tinafinis

Trådstartare
Tänkte först lägga tråden på hästvård, men sen tänkte jag att den kanske passa bättre här ändå.

Jo, kan hästar (ettåringar) ha växtverk?
Hur yttrar sig detta?
Hur gör ni med träningen?
Finns det något som lindrar?
Hur länge håller det på tros?

Just nu verkar det som om min lilla dam växer rätt mycket. Hon vilar mycket i hagen, ligger ner och är stel när hon reser sig och går i väg.
Måste byt asvanskappa nu också, för på bara 1-2 veckor verkar hon ha blitt längre i ryggen.
Ska sko henne bak oxå nästa vecka om det nu skulle vara bakfötterna som spöka på henne, men det tror jag inte..

Jag kör henne i lugnt mak 3 ggr i veckan (mån, ons, fre) ca 4,5 km.
Jag skrittar henne minst 10 min innan hon får börja trava och sedan blir det någon skritt mitten i oxå o förståss avskrittning oxå.
Hon är pigg och glad i träningen.

Sv: Växtverk

Det är vanligt att unghästar har växvärk,de växer i perioder precis som människor.

När de får växtvärk ligger de mycket, brukar kunna kännas av på mitten när de kör, rangla och inte kunna sätta sina ben rätt och så vidare...

Jag har varit hos olika tränare, många kör på som vanligt, kanske tar det något lugnare, en del andra vilar. Risken när man vilar är att tillväxtzoonerna växer ännu fortare med längre uppehåll som följd, många anser att en jämn träning gör att hästen växer jämnare. Vet inte om det finns belägg för detta...

Då fortsätter jag med jämn träning, jag tror hon mår bra av att röra sig för hon "lear" till sig då. Precis som oss när vi har träningsverk.
Snubblig var hon för ett par veckor sen, men de berodde nog på att hon fick skor för första gången.
Vad menar du med att kännas av på mitten??

När de växer brukar de kunna bli stappliga och man tror att de är ofräscha och typ dömmer ut dem som travhästar. De går bra ena dagen och så känns de förjävliga nästa dag... Men det är helt normalt... En av mina gamla passhästar kunde (som tvååring tidigt på våren) gå 1.26 ena jobbet för att nästa bara springa och passa och nästan slå en ur vagnen veckan efter. Nu blev han aldrig något jättebra, åtminstone inte än, men blev väl troligen sönderkörd där som tvååring just för att han hade så mycket kapacitet (välstammad boko-häst).

Det många tränare säger, de jag har jobbat hos och de jag har hört på föreläsningar, är att det är bättre att fortsätta i jämn träning för vilar man dem så växer de ännu ojämnare.

Samtidigt kanske man ska inte ska träna för hårt när de växer, hade en galoppör som sedermera blev min ridhäst (nu sitter de ju en ryttare på dessa så det är väl kanske inte riktigt samma sak) som slutade växa troligen för att han blev för hårt tränad (han var till slut 4 cm högre bak än fram i manken, vi försökte använda honom som ridhäst som sagt men knäna pallade inte det heller)...

Jag vet inte hur andra gör här, finns säkert de som har större erfarenhet av egna unghästar här än jag. Jag kör på, om än lite lugnare kanske. De jag har jobbat hos kör också på.

Jag skulle fortsätta att träna henne i skritt men inte trava....
Jag anser personligen att man inte ska börja trava med hästarna för vagn förrän de är 2 år :crazy:... Men det är jag det :grin:

Tack för infon.
Det där du skrev om din galopphäst är säkerligen samma som hänt mitt travsto här hemma som nu är min ridhäst.
Hon reds som tvååring och galopptränades en hel del.
Detta hämmade hennes tillväxt. Hon är oxå välidgt mycket högre bak än fram och dessutom lite sne. Detta satte stopp för hennes travkarriär.

Vi fortsatter aven om de far det lite lugnare medans de vaxer mycket. Att lulla i skogen och jogga lite latt tror jag inte skadar daremot anser jag att traningen bor vanta om de visar obehag (tex stelhet och vill vila onormalt mycket)
Borjar de omma nagonstans (knan och kotor vanligast antar jag) ger vi dem oftast ett par veckor i hagen och sedan lugn jogg ett par veckor efter det.

Har dock aldrig haft en hast som vuxit super fort eller ojamnt men de har ju alla perioder da de kanns mer eller mindre off - sarskilt var/sommar som tva.

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 414
Senast: pews1972
·
Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 194
Senast: Elajna
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård *kliar mig i huvudet* i mitten på augusti började hästen "steppa" i traven, ville inte länga utan slog över till galopp i höger varv...
2
Svar
20
· Visningar
2 583
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar