Vattenläcka!!!

lizzie

Trådstartare
I helgen upptäckte vi att vårt halltak var fullt av vatten ovanför takskivan. Vår hall i huset ligger i en utbyggnad av huset, som är byggt på 70-talet. Vi tilläggsisolerade 1995 när vi precis köpt huset. Vi noterade då att plåttaket på utbygganden var helt intakt och kanten uppdragen på fasaden cirka 20 cm.

Vattnet i halltaket har samlat på det ställe som är där utbyggnaden möter den gamla delen av huset. Vi har självklart kollat plåttaket, men vi ser ingen skada på plåten och fattar inte vart det rinner in. Nog för att det har regnat som fasen i helgen, men vi har inte haft någon översvämning på taket, som också är vår altan och vi flyttade alltså på trätrallar för att kolla.

Är det någon som har en idé på hur man bär sig åt för att lokalisera en vattenläcka. Jag har anmält till Försäkringsbolaget, men om det kommer från taket ingår det inte i villaförsäkringen.

Är det bara att börja riva ner innertaket och se om man hittar nåt, typ? Är helt rudis på detta :(

/Lizzie

Har aldrig behövt reflektera över det, men jag hade nog börjat så. Öppnat innertaket i ena hörnet mot ytterväggen och tittat, sedan andra hörnet. Det viktigaste hade jag nog tyckt var att utesluta att vattnet kommer från vattenledning inne i huset.

Tack för tips! Vattenledningen till övervåningen går inte i taket där läckaget är. Vi kollade noga idag och vattenledningen går från badrum, genom en garderob in till toan och sedan rakt upp till toan på övervåningen.

Enda stället som det om möjligt kunna läcka in vatten är vid vår balkongdörr. Vinden måste ha tryckt upp vattnet in under tröskeln så det runnit in vid plåtkanten. Hela taket består av valsad plåt och enligt maken, som är Svetsare, ska det inte vara några problem.

Nu snöar det på tvären och inte helt lätt att göra något. I värsta fall får vi lägga på en presenning så länge.

/Lizzie

Det behöver inte vara läckage genom taket, det kan också vara kondensvatten från varm inomhusluft som läcker upp i det kalla utrymmet under taket.

Enda stället som det om möjligt kunna läcka in vatten är vid vår balkongdörr. Vinden måste ha tryckt upp vattnet in under tröskeln så det runnit in vid plåtkanten. Hela taket består av valsad plåt och enligt maken, som är Svetsare, ska det inte vara några problem.
/Lizzie
Där har du nog huvudet på spiken. Och även under fönstren om oturen är framme?

Har samma problem och tak som du, där det är väderutsatt. Planare, valsat tak med sedvanlig plåtkant, men det hjälper inte vid busväder. Vinden trycker lätt upp vattnet ändå.
Under fönstren har vi bytt reglar, isolering och brädfodring, samt gått upp ännu mer i dimensionering av plåten. Golvet vid dörren har vi också fixat, då det var murket under pga väta. Plåten är rent av överdimensionerad nu.

Man ser ju inte vattnet, det rinner ju under golvet, eller vad man ska säga.
Det blev dock inget jätteprojekt, eftersom fuktskadan var ytterst lokal. Låter värre än det var. Det blev mycket jobb, men inte så kostsamt om du förstår vad jag menar.
Dörren kommer att ersättas av ett större fönster, så att man kan ha kvar det som nödutgång. Det kommer att sitta 50 cm upp från golvet, så högt ska väl inte vattenhelvetet komma i alla fall! ;)
Men nu känns det inte jätteakut eftersom det efter 10 år är tätt. ;) Men plötsligt kommer det väderomslag... Man vet aldrig med vatten.
Man får se över titt som tätt. Och japp, har använt fog här och var. :nailbiting: Men nu är det tätt nedåt.

Jag hade börjat med att lyfta lite på golvet vid dörren om jag vore ni. Samt en väggskiva vid fönstren. Eller slängt på plast och väntat till våren. :angel:
Tror tyvärr inte att du kan får det här på försäkringen. Det är inget fel någonstans, bara fel på vädret.
Lycka till nu!

Där har du nog huvudet på spiken. Och även under fönstren om oturen är framme?

Har samma problem och tak som du, där det är väderutsatt. Planare, valsat tak med sedvanlig plåtkant, men det hjälper inte vid busväder. Vinden trycker lätt upp vattnet ändå.
Under fönstren har vi bytt reglar, isolering och brädfodring, samt gått upp ännu mer i dimensionering av plåten. Golvet vid dörren har vi också fixat, då det var murket under pga väta. Plåten är rent av överdimensionerad nu.

Man ser ju inte vattnet, det rinner ju under golvet, eller vad man ska säga.
Det blev dock inget jätteprojekt, eftersom fuktskadan var ytterst lokal. Låter värre än det var. Det blev mycket jobb, men inte så kostsamt om du förstår vad jag menar.
Dörren kommer att ersättas av ett större fönster, så att man kan ha kvar det som nödutgång. Det kommer att sitta 50 cm upp från golvet, så högt ska väl inte vattenhelvetet komma i alla fall! ;)
Men nu känns det inte jätteakut eftersom det efter 10 år är tätt. ;) Men plötsligt kommer det väderomslag... Man vet aldrig med vatten.
Man får se över titt som tätt. Och japp, har använt fog här och var. :nailbiting: Men nu är det tätt nedåt.

Jag hade börjat med att lyfta lite på golvet vid dörren om jag vore ni. Samt en väggskiva vid fönstren. Eller slängt på plast och väntat till våren. :angel:
Tror tyvärr inte att du kan får det här på försäkringen. Det är inget fel någonstans, bara fel på vädret.
Lycka till nu!

Fönstret sitter inte så till att det kan läcka in på det sättet. Dock är maken 100 % säker på att det är altantdörren som är skurken. Vi har fogat vid dörren tidigare, men förmodligen har det blivit gammalt och släppt. Plus att vi haft trätrall legat på taket (används ju som altan) som gjort att vattnet har haft möjlighet att komma in lite högre upp. Framför allt nu när det blåst full storm i kombination med totalt slagregn.

Vi tog bort trätrallen i lördags och det gjorde skillnad på slagregnet som kom i söndag. Då regnade det inte in...

Nä, insett att försäkringsbolaget inte kommer ta någon kostnad. Vi hade ändå tänkt renovera hallen till sommaren - blir lite mer att göra bara. Kommer lägga på plast/pressening och vänta på bättre väder.

/Lizzie

Vi är tämligen säkra på vart det runnit in vatten. Takplåten går in under balkongdörren och jag fick i halva mitt pekfinger och fick ut blöt gullfiber. Vi har haft en plåt som skydd över springan, men det har kommit in vatten underifrån i alla fall. Balkongen ligger ju i västerläge och vinden ligger alltid på från väster här ute på Närkeslätten. Vi har täppt igen springan med en tub Tak och grundfog.

Frågan är nu. Ska vi riva ner innertaket nu för att få bort all blöt isolering, eller kan det vänta till våren?

Hur skulle ni göra?

/Lizzie

Vi är tämligen säkra på vart det runnit in vatten. Takplåten går in under balkongdörren och jag fick i halva mitt pekfinger och fick ut blöt gullfiber. Vi har haft en plåt som skydd över springan, men det har kommit in vatten underifrån i alla fall. Balkongen ligger ju i västerläge och vinden ligger alltid på från väster här ute på Närkeslätten. Vi har täppt igen springan med en tub Tak och grundfog.
Frågan är nu. Ska vi riva ner innertaket nu för att få bort all blöt isolering, eller kan det vänta till våren?
Hur skulle ni göra?
/Lizzie
Det går inte att lyfta lite på golvet och kolla omfattningen? Det brukar vara lättare än att börja skruva ned innertak.

Det går inte att lyfta lite på golvet och kolla omfattningen? Det brukar vara lättare än att börja skruva ned innertak.

Läckan är mellan vår utbyggnad och gamla delen av huset. Det är valsat plåttak på utbyggnaden och plåttaket är indraget in under balkongdörren. Taket på utbyggnaden är alltså en jättestor balkong/altan.

Innanför balkongdörren ligger vårt sovrum och det ligger i gamla delen av huset. Här syns ingenting.

I hallen så är ligger vattenskadan precis i skarven mellan nya och gamla delen av huset. Så att börja riva uppifrån tror jag inte går alls.

/Lizzie

Läckan är mellan vår utbyggnad och gamla delen av huset. Det är valsat plåttak på utbyggnaden och plåttaket är indraget in under balkongdörren. Taket på utbyggnaden är alltså en jättestor balkong/altan.
Innanför balkongdörren ligger vårt sovrum och det ligger i gamla delen av huset. Här syns ingenting.
I hallen så är ligger vattenskadan precis i skarven mellan nya och gamla delen av huset. Så att börja riva uppifrån tror jag inte går alls.
/Lizzie
Jag hänger nog inte med alls. Skulle tro att vi har lika väderutsatt, och exakt samma planlösning, men jag har aldrig hört talas om att man drar in ett plåttak in i konstruktionen.
Det ska ju bockas upp för att förhindra läckage.

Går er plåt rakt in under dörren, in i ert sovrum så är det ju där vattnet går rakt in vid regn och vindpåslag.
Är det lättare att börja nedifrån så gör det.
Men rinner det rakt in i sovrummet, kan golv behöva ses över. Är det så vått som du säger, så kanske väggen med.
Kontakta Anticimex så kommer de ut och borrar små hål och mäter var ni har problemen.
Måste vara lättast och framför allt billigast?
Inte kul att fixa hallen i sommar om det måste göras om efter kort tid?
Lycka till nu!

Jag hänger nog inte med alls. Skulle tro att vi har lika väderutsatt, och exakt samma planlösning, men jag har aldrig hört talas om att man drar in ett plåttak in i konstruktionen.
Det ska ju bockas upp för att förhindra läckage.

Går er plåt rakt in under dörren, in i ert sovrum så är det ju där vattnet går rakt in vid regn och vindpåslag.
Är det lättare att börja nedifrån så gör det.
Men rinner det rakt in i sovrummet, kan golv behöva ses över. Är det så vått som du säger, så kanske väggen med.
Kontakta Anticimex så kommer de ut och borrar små hål och mäter var ni har problemen.
Måste vara lättast och framför allt billigast?
Inte kul att fixa hallen i sommar om det måste göras om efter kort tid?
Lycka till nu!

Åh, det är svårt att förklara, egentligen lättare med bilder. Vid balkongdörren in till sovrummet är det ingen vägg under, utan där är vår hall. Hallen ligger till hälften i gamla delen av huset och till hälften i nya delen av huset. Takplåten på utbyggnaden är uppdragen hög upp mot väggen, utom vid balkongdörren där den går in under balkongdörren.

/Lizzie

Närbild på balkongtröskeln och plåten som går in under tröskeln.

Bifogade filer

• 20191216_191252.webp
    20191216_191252.webp
    118,2 KB · Visningar: 99
Närbild på balkongtröskeln och plåten som går in under tröskeln.
Det var nog så jag tänkte. :)
Jag skulle tro att problemet är mellan listen och plåten.
Misstänker att det är där ni har fogat och fått tätt. Listen ser sur ut. Färgen har flagnat. Hugg en kniv i den och känn hur den känns. Det ska kännas stumt.
Det är alltid jättesvårt att få det tätt när man har ett ganska platt tak även om det inte är väderutsatt. :(

Det var nog så jag tänkte. :)
Jag skulle tro att problemet är mellan listen och plåten.
Misstänker att det är där ni har fogat och fått tätt.
Det är alltid jättesvårt att få det tätt när man har ett ganska platt tak även om det inte är väderutsatt. :(

Ja, och eftersom vinden ligger på mot väggen och det kommer kaskader med regn så är det inte så konstigt att vattnet kryper upp. Min man la en plåt över får några år sedan och trodde att det skulle räcka som skydd. Han fattar fortfarande inte hur vattnet kommit in, men så har det skett i alla fall.

/Lizzie

Ja, och eftersom vinden ligger på mot väggen och det kommer kaskader med regn så är det inte så konstigt att vattnet kryper upp. Min man la en plåt över får några år sedan och trodde att det skulle räcka som skydd. Han fattar fortfarande inte hur vattnet kommit in, men så har det skett i alla fall.

/Lizzie
Vatten är ett :banghead:
Vad man än gör. Våra plåtar på fasaden där går upp 35 cm. De vanliga 20 räckte inte. :(
Och vid dörren som ni också har, går det upp på på listen och över. Fogat och så en plåt över där igen.

Nästa gång kommer vi att flytta upp fönsterdörren så att plåtarna går upp 35 cm där med.
Man kommer att få ta ett litet kliv i stället för att gå rakt ut.
För helt tätt blir det inte när det är illa. Den här hösten har ju varit just så. Illa alltså.
Lider med er. <3
Men det blir säkert jättefint när det blir klart! Och tätt!

Vatten är ett :banghead:
Vad man än gör. Våra plåtar på fasaden där går upp 35 cm. De vanliga 20 räckte inte. :(
Och vid dörren som ni också har, går det upp på på listen och över. Fogat och så en plåt över där igen.

Nästa gång kommer vi att flytta upp fönsterdörren så att plåtarna går upp 35 cm där med.
Man kommer att få ta ett litet kliv i stället för att gå rakt ut.
För helt tätt blir det inte när det är illa. Den här hösten har ju varit just så. Illa alltså.
Lider med er. :heart
Men det blir säkert jättefint när det blir klart! Och tätt!

Ja, det har regnat kopiösa mängder 🙄.

Här är en bild hur raket ser ut i hallen. Skada ligger direkt under balkongdörren. Till höger om skadan har vi sovrummet och till vänster om skadan är det alltså yttertak/balkonggolv.

Det är därför jag tror det är lättast att riva eländet underifrån. Kommer säkert behöva ta upp golvet vid balkongdörren också, men tänker inte riva upp plåttaket.

/Lizzie
20191217_163642.webp

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka