Vattenpölar -lite taktiksnack

A

Alanis

Jag såg tråden om hästen som var rädd för vatten och blev inspirerad att försöka få lite hjälp med mina problem.

Jag har en styck unghäst, som för ett år sedan vägrade gå i vattenpölar, men jag har från marken i grimma och grimskaft lyckats få henne att gå genom, om jag vill, eller gå på utsidan, inte in i sin matte :angel: om hon skall gå förbi vattenpölar.
Förra veckan var vi ute och körde och mitt över vägen var det ca en meter lång vattenpöl. Hästen tvärstannade och när jag smackade så kröp hon ihop som inför ett språng med alla fyra benen på samma ställe och övervägde och försökte att vända och sedan hoppa. Så jag fick smacka till henne och då gick hon igenom.
Igår när jag tömkörde vägrade hon att gå i vattenpölar, vägrade tom att gå bredvid där det var geggigt. Hon var inte rädd, utan stod istadigt och vilade på ett ben och vägrade och försökte norpa åt sig lite gräs.
Jag funderar på om det är värt att bråka om det här för igår fick jag först leda henne igenom vattnet och sedan ställa henne med frambenen i vattnet och tömköra ur vattenpölen, men vilken tid det tog. :devil:
Är det lönt att tvinga hästen att gå igenom vattenpölar när man rider, kör eller tömkör, när det finns så uppenbara vägar att gå runt? Hästen går ju i om jag leder henne i och jag tror att hon skulle gå i om det var ett vattenhinder som vi övade på.
Är det värt bråket eller är det sådan disciplin man skall ha på sin häst?
Min gamla häst är precis likadan, går i sjöar och vattenhinder, men slinker alltid förbi eller hoppar över vattenpölar. Där har jag bara tagit striden för att få ner henne i sjön (det lät kanske lite värre än det var), för det kunde hon inte tänka sig när vi började vår gemensamma väg.
Många tack för tips!

-Alanis

Sv: Vattenpölar -lite taktiksnack

tja. om du är ute och går och det kommer en vattenpöl, går du i den då eller går du runt?

Det beror väl på vilka skor man har.
Men jag tycker man ska få sin häst att gå i pölar om man nu ber den (leder den, styr i den om man rider).
Så länge den inte är RÄDD för det.

Sedan kan ju hästen bara tycka att den inte vill blöta ner fötterna, det plaskar och stänker på benen eller nåt annat mindre bekvämt.
Då kan man ju gå runt pölen.

Jag bryr mig inte om jag skrittar på lång tygel till exempel.
Men är det träd i vägen eller jag travar på kort tygel och så så vill jag att hästen i alla fall kan plaska på så man slipper ett tvärkast åt nåt håll.
Min häst brukar inte bry sig när det är snabbare gångart än skritt ;)

Det viktigaste är väl egentligen att du har koll på att hästen GÅR igenom om du ber den, har du det så behöver man ju inte driva den igenom varenda vattenpöl, om som sagt den går igenom utan knussel om det är tex vatten över hela vägen eller du vill över ett dike. Antar att om man vill vara 100% så ska man väl egentligen kanske insistera på allt vatten att de går igenom, men jag säger som nån annan - om det bara är pölar så skulle jag också vilja gå runt om jag var hästen, varför blöta ner sig om man inte behöver?...

jag tycker det är en vanlig grej för just unghästar. Min är sån att han gärna slinker på sidan om det är pölar, är det vatten över hela vägen eller ett stråk av vatten så går han utan vidare igenom. Brukar "test köra" lite då och då bara, dvs låta honom gå igenom även de små pölarna bara för att ha koll på lydnaden. sen behöver han inte gå igenom var och varenda.

det jag har emot hästen som slinker förbi/reagerar på pölar är väl om man är ute och travar, galopperar osv i bredd med någon eller före någon, och har en häst som kastar sig/tvärar undan för vattenpölarna. det är irriterande, störande och kan vara farligt om man har nån brevid/bakom sig.

annars tycker jag inte som sagt det är en större grej, bara hästen accepterar vattenhinder och diken och som sagt, går igenom vattensamlingar som inte ger något val att gå på sidan....

Har du en gång styrt henne mot vattenpölen, hon vägrar, styr då för guds skull inte runt den! I din beskrivning verkar det ju som om hästen inte var rädd, endast istadig. Själv tycker jag faktiskt att det är värt att bråka, som du sa är det en ren diciplinfråga. Nästa gång kanske du går på en bilväg och det kommer en bil bakom och det är omöjligt att vända, eller så kan hon ju lika gärna vägra för något annat hinder. Har man släppt liter grann kan man tvingas släppa efter helt och då är det hästen som är ute och går med en! Givetvis bör man inte tvinga fram en rädd häst till varje pris, då är det miljöträning som gäller!

Lycka till!

Vad ska du ha hästen till?

Fälttävlan= Då måste den kunna gå i vatten.
Hoppning=Då måste den kunna hoppa över vattnet, och bör inte lära sig att det ok att gå i.

Annars så lärde jag min unghäst att gå i vatten genom att gå i vattenhinder tätt bakom en gammal rutinerad fälttävlanshäst.

Tack alla som svarat!

Jag svarar vad jag kommer ihåg att ni frågade.

Hästen skall framförallt användas till körning,bl a vattenhinder man kör igenom, men även ridning där det kan förekomma terrängvattenhinder som det skall hoppas ner i.

Jag tycker att det är viktigt med disciplinen också, men tror att om jag nu tvingar igenom hästen för hand, så kanske det räcker, att det går. Jag tror säkert också att jag får igenom henne förspänd eller uppsutten om vattenpölen täcker vår väg, men när chansen är så stor att slinka förbi så kan det ju vara svårt att vinna striden

DOCK så har jag hittills aldrig gett mig, när jag väl börjat. Häromdagen stod vi vid samma vattenpöl i en timme.

Hästen är inte rädd, bara envis och ganska tuff. Jag måste ofta påminna henne (oftare än de andra hästarna) vem som bestämmer och går först. Jag är dock tacksam över att hon verkar respektera mig så mycket att hon varken sparkar eller stegrar sig när hon tröttnar med att stå med frambenen i vattenpölen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 858
Senast: Lavinia
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama