Växtinspiration

Magiana

Trådstartare
Jag funderar på att skapa en planteringsyta mitt i gruset på södersidan av huset. Där tänkte jag skapa ett mönster med växter. Först tänkte jag att alunrot skulle vara den perfekta växten då de har så många olika färgvariationer, är tuvbildande och håller sig snällt på sin plats. Sen insåg jag att läget blir torrt och soligt, vilket inte är vad alunrot föredrar. Så vad sjutton ska jag ha i stället?

Lavendel är ju en bra kandidat. Jag har redan en hel del, varav en del är småplantor, sticklingsförökade i år. Det lär ju finnas en växt som påminner om buxbom, men jag minns inte vad det var, så den kanske man också kan använda? Blåsvingel har jag också. Kanske den klarar kraven? Men jag har lite svårt att komma på fler växter. Det är främst lägre växter jag är intresserad av och som har intressanta blad, lydigt växtsätt och tål sol och torka.

Någon som har idéer?

Jag funderar på att skapa en planteringsyta mitt i gruset på södersidan av huset. Där tänkte jag skapa ett mönster med växter. Först tänkte jag att alunrot skulle vara den perfekta växten då de har så många olika färgvariationer, är tuvbildande och håller sig snällt på sin plats. Sen insåg jag att läget blir torrt och soligt, vilket inte är vad alunrot föredrar. Så vad sjutton ska jag ha i stället?

Lavendel är ju en bra kandidat. Jag har redan en hel del, varav en del är småplantor, sticklingsförökade i år. Det lär ju finnas en växt som påminner om buxbom, men jag minns inte vad det var, så den kanske man också kan använda? Blåsvingel har jag också. Kanske den klarar kraven? Men jag har lite svårt att komma på fler växter. Det är främst lägre växter jag är intresserad av och som har intressanta blad, lydigt växtsätt och tål sol och torka.

Någon som har idéer?
Ett uppstammat silverpäron i mitten och lammöra runt.
Eventuellt någon rosa blomma också, typ rudbeckia eller blålila salvia som ger lite höjd och bryter av.
Lavendel funkar ju också. Den luktar dessutom underbart. :love:
Alla de växterna jag gett som exempel gillar torrt och soligt.

Lammöron har jag ju men de har inte riktigt det där snälla växtsättet när de sprider sig och måste delas ibland. Rudbeckian, är inte den lite för hög? Jag tänkte mig en höjd på absolut max 50 cm. Finns det låga sorter? Hm, jag tror det fanns en hel artikel om dem i senaste Allt om Trädgård.

...jag kollade. En låg sort är cirka 60 cm.

Salvia kan nog funka.

Jag slår ett slag för daggkåpa, otroligt fin i samplanteringar, särskilt med lila tycker jag!

Ja, jag har ju en del i en rabatt och de bildar ju tuvor som inte är för vräkiga, så de skulle kunna funka.

Jag är tjatig men näva är trevliga växter.
http://vaxtforum.se/system/data/10922/content/Geranium_macrorrhizum_Foto_perenner.se.JPG
Denna är bäst tycker jag.

Näva är användbart i många sammanhang och jag har ett antal olika sorter. Några av dem har dock inte hunnit utvecklas så mycket än så jag har inte koll på deras karaktär. De övriga sprider sig lite för mycket så jag är inte säker på om dessa passar för ändamålet. Tanken är att göra ett slags knutmönster. Nävan kanske kan tryckas in mellan andra växter som håller den på plats? Jag vill skapa olika fält och linjer med olika färger som ska vara snygg en större del av växtsäsongen. Fasen att alunrot inte funkar så bra. Den har ju så grymt snyggt bladverk över hela säsongen.

Ja, jag har ju en del i en rabatt och de bildar ju tuvor som inte är för vräkiga, så de skulle kunna funka.

Näva är användbart i många sammanhang och jag har ett antal olika sorter. Några av dem har dock inte hunnit utvecklas så mycket än så jag har inte koll på deras karaktär. De övriga sprider sig lite för mycket så jag är inte säker på om dessa passar för ändamålet. Tanken är att göra ett slags knutmönster. Nävan kanske kan tryckas in mellan andra växter som håller den på plats? Jag vill skapa olika fält och linjer med olika färger som ska vara snygg en större del av växtsäsongen. Fasen att alunrot inte funkar så bra. Den har ju så grymt snyggt bladverk över hela säsongen.
Förstår vad du menar.
Jag har olika sorter av alunrot på min framsida och de är jättefina i olika fält, precis som du beskriver. Där jag har mina är det mest halvskugga och lite sol bara på förmiddagen.
Jag har massor av dom i alla möjliga färger och jag verkligen älskar dom. En stor favorit. :love:
Överhuvudtaget gillar jag bladväxter, nästan mer än blommor.
Har även funkia i en skuggrabatt och där klipper jag bort blommorna när dom kommer. :up:
Men kan du inte testa med alunrot då? :) Jag tror dom med ljusare blad tål mer sol. Om dom inte verkar gilla läget så kan du ju alltid flytta dom.

Vilken tur att ingen har talat om för mig och mina alunrotar att dom inte ska trivas i torrt och soligt läge... :angel: Jag har både rödbladig och grönbladig alunrot i en rabatt som är väldigt torr, sandig och solig. :) Dom stod iofs redan där när jag flyttade in i huset så det är inte jag som har valt dom, men dom är väldigt fina och lever och mår bra, så dom fick bli kvar. Det är verkligen inte alla växter som klarar av den rabatten - jag försöker envist hitta nya växter att befolka rabatten med, men förlorar någon eller några varje år. Men alunroten funkar. Så du skulle ju kunna prova?

Vilken tur att ingen har talat om för mig och mina alunrotar att dom inte ska trivas i torrt och soligt läge... :angel: Jag har både rödbladig och grönbladig alunrot i en rabatt som är väldigt torr, sandig och solig. :) Dom stod iofs redan där när jag flyttade in i huset så det är inte jag som har valt dom, men dom är väldigt fina och lever och mår bra, så dom fick bli kvar. Det är verkligen inte alla växter som klarar av den rabatten - jag försöker envist hitta nya växter att befolka rabatten med, men förlorar någon eller några varje år. Men alunroten funkar. Så du skulle ju kunna prova?

Ja, jag skulle kunna prova. Jag har 3 olika plantor som jag tänkte föröka. Dessa skulle jag kunna sätta där som en test och se hur de funkar.

Axveronica är trevliga, veronica öht.

Jag tycker själv att alunrot är supertrista, jag hade inte kombinerat med lavendel heller. Men vit lavendel, stäppsalvia, nepeta, gamander och veronica blir fint ihop. Har du rätt zon är en palmlilja fin att ha i mitten:)

Lavendel ska vara blå. Inte vit och inte rosa. Gamander är jag inte så bekant med men den verkar trevlig. Palmlilja verkar ju intressant. Jag googlade lite på den och kyla ska den ju tåla. Vätan är ett större problem. Men hos mig är det ju torrt, så det borde gå. Annars hade jag tänkt mig prydnadskörsbär 'Accolade' i mitten.

Och det där med att alunrot är trist, håller jag ju inte med om ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka