Vätskande sår

T

Tina64

Min 9 månaders hingst har ett sår på h.b. Det ser ut som en spark. Såret är ca 3 cm brett och 1,5 cm högt och är "halvdjupt". Han har ej varit halt men öm och de första dagarna så var området runt såret varmt Värmen försvann dock efter några dagar
Jag har även tempat honom regelbundet men han har inte haft någon feber
Det blödde endast vid skadetillfället men det har vätskat sig en del redan från början

Första dagarna:
Jag tvättade hela benet med lactacydtvål och sköljde med ljummet vatten,
spolade med koksaltlösning
sedan fick det lufttorka en stund
strök indominsalva under såret och pencellinsalva i såret
Sedan fick han gå ut i lösdriften igen

efter 3-4 dagar blev det lite varigt och jag fortsatte som ovan.

ca 6 dagen bytta jag taktik
tvättade som ovan men baddade även med klorhexidin, lade på en sorbact kompress och bandagerade benet Sedan fick han stå inne i box på natten
På morgonen togs bandaget bort och han fick pencellinsalva i såret och ut i lösdriften.

Nu har det gått 12 dagar och det ser lite bättre ut men det vätskar sig fortfarande och pencellinsalvan rinner av ganska fort.

Vet. har sett såret och jag har även rådfrågat vet. per telefon några ggr och hon tycker jag ska fortsätta på samma sätt. Vet. tycker inte att vi ska ge Hippo Trim om det inte blir ett måste eftersom han fått så många omgångar redan för andra skador (han verkar testa alla varianter av skador...)

Är det någon som har något annat råd än vad jag gör nu? Jag vill helst inte ställa honom på box dygnet runt. :(
 
Sv: Vätskande sår

Varför använda penicillinsaöva när den uppenbarligen inte hjälper? Jag trodde att alla hästägare fått sig en varning nu när det härjar penicillinresistenta staffar lite här och var. Det är precis så här man selekterar fram dem..!

Förhoppningsvis är det väl inte MRSA du har fått i såret, men jag skulle definitivt ta ut vet för bakt odling och resistensbestämning så att ni kan sätta in en korrekt behandling. Rengöring med antiseptisk lösning och bandagering med Sorbact låter som ett bra alternativ så länge. Fortsätt med Idomin under såret men strunta i penicillinsalvan.

Pc-salva förresten, finns inte någon sådan reggad för djur. Vad är det för salva du har?

Jag skulle inte heller ge Hippotrim utan att först ha gjort en resistensbestämning, allt annat vore tjänstefel.
 
Sv: Vätskande sår

Tack för ditt svar. Jag hade hoppats att just du skulle svara:)
Det är juvanesta salva jag använt.

Jag ska ringa vet. igen och be att hon tar bakt odling och resistensbestämning
 
Sv: Vätskande sår

Ok, ja nästan pc-salva då. Plus aminoglykosider... ;)
Hur gammal är tuben? Har den varit öppnad innan du använde den? För gammal kräm skulle kunna vara en orsak till utebliven effekt. Annars har du helt enkelt en bakt stam som är resisten, naturligt eller förvärvat.

Berätta gärba vad baktodlingen visar, det är alltid spännande!

Lycka till!
 
Sv: Vätskande sår

Det var en ny och helt oöppnad tub med juvanesta.
Jag meddelar bakt.odlings resultatet :)
 
Sv: Vätskande sår

Vet. tog bakterieodling och prel.svar från SLU har kommit. Det är streptokocker i såret. Väntar slutgiltigt svar på vilken medicin som ska sättas in. Jag har fortsatt med sorbactkompress på nätterna.
Jag ringde ATG klinik då vet. var lite oroad att det även kunde vara något med griffelbenet så jag ska in imorgon måndag för koll.
Det blir första gången som lillen åker transport själv.:crazy:
Ska även passa på att kolla upp hasen då han haft en rejäl galla sedan november. Rådfrågat olika vet. angående denna galla och alla tycker jag ska avvakta då han inte är halt men nu när jag ändå ska till klinik så känns det bra att kolla upp den. Orolig att det kan vara OCD
Håll tummarna att allt går bra!
 
Sv: Vätskande sår

Inte så roliga besked från hästkliniken..
Han har OCD på två ställen i v.has och där han fått en spark på skenbenet h.bak så har en infektion gått in i benet på ngt sätt så att det har luckrats upp (kommer ej ihåg allt hon sa men jag såg på röntken att det såg "skräpigt" ut) Han ska få pencellin i 5 dagar. Vet. tycker att om det inte går tillbaka på höger bak så måste dom ta bort det med operation och då kan dom lika gärna ta bort OCD'n också.
Jag får nog ringa igen imorgon för jag tyckte det var så jobbiga besked att jag inte kommer ihåg allt hon sa. Hugo skötte sig dock exemplariskt och var jätteduktig att lasta:love:
Jag fick en operationstid om tre veckor. Tidigare när jag frågat om hans galla och ev.operation så sa dom att han var alldeles för ung (då var han 6 mån) Nu är han drygt 9 och blir 10 mån om operation blir av. Tycker inte det är så himla stor skillnad på 6 och 9-10 mån. men det kanske det är i "operations-sammanhang"
Känner mig ganska dyster just nu:cry:
 
Sv: Vätskande sår

usch då. OCD är inte min starka sida, men nog är det wäl ganska bra prognos just i hasleden!? Trist med såret - tur att du tog tag i det så pass snabbt ändå. Antar att det har bliwit en liten sekwester (liten awsprängd benbit/flisa) som underhåller infektionen, den är nog bara att knipsa bort...

Så talar en icke-kirurg...
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 705
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 946
Senast: Bluefish
·
Kropp & Själ För några dagar sedan lyckades jag få en ett litet skärsår, ett par cm långt och inte djupt. Plåstrade om det osv ganska omgående och...
2
Svar
33
· Visningar
2 460
Senast: Stinaelin
·
Hästvård Min häst fick en litet sår på mitten av bakbenet i måndags och har sedan i tisdags varit svullen från såret och ner till kotan. Hästen...
Svar
1
· Visningar
861
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp