Vattna hö???

finapina

Trådstartare
Har varit borta fr hästvärlden x antal år. "Förr" (80-talet) fanns det ju bara vanligt HÖ, typ ej inplastat o så. Vill minnas att det vattnade man ju. Hur gör man nuförtiden då m ensilage o hösilage samt "vanligt" hö???Ursäkta kanske dum fråga...

Sv: Vattna hö???

Tanken med ensilage och hösilage är att det inte ska vara dammigt och alltså inte finnas någon anledning att vattna på.

Till en frisk häst behöver man inte vattna hö. Om man vattnar dammigt hö så maskerar man ju bara problemet.
Jag har aldrig vattnat något hö alls förutom till hosthästar på den tiden innan det fanns ensilage. Dammigt hö är ju inte tjänlig föda för en häst så det ger man ju inte ändå och det är enda orsaken jag kan komma på till varför man skulle vattna hö till en frisk häst.

Jag vattnar alltid min valacks hö, inte för att det är dåligt utan för att han är extremt känslig. De andra får höet som det är. Har gratis hö hemifrån så då vattnar jag hellre än köper in ensilage.

Kan tillägga att jag bara vattnar höet när han står inne. Ute är det inget problem

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 022
Senast: sandrafors
·
Ekonomi & Juridik Min häst blev sjuk och jag blev tvungen att flytta till ett annat stall, eftersom det inte fanns möjlighet till bl a sjukhage på stallet...
2
Svar
24
· Visningar
4 413
Senast: pycke
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka