Vätskeersättning?

YorkWann

Trådstartare
Hittade att man kan göra egen vätskeersättning till hund, men inte hur mycket av varje. honung, salt och vatten, elelr vanligt socker och salt? Hur mycket per L vatten bör man ha?

Avslagen cola ska funka med, men det är inte inhandlat än..

Sv: Vätskeersättning?

Ett klassiskt recept är:
1 liter vatten
1 msk socker/honung
1 tsk salt
1 krm bakpulver

/Swat

Av ren nyfikenhet, vad gör bakpulvret för nytta? min spontana tanke är att man blir uppblåst av det. ;)

Det man "vill åt" är bikarbonaten i bakpulvret - få har rent bikarbonat hemma.

Bikarbonat hjälper till att neutralisera saltsyran i magsyran. (Det är inget man skall peta i sej själv eller hunden regelbundet då det kan rubba den naturliga balansen i magen, men det är ju sällan men ger vätskeersättning någon längre tid!)

/Swat

Aha, tack så mycket! Jag har aldrig behövt ge vätskeersättning åt hund, bara åt barnen och då är det ju bara socker, salt och vatten! :D Det är alltid nyttigt att lära sig något nytt!

Tack för den informationen!

Då har alla de vet. jag jobbat med fram tills nu alla haft fel då de - utan undantag - haft detta recept och ansett att socker varit ok och att bikarbonaten varit för att neutralisera syran.

Man lär sej något nytt varje dag! :)

/Swat

Socker(rör- betsocker) kan vara ok men enkla sockerarter är säkrare. Att bikarbonaten är till för att neutralisera syran är ju fortvarande rätt.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
715
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
761
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Någon som ska till Elmia hund i helgen? Jag funderar löst på att åka dit på lördag men hittar inte svar på mina frågor på hemsidan. Jag...
Svar
3
· Visningar
261
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
578
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka