vattenskålar.

C

cerrox

nu vet jag inte vart jag läste det eller om jag hörde det eller vad. men det är så att det vart iallafall att man antingen ska ha vattenskålar i glas eller i rostfritt stål till katten & INTE plast för att plasten ska tydligen då smaka av sej på vattnet. så att det då blir någon konstig smak, då gör det ju så att katten dricker mindre. någon annan som har hört det? själv har jag bara plastskålar, 3 stycken i lägenheten, men tänkte att jag skulle skaffa mej ett gäng i glas & i rostfritt stål istället & se om det kanske gör så att kissen min dricker ännu mer, viktigt med vätska ju! men är det sant tros? vore tacksam om någon kanske har några andra tips på att få katten till att dricka mer?

Sv: vattenskålar.

Det verkar iaf kvitta på mina, dom dricker lika mycket oavsett vad det är för skål. Dock så är plastskålen mindre än porslinsskålen jag använder ibland så plastskålen får ju fyllas på oftare, men det måste väl nästan bara vara till katternas fördel.

Mvh
Möller

Plastskålar är ju svårare att hålla fräscha +att vissa katter får finnar av plast så jag använder bara glas och rostfritt.

finnar??! aldrig hört det faktiskt. men jag tänkte iallafall ta bort plastskålarna idag när jag har köpt nya i glas och rostfritt.

jag har ju alltid haft plast, men eftersom han dricker sådär bra & när jag hörde detta om plast så tänkte jag att det kanske kan stämma.

Man brukar undvika plastskålar dels för att de kan ge vattnet bismak, men även för att vissa katter är allergiska mot plasten och får "svarthaka", dvs en typ av pormaskar.

Det finns speciella vattenfontäner att köpa för katt. Har inte testat själv, men har funkat bra för andra. Verkar som att kissarna hellre dricker rinnande vatten, nån instinktiv grej kanske?

Själv har jag en extra skål inne på toa, katter vill inte gärna äta och dricka på samma ställe.

aha ok, inget jag har märkt av, dessa 'svarthaka', men eftersom han dricker sådär bra så kanske det har något med smaken att göra. ska iallafall som sagt byta ut plastskålarna.

vad är det för vattenfontäner för katt, hur ser dom ut & fungerar? det låter nått, det hade han nog tyckt om! ;) undrar vart man hittar dom?

jag har 3 skålar, en i köket, toaletten & sovrummet.

drinkwell2.jpg

kolla vad jag hittade när jag sökte. drinkwell heter den, kostar 598:- här på en sida när jag letade, står en recension om den också.

505.gif

hittade en annan också från 298:- petmate fresh flow heter den.

recension av den också här: petmate fresh flow

den andra vart här:
drinkwell

vad härftiga egentligen!! ;) undrar vad man ska köpa för nån!? för att det vore ju nått för kissen min!! :D

1cat%20it.jpg

hittade ännu en till. :)

någon som kanske ha något att säga om dessa eller har förslag på andra modeller?

Har porslin i köket och i vardagsrummet, och så favoriten; glasskål med vattenväxter. Det spelar ingen roll vad det är för skål eller var den står, han går och dricker lite överallt, men den och eventuella gamla vattenglas jag glömt på bordet är favoriter. Nya kissen vet jag inte riktigt ännu.

glasskål med vattenväxter? varför har du det? ;)

De kan få en sorts reaktion på plastskålar de får som svarta "finnar" på hakan, vet ej varför. Därför rekomenderas glas- eller rostfria skålar

har ju aldrig hört det innan, men nu är det ju många som har skrivit det, det är väl något ämne i plasten kanske som gör det.

cerrox skrev:
1cat%20it.jpg

hittade ännu en till. :)

någon som kanske ha något att säga om dessa eller har förslag på andra modeller?

Jag har en Cat-it fontän, fungerar jättebra och mina katter dricker gärna ur den. Jag har även en vattenskål inne i sovrummet.

Ett annan väg att få katten att dricka mer är att flytta vattenskålen från matskålen. Katten är från början ett ökendjur och mat bredvid vatten = dåligt vatten som kan innehålla bakterier och annat.

vart köpte du din cat-it fontän? kostar?

det har jag inte tänkt på att man inte ska ha vattenskålen brevid maten. då förstår jag varför han hellre dricker ur skålen i sovrummet eller på toaletten än i köket där maten är. :idea:

Båda mina katter har svarthaka fastän jag bara använder skålar av keramik och i rostfritt, så det kan komma av många andra anledningar också. Svarthaka är visserligen inte farligt men inte så snyggt heller. ;) (ser ut som smuts i pälsen)

/Erica

Jag köpte min begagnad, jag tror att nypriset ligger på runt 400:-, nya filter kostar 40:- för tre stycken, brukar byta den första i varje månad. En bra sak med Cat-it är att man kan köpa separata reservdelar.

du har ingen bild på en katt med svarthaka? har faktiskt aldrig sett det!

ok, jag får väl titta runt lite om jag hittar nån. så man bör byta det där filtret en gång i månaden? har du på din hela tiden dygnet runt?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Hundhälsa Min hund hade tidigare en "äta långsamt skål" i plast och jag upptäckte en dag att han hade en irritation på hakan. Jag googlade runt...
Svar
8
· Visningar
2 051
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 814
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama