Vatten vid frysgrader?

lady_vip

Trådstartare
ThermoBar är ju en dröm, men det finns definitivt inte utrymme för det i plånboken just nu. Har sökt på forumet och läst att någon har gjort egen variant på ThermoBar, några tips på det?

Funderar på att ta 2 baljor, snurra någon slags värmekabel runt den inre och ev isolera och sen sätta denna baljan i den andra, borde ju funka..?

Men vilken sorts isolering och kabel? Jag är livrädd att det ska bli strömförande eller gå torrt och känner inte för att exprimentera allt för mycket.
Funkar sån här sladd?
35-0028_l.jpg

"Frostfri bandkabel 1-10 m
Skyddar vattenledningar, kranar och avloppsrör mot frost. Med bi-metalltermostat som aktiveras när temperaturen sjunker under 5°C. 230 V."

Skulle man kunna ta 2 såna här baljor i samma dim. eller måste det vara olika tro?
86-880_l.jpg

Tänkte vi kunde diskutera lite, kan ju vara fler som kan ha stor nytta av detta.

Sv: Vatten vid frysgrader?

Ja, detta eviga bekymmer :( Vi gjorde en modell ganska precis såsom du talar om (se den gärna på http://kattoga.blogg.se/snurpe/category/allmant-16.html. Inlägget heter Thermobar till hästarna och är från den 8/12). Dessvärre fungerar det inte ett dugg, kabeln verkar inte alls bli varm och jag förstår inte varför =( Det är en begagnad kabel men det har fungerat för oss tidigare. Några idéer om varför det inte fungerar, någon?

/snurpe

Du kan bygga en isolerad låda med frostvakt i. Såga upp hål i locket där hinkar ryms. Med tjock frigolitisolering och frostvakt kan en sådan anordning hålla vattnet isfritt ner till -25 grader i alla fall!

En sån lösning har jag faktiskt i stallet, där jag har min slang, funkar riktigt bra förutom att Frostvakten är lite knepig. Det hade dock vara lagom om det tog typ en förmiddag att bygga:angel:

Vad tråkigt att det inte funkar! Typ så som ni har gjort hade jag tänkt mig, såg bra ut.

Hej
Vi har gjort en liknande variant på det du pratar om. Vi tog en sådan kabel (frostvakt) fäste med silikon i ett badkar. Vi får hoppas att det funkar. Får veta det efter att silikonet har härdat i 2 dygn. Ett mycket billigare alternativ till Thermobar i så fall.
Frostvakten ska ju känna av om det är under 5 grader och då sätta på sig själv så det verkar ju väldigt behändigt.

det ska jag göra!!:bump:
alltså det med frigolit:)

Är med i bygget hos Moatje.
Frostvaktaren är lagt i botten av badkaret så att det täcker hela badkarsbotten (kan fota), sen så las sladden ut genom bottenhålet och siliconades igen. Termostaten kommer även att siliconas igen på två ställen sedan så är hela sladden tätslutande så för att den skall bli strömförande så måste man skada den på något vis.

Man måste koppla denna till ett jordat uttag och det skall installeras av behörig person.

Man bör se till att det finns vatten hela tiden alt. lägga något skyddande nät över kabeln i botten. Så länge det finns vatten i så kommer de inte åt sladden, blir det tomt så skulle jag tro att någon klåmulad häst är där och gör nåt dumt. Eftersom den går till jordat uttag så bryts strömmen direkt vid brott på sladden så risken att någon häst skulle få en stöt är mindre än minimal.

Tänk på att det är rätt IP klassning på sakerna ni använder samt att det finns jordfelsbrytare. Finns säkert helt fungerade saker att göra själv någon med som kan el och är behörig gör det.

Obs bara för att det är jordat uttag bryts inte strömmen direkt när något händer för detta krävs jordfelsbrytare.
PL

Ursäkta att jag svänger mig med fel ord. Den blir kopplad till JORDFELSBRYTARE och inget annat i detta fall.

skulle inte våga mig på nåt sånt.

ger ljummet vatten, fryser det så är det bara att fylla på nytt. ger även ljummet vatten inne, vill inte att hästarna ska dricka iskallt vatten.

Jag gjorde en egen variant förra året, dock utan el.
Annars liknande den som snurpe visade.

Jag köpte två större baljor den ena större än den andra. Gullfiber i botten av den stora och 4st små klossar med jämna mellanrum (som distanser mellan de två balojorna) i isoleringen. Gullfibern får ej pressas ihop! då har den ingen isolerande effekt längre, det är luften i gullfibern som gör att det isolerar.
Sedan gullfiber mellan de två baljorna med. Det gäller att ha ganska stor skillnad i omkrets på baljorna så att isoleringen inte pressas ihop här heller. Som sagt den ska vara fluffig.

Nu bor jag i skåne och det blir ju inte jättemånga minusgrader här. Så detta höll sig mycket bra hela förra vintern. Jag fyllde på vatten morgonen och det var isfritt i ca ett dygn, då jag fyllde på nytt igen.
(dock så pajjade jag den i sommras och har inte satt ihop den igen.. nu är det skitkallt och jag släpar ut ljummet vatten i dunkar för att tinna upp deras oisolerade tunna i lösdriften... :cool: ..ska nog ta och göra något åt det snart :p)

Just de, om jag ställde den under tak så höll den sig ofrusen ännu längre (jag hade den i lösdriften)

fy fabian va läskigt.....tänk er för

badkar , vatten , 220 v ström , som gjort för att få en stöt. Ni har ingen marginal alls om de blir någe minsta knas.

även med jordfelsbrytare låter de där farligt. Kolla med en behörig elektriker innan att allt är okey.

inte kul om hästarna får en stöt när de skall dricka.....

lådan med frostvakten i fungerar utmärkt , har fungerat hos grannen i 4 år utan mankemang ,

där kan inte hästarna koma åt någonting om man gör de av rejäla skivor och du kan bygga in elledingen samt ställa den intill staketet

Grannen gjorde den långsmal med ursågat hål för en 60 l balja perfekt

Det blev en hemmabyggd termobar istället så alla blev nöjda och kände sig helt säkra.

30089372.jpg

Vi tog frostkabeln och la den i botten av yttre tunnan, hällde i mineralolja för att leda värmen bättre och liggunderlag underifrån för extra skydd. Den är testad och fungerade bra. Vi har tyvärr inte haft så jättekallt sedan den blir klar, så vi får se.

Men är det en elkabel på bilden som ligger inne i hagen? Verkar väldigt farligt i så fall.

Vi har en egen hemmagjord "thermobar".
Fungerade super förra vinter, och även den här. Vid -20 grader var vattnet fortfarande isfritt och INTE iskallt.

Två tunnor, en mindre som får plats i den större. Linda frostvakt runt den lilla och tejpade fast kabeln med aluminiumtejp. I med den lilla i den stora och sätt fast allt ordentligt (vi har satt fast runt ett träd). Jordfelsbrytare kan jag inte svara på hur vi har det, men sambo är elektriker så jag litar på att han gör rätt.

Fungerar jättebra och blev att kosta under 1000:-

Men låt en elektriker ta sig en titt på bygget innan du låter hästarna använda den :idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka