Vätska ur juvret

C

Cornetto

Jag har ett sto, som aldrig har haft föl och är 19 år, nu har hennes ena juver/spene/bröst (vet inte vad jag ska kalla det :angel: ) svullnat och tar man på det kommer det en vätska ur det. Den är grå och det går att mjölka henne. Jag testade på ett annat sto i stallet som har fått föl sedan tidigare, dock 3 år sedan och det kommer liknande vätska ur hennes juver. Är det mjölk eller vad är det min häst har fått? Hon har aldrig haft det såhär tidigare. Hon är inte förändrad i sättet eller att man märker det på henne. Hon har haft det nu i en vecka.

Sv: Vätska ur juvret

hmm, det låter som att din häst fått för sig att prodocera mjölk, kan ha med rubbning av hormoner... det kan vara att hon har fått för sig att hon har/ska ha ett föl. tror det är hormonerna som spelar ett spratt. det händer ju ofta på hundar och katter, har hört att det hänt på hästar med.

Det kan vara något sådant, det går en hingst i närheten där vi rider förbi och hon var brunstig för 2 veckor sedan... Kan det vara farligt? Jag har aldrig haft ston innan, bara vallack så detta är nytt för mig.

En kompis' ponnysto som stod i vårt stall en tid hade samma sak. Hon var 25 år. Vet. sa att det hade med hormoner att göra, kan komma då ston blir äldre. Inget farligt. Man ska tömma ut några ggr per vecka annars kan det bli "stockning" och spenen blir irriterad.

Tack för svaret, jag ska tänka på att tömma ut det =)

Vi hade ett tvåårigt sto som fick så, det började med att hon var halt! Vi fattade inte varför, men så tittade jag på juvret som var svullet på ena sidan. Hon hade fått juverinflamation. Kan även drabba hästar som inte har föl.Troligtvis hjälpte flugorna till.

Hon blev bra med penicilinbehandling, sen kom det aldrig tillbaka trots att hon fick föl.

Min pappas hund hade samma sak och det var juvertumör som ju är vanligt på äldre hundar. Men hur vanligt /ovanligt det är på hästar vet jag inte. Men det är nog värt att kolla upp vad det är.

Om du känner på juverdelen, är den mjuk eller kan du känna knölar?

Har också "mjölk" i juvret på mitt sto, 15 år, som fick sitt första föl för 2 år sedan.
Är detta något man bör åtgärda??

Hon bara älskar att bli kliad mellan bakbenen o på juvren, och när jag kliat en stund så börjar det vätska sig. Mjukt o fint juver dock, men ser faktiskt lite fyllt ut nu jämfört med innan hon fick fölet.

det gjorde mitt sto oxå 20år gammal. Gick bredvid en unghingst, så det brunstades ganska rejält. Så hon började producera mjölk. Men det gick över.

Skendräktig har jag ingen aning om, hur går det till? :angel:

Svar till horsefriend:
Ska kolla upp med veterinär vad det kan vara, tror dock inte att det är juverinflammation, borde dom inte bli febriga och ha ont då?

Svar till sassiball:
Hon är mjuk, känner inga knölar alls..

Svar till skogersson:
Brunster har hon som heter duga, går ner sig otroligt mycket i början för att sedan bli arg som ett bi... Kanske har med brunsten att göra att hon börjar tillverka mjölk?

Jag skulle INTE tömma ur det.
Då stimulerar man produktionen.

Jag skulle däremot känna igenom varje dag och kolla att det är mjukt.

Om man inte tömde det på ca 1 v på ponnyn blev juvret jätteirriterat, hästen också. Det "tryckte på". Det stockade sig till slut och man var tvungen att tvätta spenen för att få en öppning och få ut det.

Hon gick med vår valack, hade normal brunst. Fast hon gått ensam i hagen har hon haft samma sak.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 244
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka