Ve och fasa! :eek:

Saybia

Trådstartare
Badade hunden nyss och då hon under en tid luktat lite illa från rumpan, naffsat sig vid svansroten och varit lite irriterad bak på bakbenen så tänkte jag att det kanske har med analsäckarna att göra :idea:
Så, jag som är oerfaren, ville ju inte ge mig på att tömma själv men jag tänkte att jag kunde ju i allafall försöka känna ifall de kändes fulla/svullna. BAD IDEA! :crazy: :eek:
Tog tumme och pekfinger och fifflade runt lite löst runt analöppningen och helt plötsligt sprutar det ut en gulaktig vätska som luktar ve och förskräckelse *stor spysmiley*, och den sprutade ju inte lite och rakt fram utan den hade nån obestämd kurs.
Inte höll jag i nåt papper heller eftersom det inte ALLS var tänkt att de skulle tömmas och jag hade aldrig trott att de skulle tömmas så otroligt lätt heller. Fick i allafall tag i en bit toapapper och tryckte mot analöppningen och när jag tog bort pappret var det alldeles gulvitt och äckelpäckligt (Saybia grön i ansiktet vid det här laget). Så nu luktar mitt badrum ve och fasa och jag vet inte varifrån lukten kommer...måste nog slänga ut allt och sen skura väggar och golv ordentligt :crazy:

Så en fråga, tror ni hon kan ha tagit skada av att analsäckarna tömdes på det där sättet?
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Nej, jag tror inte att hunden har tagit skada av ditt tömmande.

Däremot tror jag att det kan vara bra att ringa till veterinären ändå. Innehållet i analsäckarna är nämligen inte gult utan murbruksfärgat. Jag skulle tippa på att det var en analsäcksböld som du råkade klämma sönder och att det var var i det du tryckte ut, därav den gulaktiga färgen. Man brukar vid en sådan böld spola rent analsäckarna ordentligt och därefter sätta hunden på en antibiotikakur.
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Nej det tror jag absolut inte. Men du kanske måste kolla om de måste tömmas ÄNNU mer! Hur äckligt det än är ;)
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

*kl*

Jag måste erkänna att jag aldrig ens har märkt att min hund har analsäckar. Borde jag klämma henne där bak, eller sköter det sig själv om jag aldrig märkt av dem?:D

Förövrigt verkar analsäckar hamna i kategorin: Saker du önskar du visste innan du skaffar hund;)

Mysfaktorn verkar vara = 0.
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Det sköter sig sälv :) Men om hunden är kroniskt lös i magen eller har jättelite avföring så sköts inte tömningarna som de ska och då har jag märkt att de måste ha lite hjälp på traven. Lite olika, men vissa hundar blir snabbt irriterade där bak efter ett par dagar löst bajs. Jag har aldrig behövt bry mig om mina hundars.
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

*kl*

Men vad bra. Jag misstänkte det, men det skadar ju inte att fråga.
Var måttligt sugen på att göra det själv.



Varför är havregryn bra? Det vore intressant att veta.
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Uhhh, min hand luktar skunk :crazy: :crazy:
jag känner verkligen inte för att vara och pilla mer "där bak" :angel:
får väl hålla koll ifall hon verkar irriterad och i såfall besöka veterinären en sväng... Jag känner mig som världens nojigaste hundägare och veterinären suckar säkert bara åt mig vid det här laget... (har varit in ett X antal ggr de senaste 3 månaderna för div. åkommor som de flesta inte har varit "nåt att bry sig om" enligt vet.)
 
Senast ändrad:
Sv: Ve och fasa! :eek:

*kl*
Varför är havregryn bra? Det vore intressant att veta.

saxat från Klass hundfoder hemsida:

Havre, havregryn

Är energirikt och hjälper mag- och tarmkanal att fungera optimalt. Håller analsäckarna i schack och hjälper till att hålla blodfetterna på en låg nivå.

Linfrö

Innehåller linolensyra, som anses förbättra blodflödet, skydda mot hjärtsjukdom och cirkulationsbesvär. Också en god fiberkälla, som hjälper hålla analsäckarna i schack.
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Stackare! Det där luktar verkligen INTE gott!

Minns när jag och en kursare hjälpte till att hålla fast en väldigt arg spaniel när han skulle ultraljudas hos "vår" veterinär... Han blev så arg vid ett tillfälle att han sprattlade till och själv klämde ut lite analsäcks-gojs på hennes tröjärm! Det luktade som sagt inte tårta, fast det var normalt och inte infekterat. Så jag kan tänka mig hur det luktar om det dessutom är en infektion i dem!! *spysmiley*

Jag var rätt tacksam att jag befann mig vid hans huvud då...
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

prova krossade tomater

hjälper inte det så ta en del bikarbonat,en del väteperoxid(som man tvättar sår med) och en liten del diskmedel.

Det tar även skunk så du har nog en chans då:)
 
Sv: Ve och fasa! :eek:

Valpis tömde analsäckarna på vårt vardagsrumsgolv ganska nyligen. Det luktade hemskt och det var länge sedan jag hade så många, så kraftiga kväljningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp