Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Grävd*Jag har egen gräva brunn som har haft vatten hela sommaren utan minsta problem. Glömde på vattnet i 9 h en gång under augusti (hästarnas badkar) men den klarade även det. Riktigt skönt!
Hur går det för er, ff a med egna brunnar, med vattnet nu? Vi har helt slut, får nu börja köra från andra ställen. Inte en droppe regn får vi, har väl fått 10 mm på hela hösten.
Så jag tänker att det kan väl inte bara vara vi..?
Jag vet att det finns boende i Mörrum, Blekinge, som har grävda brunnar fortfarande inte har något vatten.
Man ser ju här att det fortfarande är stora områden som har långt under normal nivå.
http://grundvatten.nu/modelgroundwater/client-sgu/index.html
Jösses så mycket rött.
De har varnat för höga elpriser i vinter pga det finns så lite vatten i magasinen. Trots rekordsnön i vintras. Och massor med vattendrag som fortfarande har mindre vatten än vad som är normalt mitt i sommaren. Finns inget överskott som kan rinna ner i markerna då. Folk som har grävda brunnar som aldrig har varit problem med tidigare (ens på sommaren) är utan vatten nu.
Växlar man till små magasin ser det lite bättre ut på vissa ställen, men sämre på andra.
Det ser inte ljust ut än så länge.
Ja, det förbrukas helt absurda mängder vatten till mer eller mindre "lyxkonsumtion" med otroligt låg medvetenhet.Inte för att det är så upplyftande, men kanske lite intressant. Jag har just läst en kurs innehållande lite vattenkemi och geologi/ekologi. Och på vissa platser i Sverige förbrukar vi mer vatten än vad naturen kan tillföra, varje år. Så grundvattennivåerna sjunker lite varje år helt enkelt. Min lärare uttryckte "i slutändan kanske man inte borde bo på dom platserna egentligen." Det omfattar dock stora områden i södra Sverige, så det är ju en omöjlig "lösning".
Men man borde verkligen fila på lösningar för att minska konsumtionen av vatten generellt.
I norra Sverige har vi en helt annan påfyllning och vi hade aldrig bevattningförbud eller ens vädjan om att vara restriktiva, dock hade några mindre byar bevattningförbud under någon enstaka vecka.
Trots att vårat hushåll "aldrig" kommer få vattenbrist försöker jag undvika att spola vatten i onödan, dock badar jag gärna badkar och vattnar en hel del blommor sommartid, vilket definitivt kan räknas till onödig lyx. Men vatten är nästan gratis, så jag förstår att folk slösar.Ja, det förbrukas helt absurda mängder vatten till mer eller mindre "lyxkonsumtion" med otroligt låg medvetenhet.
Intressant länk!!Jag vet att det finns boende i Mörrum, Blekinge, som har grävda brunnar fortfarande inte har något vatten.
Man ser ju här att det fortfarande är stora områden som har långt under normal nivå.
http://grundvatten.nu/modelgroundwater/client-sgu/index.html