Vätskefyllda påsar på ganascherna

Comfort

Trådstartare
Idag när jag tog in mitt sto hade hon påsar på ganascherna och var svullen lite runt om, typ där "käkremmen" på grimman löper.
jag vet att de kan se ut så här när de ätit ekollon men det finns det ju inte nu.
Hon var annars lika pigg och glad 37,4 i temp så vi tränade som vanligt.
Det är väl nån annan allergi men nån som kan ja nån aning? hon har haft en infektion i kroppen som har gjort att hon svullnat som vi också har trott beror på någon allergi.

Hon går på lösdrift med fri tillgång på mkt torrt hösilage, travhäst nyligen igångsatt.

Sv: Vätskefyllda påsar på ganascherna

Nu när gräset kommer upp går dom gärna o betar o plockar. Då blir dom gärna lite svullna där pga det korta gräset. Precis som att dom blir överansträngda. Mina ser ut så dagligen.

det är väl lymfkörtlar som sitter där, kan ju vara en reaktion på nästan vad som helst. Om hon går på fri tillgång och torrt silage, kan det vara en sån enkel grej som att hon petat i sig dålig silage i hagen. Har ni fodret så att det inte trampas ner i lera osv? Torrt silage blir fortare dåligt än blött, så kolla det noga.

min häst svullnade i lymfkörtlarna förra sommaren. Ingen ändrad foderstat och enbart torrt ute och fint gräs i hagen. Har ingen aning om vad det berodde på men så länge hästen inte är påverkad för övrigt är det bara att avvakta. Troligtvis går det bort ganska snabbt. Min var svullen i ett par veckor sen försvann det. (och hon var inte påverkad alls i övrigt)

Nu när gräset kommer upp går dom gärna o betar o plockar. Då blir dom gärna lite svullna där pga det korta gräset. Precis som att dom blir överansträngda. Mina ser ut så dagligen.

tack för svaren, i morse var svullnaderna borta.
jag misstänker att det kanske var någon liten växt som råkade komma med i den balen som hon inte tålde, men det låter ju annars som det skulle kunna vara så som du skrev.. bra att det går över!

Så hade min förra häst
Ringde vet som tyckte att vi skulle avvakta lite och påsarna (eller var mer som bulor) försvann av sig själva. Vet trodde han hade fått nån allergi mot något, ev för mycket protein. Han hade nässelutslag i samma veva.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 028
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V