Vätskebrist?

Elaine

Trådstartare
Är orolig för att min häst är uttorkad... När man gör en pinch test på halsen så går inte huden tillbaka med en gång, tar någon sekund innan vecket försvinner.

Eftersom det är vinter och kallt så dricker han dåligt på egen hand, MEN jag gör soppa av allt foder vilket innebär att han dricker ca 15 liter på morgonen, 20 till middag och 18 på kvällen. Visst borde väl det vara tillräckligt??

Han äter väldigt lite på sin saltsten så brukar ge 2 matskedar salt i fodret, har ökat det till 4-5 nu i en vecka men märker ingen skillnad.

Han är klippt så han blir inte svettig. Är annars pigg och glad, precis som vanligt. Vad mer kan jag göra för att återställa vätskebalansen? Hjälper elektrolyter? Kan det vara andra orsaker till att huden ej går tillbaka än vätskebrist?
 
Sv: Vätskebrist?

Det står inte hur gammal hästen är men ju äldre dom blir desto mindre kan man lita på pinch-testet. Och jag tror inte du ska lita på det annars heller.
Och sen hade inte jag gett honom salt. Salt är vattendrivande vilket betyder att ju mer salt du ger honom desto mer vatten behöver han egentligen. Vill han inte äta av salstenen så behöver han antagligen ingen salt.

Jag tvivlar starkt på att han har vätskebrist. Men jag ska inte säga inte. Vill inte att det ska hända något bara för att jag har sagt det.
Min ponny hade vätskebrist en sommar och det märktes rejält. Så är han pigg och glad och du inte märker något på honom så tror jag nog inte det är någon fara.
Sen låter det som att han får i sig en hel del vatten med. Tror faktiskt han nästan dricker mer än min stora frieser och dom är ju lite kända för att vara stordrickare. :p
 
Sv: Vätskebrist?

Brukar man inte räkna x antal sekunder tills huden slätat ut sig? Det har jag för mig iallafall.
Och jag blir imponerad över att du får i hästen SÅ mycket vatten vid varje kraftfodertillfälle, min hade blivit sjukt sur på mig och klagat högljutt på att hans älskade mat var blööt :p
 
Sv: Vätskebrist?

Hahaha... Känner igen det där. Min häst äter inte alls om det är för mycket vatten i maten. Och eftersom han bara får betfor och pulver så blir det lite meckigt om jag råkat att blöta för mycket. :P
 
Sv: Vätskebrist?

Eftersom det är vinter och kallt så dricker han dåligt på egen hand, MEN jag gör soppa av allt foder vilket innebär att han dricker ca 15 liter på morgonen, 20 till middag och 18 på kvällen. Visst borde väl det vara tillräckligt??

Så mycket får jag inte någon av mina hästar att dricka!
Kanppast vätskebrist.
Jag begriper inte varför folk har sådant besvär med hur mycket hästen dricker eller inte och "lurar i" hästen mer vatten genom olika salttillägg, tillägg med äppelcidervinäger (tror jag att jag har hört) och liknande.
Om hästen är pigg och mår bra, har den antagligen inte vätskebrist.
Såhär års upplever jag att hästarna dricker lite mindre än annars.
 
Sv: Vätskebrist?

Tack för era svar. :)

Han var lite skeptisk i början, men nu verkar han ha insett att det endast är soppa som serveras och sörplar glatt i sig allt. :)

Jag oroar mig kanske i onödan eftersom han trots allt får i sig mkt vatten nu.... Men det ÄR farligt att dom blir uttorkade och det är enligt veterinärer mkt vanligt att det händer nu på vintern och då med kolik som följd. Det vill jag helst undvika....
 
Sv: Vätskebrist?

Enda gången det händer att dom blir uttorkade är när en del puckon inte ger sina hästar vatten i hagen. En häst ska alltid ha tillgång till rent vatten. Annars kommer den risken. Men så länge dom får det så dricker dom när dom är törstiga och då är det ingen fara. Då behöver man inte heller blöta maten särskilt mycket heller. Som sagt så tycker jag det låter som att din häst får i sig jättemycket vatten. Min frieser dricker kanske 30 liter per dygn. Och då är han som sagt frieser som tydligen dricker mycket överlag.

Hade jag varit som du så hade jag skitit i saltet. Vet inte riktigt vad det skulle göra för nytta egentligen, och så hade jag gett honom vatten som det är både ute och inne. Räcker fint.
 
Sv: Vätskebrist?

Visst är det farligt med för lite vatten, risken för förstoppningskolik och annat skit ökar ju markant. Men jag tycker inte du ska oroa dig, det verkar ju vara en helt OK vattenkonsumtion hästen har, om du inte märker några andra symtom på vätskebrist.

Äter han inte av saltstenen tycker jag helt klart att han ska få salt i maten, blir han inte svettig hade jag nog nöjt mig med den ursprungliga mängden (två msk)
 
Sv: Vätskebrist?

Men varför ska man ge hästarna salt om dom inte vill ha det? Antagligen behöver dom väl inte det då?
Mitt förra sto använde väldigt sällan saltstenen men hon mådde finfint ändå.
 
Sv: Vätskebrist?

Eftersom det är vinter och kallt så dricker han dåligt på egen hand, MEN jag gör soppa av allt foder vilket innebär att han dricker ca 15 liter på morgonen, 20 till middag och 18 på kvällen. Visst borde väl det vara tillräckligt??

Jag blir lite förvånad. Menar du på allvar att du "tvingar" i din häst 53 liter vatten/dag och ändå tror att den har vätskebrist :confused: Så mycket dricker inte ens mitt digivande sto.
Jag har oroat mig för vätskebrist en vinter då fick jag i hästen 4 liter vatten samt vätskan i silaget, kraftfodret och 2 kg morötter ~12 liter vätska/dygn. Hon mådde dock mycket bra så uppenbarligen räckte det.
 
Sv: Vätskebrist?

Det finns många studier som visar att saltsten är långt ifrån det bästa sättet att erbjuda hästar salt. Tar man presternade hästar så får de oftast inte ens i sig sitt underhållsbehov av salt via saltsten, utan detta måste tillsättas i maten.

Salt är livsviktigt, kroppen kan försöka kompensera för en saltfattig diet genom att ta natrium från skelett
och muskulatur. Vilka konsekvenser den typen av reglering får för hästen i ett längre perspektiv vet man inte. Den här studien visar dock att en saltsten inte är det bästa sättet att erbjuda salt

---
källa: Utfodringens inverkan på prestation och hälsa hos hästar, J E Lindberg
 
Sv: Vätskebrist?

SJÄLVKLART ska de få i sig tillräckligt med vatten men 20 liter vatten + kraftfoder är MYCKET vatten. Iallafall till ett mål. Min häst är allt utom uttorkad och dricker inte mycket, han har ALLTID färskt vatten att dricka men han dricker mindre på vintern.
 
Sv: Vätskebrist?

Vad är dricka dåligt för dig ?
Tycker du laborerar med saltbalansen och vätskebehovet på din häst !

Och låter överdrivet nojig ,hästen är uttorkad och jag ger den nu 4-5 matskedar salt och över 50 liter vatten :confused:


Mia
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 094
Senast: Korven
·
Hästvård Hur lurar man i hästen salt när den vägrar saltsten och lämnar maten med salt i? I vanliga fall, när hon står på stall, har jag 2...
2
Svar
30
· Visningar
4 151
Senast: Mia_R
·
Hästvård Tänkte höra om någon kan hjälpa mig i mina funderingar... Hade equiterapeut ute för genomgång av hästen igår. Enligt henne är min häst...
Svar
9
· Visningar
5 134
Senast: Nina83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp