuffins gjort fel då hennes hund bet. Dock är den lagen i vissa fall väldigt dålig. Som i detta fall.

Du vet inte hur det gått till, men anser ändå att felet ligger hos den andra hundägaren?

Jag håller med om att det är ett otyg att ha träningsväskorna så att hundarna kan få för sig att vakta dem. Nu var det ju så att bitna hunden hade kopplats upp, inte var framme och nosade på Minina och att den mattens väska låg där först. Men visst kan det vara så att det förekommit någon blick eller något annat som provocerat Minina, det vet man ju aldrig.

NÅja, nu släpper jag det här, det var ju inte min hund som blev biten. Jag tyckte det var lite ensidigt beskrivet bara, och jag tyckte också att det var lite dumt att skriva att vi andra ska hålla kolla på våra hundar. Det måste ju vara ömsesidigt.

Det är trist att det blev så här, och jag förstår att Cillamuffins är upprörd och ledsen, jag tycker ju också att det är förfärligt synd för Mininas skull. Samtidigt så förstår jag också att den andra matten är ledsen, och det är synd om den bitna hunden också.

Nu var ju tydligen M uppbunden. Den andra hunden har du ju själv skrivit att även den blev uppbunden. Då antar jag att den ägaren har bundit hunden så nära eller med så pass långt koppel att den når fram till M som redan satt bunden. Eller?

Visst har Du rätt i att alla ska hålla koll på sina egna hundar, men jag anser lite att har man sin hund uppbunden på en plan där hundträning förekommer så anser jag att de hundägarna som ska passera den uppbundna hunden har lite större ansvar och det är att inte gå så pass nära att hundarna kommer åt varann.

nu har du nog missförstått mig. jag menade inte att hon har gjort något fel alls, jag tycker inte heller att någon av hundarna har gjort fel. hur jag skulle haft bättre koll kan jag inte räkna ut, M var bunden och B's väska låg inte inom hennes koppelradie. det var en olycka och olyckor sker. det jag menade med bättre koll var i framtiden, att man är extra uppmärksam när M är bunden (vilket hon inte är ofta). jag vill ju inte att det här händer igen. men att sätta på munkorg eller inte låta henne vara med på träningarna är lite väl drastiska åtgärder och det är tveksamt om J tillåter det.

nej jag har inte smygit med hennes problem. ni andra måste ju själva välja om ni vill låta era hundar vara nära henne eller inte. men detta är ändå första gången hon är inblandad i någon incident! det är få hundar som hon inte har hälsat på, och det är väl flest nya. M är inte den enda hunden med humör i TJ, men ändå har det fungerat smärtfritt.

Det där håller jag verkligen inte med om, vet man om att man har en hund som har problem med andra hundar anser iaf jag att man själv bär ett mycket stort ansvar. Vad jag har förstått av tråden så långt att att den hunden som bet har/har haft en del problem. Tränar man hund vet man också att man inte har hundraprocentig kontroll hela tiden (ja, lite provokation till dig nu GA...) Man kan ALDRIG säga att man har full kontroll på sin hund, och för att få en 99% kontroll krävs en hel del träning. När man tränar tillsammans på plan med andra kan man inte utesluta att hundar få frispel, springa planen runt både en, två och tre gånger. De kanske inte brukar göra det, men det kan hända. Vad händer om en sådan frispelande hund springer fram till min uppbundna hund som jag vet kan agera på eget bevåg? Det kan klippa och det rejält - vems är då felet? Jag som tränar och försöker få min hund reko på plan, eller den som satt fast sin hund vid sidan av plan medan ägaren pysslar med annat?

Nej, vet man med sig att man har en hund som har sådana problem så har jag som hundägare ansvaret att inte sätta hunden i en sådan situation att den tvingas agera, ska man göra annat än att träna så kan man placera hunden i bilen. Att träna på att vara social och umgås med andra hundar får man göra på annat håll där samtliga parter är med på det hela.

jag har ingen bil. hon var uppbunden eftersom jag tränade min andra hund. vi tränar inte på BK och har andra regler, den sociala träningen ingår i den vanliga träningen. har man en hund som inte lyder så bra så kan det väl vara lämpligt att meddela de andra?

Jag förstår fortfarande inte hur den andra hunden lyckades komma fram till Minina om den ägaren inte band hunden för löst så hon smet eller med för lång lina så den kom fram till M.

Men jag vet iof inte hur hela händelsen gick till, men även om jag tar till mig av vad både Cillamuffins skrev och vad Nanne1 skrev så får jag det till att den andra hundägaren har "slarvat" och kommit för nära med sin hund.

Tränar man hund vet man också att man inte har hundraprocentig kontroll hela tiden (ja, lite provokation till dig nu GA...) Man kan ALDRIG säga att man har full kontroll på sin hund, och för att få en 99% kontroll krävs en hel del träning.

Jag kan omformulera mig om detta med att man kan ha 100% kontroll på sin hund. Jag har än så länge på 4 ½ år haft 100% kontroll på min tik. Nöjd!? ;)

Och för att få detta har jag inte alls lagt ner en hel del träning på henne. Hon är extremt förarvek och vill inget annat än att vara till lags. Ja, det är tråkigt till viss del men det gör att hon får leva ett mkt fritt liv, vilket innebär aldrig koppel och alltid lös. Men detta borde jag inte skriva för då får jag Pangare på mig. :cool: :angel:

Så det är väl lika bra att jag berättar om min hane som även han är under kontroll. Han har jag dock lagt ner många timmar på för att han ska funger. Skriver detta så att alla nybörjare här inne på forumet inte tror att man kan släppa hunden lös utan att först ha lagt ner många timmars träning. :smirk: (ett litet internt skämt)

När man tränar tillsammans på plan med andra kan man inte utesluta att hundar få frispel, springa planen runt både en, två och tre gånger. De kanske inte brukar göra det, men det kan hända. Vad händer om en sådan frispelande hund springer fram till min uppbundna hund som jag vet kan agera på eget bevåg?
Då hoppas jag att den lösa hunden kan så mkt hundspråk att den förstår att man inte springer fram hur som helst till en främmande hund som visar att den inte är välkommen.

Nä, nu börjar jag känna mig otrevlig så det är bäst att jag går och lägger mig. :D

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 087
Senast: paradiset
·
Q
Övr. Hund Underliga \"hundmänniskor\" Har ni sökt hjälp av någon hundkunnig människa, tränare, instuktör, som inte alls haft samma uppfattning av...
Svar
13
· Visningar
1 987
Senast: Qvip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama