Haukur

Trådstartare
Igår när jag vattnade hästarna i hagen upptäckte jag att min lillskit hade ett lite speciellt sätt å dricka på... Det rinner nämligen ut lite vatten genom NÄSAN när han dricker, inte spec mycket men det är ett konstant flöde:D
Är detta normalt? Har aldrig sett det på nån häst förut, eller åtminstone aldrig tänkt på d...humm..
 
Sv: Vatten

Är du säker på att det var vatten och inte "snor-näsflöde"?
 
Sv: Vatten

Ja, det måste vara vatten för han är alltid torr å fin i snoken annars.. å det var juh ganska mycket som rann... tippar på att det kom ut en 2-3 dl på tiden d tog att dricka upp 10liter vatten... Dessutom var det lättflytande.. inte som snor som e liite trögare än vatten.. det måste varit vatten...
 
Sv: Vatten

Haukur skrev:
Igår när jag vattnade hästarna i hagen upptäckte jag att min lillskit hade ett lite speciellt sätt å dricka på... Det rinner nämligen ut lite vatten genom NÄSAN när han dricker, inte spec mycket men det är ett konstant flöde:D
Är detta normalt? Har aldrig sett det på nån häst förut, eller åtminstone aldrig tänkt på d...humm..

Är det här något nytillkommet, eller har det runnit ur näsan länge? Om du är säker på att det inte är snor, eller att han stoppar näsan under vattnet så att det ser ut som det rinner från den, tycker jag att du ska låta en veterinär kolla på honom. Jag vill inte skrämma dig på något vis, men en kompis fick ett föl som det rann mjölk ur näsan på när han diade. Det visade sig vara gomspalt! Men det skulle du naturligtvis ha märkt mycket tidigare. Min kompis upptäckte det redan när han diade första gången. Först trodde hon att han slaskade och fick in mjölken utifrån, men så var det tyvärr inte.

GRS
 
Sv: Vatten

Jag har aldrig sett det förut men det kan juh vara att jag inte tänkt på det... Gomspalt har han inte, det vet jag...
En möjlig teori är att han suger upp vatten i näsan vid först suget (för då kör han ner halva huvet i hinken) å sen rinner d ut under tiden.. för han stog å drack i 3-4 min å det sipprade lite ur snoken på honom hela tiden:rofl:
Men han är lite spec. min lille häst:D
 
Sv: Vatten

så var min polle med!! det såg jganska roligt ut men jag visste inte riktigt vad det berodde på...han verkade i alla fall inte lida av det....hoppas jag :crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 538
Senast: super
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 255
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 848
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp