Magiana
Trådstartare
Jag funderar på att skapa en planteringsyta mitt i gruset på södersidan av huset. Där tänkte jag skapa ett mönster med växter. Först tänkte jag att alunrot skulle vara den perfekta växten då de har så många olika färgvariationer, är tuvbildande och håller sig snällt på sin plats. Sen insåg jag att läget blir torrt och soligt, vilket inte är vad alunrot föredrar. Så vad sjutton ska jag ha i stället?
Lavendel är ju en bra kandidat. Jag har redan en hel del, varav en del är småplantor, sticklingsförökade i år. Det lär ju finnas en växt som påminner om buxbom, men jag minns inte vad det var, så den kanske man också kan använda? Blåsvingel har jag också. Kanske den klarar kraven? Men jag har lite svårt att komma på fler växter. Det är främst lägre växter jag är intresserad av och som har intressanta blad, lydigt växtsätt och tål sol och torka.
Någon som har idéer?
Lavendel är ju en bra kandidat. Jag har redan en hel del, varav en del är småplantor, sticklingsförökade i år. Det lär ju finnas en växt som påminner om buxbom, men jag minns inte vad det var, så den kanske man också kan använda? Blåsvingel har jag också. Kanske den klarar kraven? Men jag har lite svårt att komma på fler växter. Det är främst lägre växter jag är intresserad av och som har intressanta blad, lydigt växtsätt och tål sol och torka.
Någon som har idéer?