Vatten prov i akvarium.

PIRU

Trådstartare
hej behöver lite hjälp o tyda vattentest.

No3 står 25 och är på skala OK

No2 står på 0 och är på skalan OK

men sen till GH ( för mycket eller för lite mineraler i vattnet)

där hamna det på Icke OK <3d borde vara för lite mineraler?

Vad har det för betydelse för fisk o växter?

KH hamna på 6d i skalan OK

PH 7,2 och helt OK

men nu till problemet med GH vill verkligen veta vad som är fel.

Sv: Vatten prov i akvarium.

Gh är helt ointressant. Man kan säga att det läser antalet lösta salter i vattnet, och i ditt fall var det lågt.

Ph och kh tycker jag däremot aldrig att man kan säga att de är "ok" eftersom fiskarna som tillhandahålls i hobbyn kommer från så vitt skilda vatten som 4,5 - 9 i ph. Det är viktigt att kolla just vad dina fiskar vill ha, för att veta om värdet verkligen är ok. Vad har du för firrar?

Förlåt om jag lägger mig i, men hur påverkar det egentligen en fisk om den tvingas leva i för högt eller för lågt pH (t.ex.)?

Gh är helt ointressant. Man kan säga att det läser antalet lösta salter i vattnet, och i ditt fall var det lågt.

Ph och kh tycker jag däremot aldrig att man kan säga att de är "ok" eftersom fiskarna som tillhandahålls i hobbyn kommer från så vitt skilda vatten som 4,5 - 9 i ph. Det är viktigt att kolla just vad dina fiskar vill ha, för att veta om värdet verkligen är ok. Vad har du för firrar?

Scalarer,kardinaltetror,römuntetror,hantelciklider,pansarmalar.
Gibbiceps,vanlig grenmal.
Ja det är säkert mer men klockan är 0450 :-)

Förlåt om jag lägger mig i, men hur påverkar det egentligen en fisk om den tvingas leva i för högt eller för lågt pH (t.ex.)?

Klipper först in en text om ph:

pH-värdet

Vatten betraktat som en lösning kan antingen vara surt, neutralt eller basiskt. Mätningen av detta sker med hjälp av pH-enheter. En neutral vätska har pH-värdet 7. En sur vätska har pH-värdet under 7 och en basisk pH-värde över 7 upp till 14.

pH-värdet är ett mått på halten av fria vätejoner (H+) eller indirekt på fria hydroxyljoner (OH-) i vattnet. Vid pH-värdet 7 är halten av H+joner och OH-joner lika stor. När pH-värdet är högre än 7 är det övervikt av OH-joner.

pH-skalan är logaritmisk, vilket betyder att när pH sjunker ett steg (t.ex. från 7 till 6) så finns det tio gånger så mycket vätejoner i samma mängd vatten. Vattnet är då 10 gånger surare. Om det sjunker två steg blir vattnet 100 gånger surare.

**
Enkelt beskrivet kan man väl säga att en fisk är skapad för att leva i ett visst phvärde, eller i en variation mellan vissa värden, och en förändring innebär en påfrestning på fiskens system. Ofta inte dödlig, men i kombination med andra påfrestningar kan det bli allvarligt.

Jag kommer inte på just nu vilka exakta organ som tar skada, men jag kan forska runt lite om du är nyfiken.

mvh

Scalarer,kardinaltetror,römuntetror,hantelciklider,pansarmalar.
Gibbiceps,vanlig grenmal.
Ja det är säkert mer men klockan är 0450 :-)

Med enbart sydamerikanska fiskar torde ditt ph vara helt ok. Ett stabilt ph någon grad över idealet är också bättre än att ständigt med kemikalier försöka ta ner det till 6,5 tex.

Med enbart sydamerikanska fiskar torde ditt ph vara helt ok. Ett stabilt ph någon grad över idealet är också bättre än att ständigt med kemikalier försöka ta ner det till 6,5 tex.

Så då ska jag se lika lycklig ut fortsättningsvis när jag ser mitt kar i framtiden också då`?

Det har blvit så fint nu när det är igång med växterna o.s.v.

Så då ska jag se lika lycklig ut fortsättningsvis när jag ser mitt kar i framtiden också då`?

Det har blvit så fint nu när det är igång med växterna o.s.v.

Ja, det tycker jag....Om fiskarna verkar må bra finns ingen anledning till oro.

Liknande trådar

Övr. Djur Detta med akvarier börjar kännas nästan hopplöst, så nu skulle jag vilja höra lite mer om era erfarenheter. Hur svårt är det egentligen...
Svar
9
· Visningar
2 413
Senast: Gabbi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix