växtfas!?!?

Novelette

Trådstartare
Min älskade lilla dam är nog i den värsta växtfasen för tillfället! :cry:

Hon går alldeles stöppligt! Rumpan är SÅÅ mycket högre än manken så det ser hela tiden ut som om hon står i nerförsbacke. När man lägger handen på rumpan så sänker hon den...jag tolkar det som att hon är öm. :confused:

Jag tycker så otroligt synd om henne för hon ser verkligen ut att lida...hennes ögon ser så ledsna ut och glansen är borta.

Dock äter hon som en gris, hon busar dessutom lite med de andra i hagen och tuggar glatt i sig morötterna hon får av mig. Tack vare detta så tror jag väl ändå inte att hon är sjuk utan som sagt "bara" växtvärk...?

Vad tror ni?

Det är ju hemskt att se henne och inte kunna hjälpa henne på något sätt. Hon har dessutom jätteproblem med balansen just nu och det är inte lätt att få kratsa hovarna. O så fick hon ett bett på hasen idag...puh...jag hoppas verkligen att det går över snart...men om man kikar på hennes ben så har hon ju mkt att "växa i" eller hur jag ska uttrycka mig...

Finns det nåt man kan göra för att lindra den värk som jag tror att hon har? :crazy:

Sv: växtfas!?!?

Hoppas du har en balanserad foderstat så hon får i sig det hon behöver om hon nu är i sån tillväxt.

Ja, det ska det vara...hon får hö, havre, betfor, protein, fosforbalans och tokosel....sen en massa morötter med :D
Det var Alexandra som hjälpte mig med den och hästen ser verkligen fräsch ut på det.
Ska ta kort i början på februari då hon är 1½år exakt så kan jag försöka lägga in dem.

Okej att de brukar få det jobbigt när de drar iväg i rejäla växtryck, men det BRUKAR inte bli av den där kalibern. (Sen ska man aldrig säga aldrig dock..)

Det jag undrar är hur UNDERLAGET i hagen varit? Dvs om du har dubbla problem, hon växer och har det jobbigt av det, så är det kasst underlag i hagen så har hon det jobbigt pag det med och slutresultatet blir himla jobbigt?

Har hon extra problem av underlag och spänningar därifrån etc borde försiktig massage kunna hjälpa, dock ska du nog ta ut någon som KAN som får visa dig först, iom att hon är ung och växer etc.

Hm, nu ska du inte ta o skrämma upp mig tycker jag :crazy: :smirk:

Veterinären kommer om en vecka ungefär o ska vaccinera så han ska kika igenom henne.

Men visst är det så att underlaget är kasst. Upptrampat och stelnat...ingen hit.

Ska iväg snart och titta till henne. Har inte masserat men har borstat varje dag och då har jag passar på att känna igenom om hon är stel nånstans...har känt lite mellan bakbenen men hon reagerar inte när jag trycker där eller så.

Det är ju det att hon är hyfsat pigg och alert när vi står i stallgången och jag borstar...men jag håller uppsikt!

Novelette skrev:
Hm, nu ska du inte ta o skrämma upp mig tycker jag :crazy: :smirk:

Veterinären kommer om en vecka ungefär o ska vaccinera så han ska kika igenom henne.

Men visst är det så att underlaget är kasst. Upptrampat och stelnat...ingen hit.

Ska iväg snart och titta till henne. Har inte masserat men har borstat varje dag och då har jag passar på att känna igenom om hon är stel nånstans...har känt lite mellan bakbenen men hon reagerar inte när jag trycker där eller så.

Det är ju det att hon är hyfsat pigg och alert när vi står i stallgången och jag borstar...men jag håller uppsikt!

Är det hård och påfruset tror jag du har halva svaret där, då spänner de sig hela dagarna i hagen, och har de det jobbigt redan innan får du den onda cirkeln. (Som det är för Kele t ex).

Var ute hos lilltösen alldeles nyligen och de stod långt in i hagen där det inte är så upptrampat och hyfsat tjock med gräs under den lilla snön.
Mutade henne med en massa morötter som hon glatt slukade i sig.

Sen när jag satt i bilen o skulle åka hem såg jag hur alla hästarna fick fnatt och kutade runt som blådårar i hagen...Novelette bockade så jag trodde hon skulle slå en volt..

Så man kan ju säga att hon såg något piggare ut! :D

Liknande trådar

Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka