Vattenanalys map mineraler

the_connemara

Trådstartare
Vet varken ut eller in längre, någon som vill reda ut hurvida hästen får i sig mycket mineraler via vattnet eller inte? Verkar vara ett väldigt oomskrivet ämne (även om jag suger på att googla as always), är det för att mängderna inte är relevanta i hästens totala upptag eller är det bara inte kollat någon nämnvärt?

Har egen brunn, därav intresset. En vanlig vattenanalys ger inte så himla mycket info om mineralnivåer och jag vet inte hur jag ska använd den informationen (tänker på upptag). Det kommenteras liksom ofta att hästen kan få i sig massa järn via vattnet när man läser på om mikromineraler men sedan tar informationen stopp det jag hittat.

Hur gör ni?
 
Jag har också egen brunn och i vårt vatten finns 0,36 mg järn per liter vatten. Så om mina hästar dricker 20 liter vatten per dygn så får de i sig 7,2 mg järn förutsatt att allting tas upp. Det vill säga försumbara mängder. Gränsvärdet för när man får anmärkning på järnnivåerna i vattnet går vid 0,5 mg/l vatten, då kan man nog känna på smak, lukt med mera att vattnet inte är ok. Men fortfarande så är det ju försumbara mängder för hästen att få i sig. Ska hästen få i sig såna mängder järn via vattnet att det spelar roll så lär man ju upp i otroligt höga nivåer, många gånger över värdet för tjänligt vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp