Vårt svenska bruksprov för hingstar, är det bra eller inte, vad tycker du?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 091
W

wolken fee

Efter bruksprovet i år, så undrar man om Steg 1 och Steg 2 inte har förlorat sin betydelse. När man kan betala start avgift till steg 2 och gå vidare, även när nämden inte har rekommenderat hingsten att gå vidare.
Rent teoretiskt så kommer det med stor säkerhet att vara fler nästa år som kommer att göra lika dant. Och vad gör nämden då ?
Har man tillåtet en hingst att göra det, så måste man tillåta andra att göra det.
Vad tycker/tänker du över det?

Sv: Vårt svenska bruksprov för hingstar, är det bra eller inte, vad tycker du?

Har inte det alltid varit tillåtet?

Säger som borsalino, det har väl alltid varit tillåtet? Hingstar som fullföljt provet utan att godkännas(=avelsvärderats) har ju fått användas i avel men inte gett gröna papper.

Jag tror nog att det är rätt så bra men det vi saknar i Sverige är ett tillfälle efter bruksprovet då hingstar som av en eller annan anledning inte kunde komma eller fick bryta på grund av hälsoproblem fick en ny chans att bli godkända samma år. Jag vet däremot inte hur det skulle utformas så att hingstägarna inte utnyttjar det som ett sätt att lättare få igenom sin hingst för det skulle självklart inte kunna bli lika omfattande test som bruksprovet. Kanske endast för de som påbörjat provet men av veterinärerna tvingas avbryta?

Nämndens rekommendation är ju just bara en rekommendation, för att hingstägarna ska slippa betala fas 2 om hingsten ändå inte har nån chans att godkännas. Vill hingstägaren ändå fullfölja av någon anledning så har det alltid varit godkänt.

Att man tillåter det tycker jag inte är fel, det är som sagt en rekommendation för att man inte ska "slösa" pengar i onödan på en individ som nämnden med största säkerhet inte bedömer blir godkänd.

Det som hände i år med PPs hingst är exceptionellt, jag för min del är övertygad om att det ligger annat bakom, hade någon annan än PP haft hästen tror jag att den hade blivit rekommenderad till fas 2 direkt. Hästen ska inte straffas för att ägaren inte står på god fot med nämnden tycker jag. Att testryttarna sedan gav den så pass höga betyg att den gick igenom var roligt tyckte jag eftersom jag tyckte att det var en häst som stod sig väl jämfört med en del andra hingstar som blev godkända i år.

Om man räknar efter hur mycket tid tex tre års hingstarna hade framför domarna, under de dagar som dom dömdes.
Är det enormt att kunna döma hästen, och godkänna honom för att gå in i aveln.
Ingen vet hur dessa hingstar har för lynne eller olater som tex krubbbitning osv. Ingen koll alls................................

Hade bruksprovet legat på minst 30 dagar så hade hela individen bedömts, glöm inte det..........................................................

Jag är inne på din linje, vi skulle väl ändå komma avsätta 10 dgr som i DK.

Det känns som de inre egenskaperna inte är så viktiga enl AVN.

Ett annat alternativ är ju att köra det i två omgångar, med vila för hingstarna emellan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 965
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 237
Senast: Raderad medlem 147980
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka