Vattenkranar utanför stallet

H

Hovdam

Hur har ni andra stallägare ordnat så att man året runt har rinnande vatten strax utanför stallet? Några fiffiga tips hur man undviker att det fryser? Vi har dag inget vatten utanför stallet att spola av ben med etc. Att isolera själva ledningen fram till kranen, tillsammans med elvärme bör väl bli det enklaste och bästa. Men hur gör man med den del som sitter utanför? Själva kranen alltså? Vi skulle helst önska att vi kan ha både varm och kallvatten i denna kranen. Ska installera varmvattenberedare närmaste veckorna. Vill gärna har tips om bra lösningar så det blir bra från början. Tack på förhand!

Sv: Vattenkranar utanför stallet

VI har en vattenflottör i utestallet där hästarna går in och dricker. Dit är det vattenledning som har en värmekabel nedgrävd, givetvis med jordfelsbrytare osv. Tackar min pappa för den varje dag! Aldrig bära vatten till hagen! Kostar visserligen en del men håller länge och sparar kroppen!

Pappa har en trälåda med isolering (sån där gul ull, gullfiber *hittade namnet) inuti. Den är fullproppad med det, och så sätter man helt enkelt den över kranen, då fryser det inte.

Om man inte har väldigt många frysgrader vintertid, då kan man låta kranen stå och droppa litegrann hela tiden. Eller så har man en kran inuti stallet där man kan slå av vattnet ut till yttre kranen, så slår man av inne men har kranen öppen ute, så biten ut töms på vatten och blir tom, då finns det inget vatten som kan frysa.

Vi har kranen ute i stallgången, och med kallstall kan det dra iväg neråt -25 som värst. Ledningarna sitter i stallkammaren så det är inget problem. Men det finns kranar som är "frostsäkra", som tappar ur allt vatten när man stänger av flödet så att inget blir kvar och fryser.

Kan dessvärre inte förklara bättre än så, men kolla med nån som kan. Grejjor verkar ju finnas i allafall :)

Vi har kranen ute i stallgången, och med kallstall kan det dra iväg neråt -25 som värst. Ledningarna sitter i stallkammaren så det är inget problem. Men det finns kranar som är "frostsäkra", som tappar ur allt vatten när man stänger av flödet så att inget blir kvar och fryser.

Kan dessvärre inte förklara bättre än så, men kolla med nån som kan. Grejjor verkar ju finnas i allafall :)

Sådana kranar som du nämner "frostsäkra" sitter på de flesta villor också. Så de borde gå att köpa i vilken byggaffär som helst, eller vvs-affär.

Jag har kallstall och har ordnat det så att jag har värmekabel för att ledningarna till stallet inte ska frysa, i stallet har jag isolerat ett utrymme under diskbänken där jag har en liten varmvattenberedare. Ledningarna från det isolerade utrymmet går upp ovanför diskbänken där jag har monterat en kran med varm- och kallvatten (som är monterad på en liten isolerad låda). Kranen är av den typen som andra har beskrivit, så det står inget vatten och fryser till i den. Rörmokaren tyckte det var helfestligt att fixa till det här, han hade aldrig monterat någon liknande anordning förut, men det blev väldigt bra!

När jag vill spola av leriga ben utanför stallet vintertid kopplar jag på en längre slang och drar ut genom stalldörren. Kranen var rätt dyr, men om du bara ska ha kallvatten finns det till rimligt pris på byggvaruhuset.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
S
Hästmänniskan Blev fel när jag lade in detta alldelse nyss, provar igen... Jag funderar på vilket alternativ jag ska välja i hagen i vinter...
Svar
19
· Visningar
3 166
Senast: Lipan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.