Vart sätter du hästliniment?

Harbor

Trådstartare
På vilka alla ställen sätter ni liniment? Har köpt Arnica liniment och är faktiskt lite osäker vart det ska sättas. Nån sa att hon alltid bara satt på benen, men är det inte bra att sätta på andra muskler? Dum fråga säkert i mångas ögon, men det här är ju bra ställe att fråga på.

Sv: Vart sätter du hästliniment?

Arnica är ett värmande liniment, alltså till för muskler, till benen vill man ha i första hand kylande liniment.

Det beror på varför man använder det.
Märker jag att hästen blir mer ansträngd eller spänd i vissa muskler eller områden kan jag använda liniment där. Men isf bara som komplement till annat (ex. massage/kiropraktik/hålla koll på varför spänningarna uppstår) när det är ganska lindrigt.
Vill man hålla lederna i trim (om nu lederna riskerar att bli ansträngda) kan jag smörja liniment på kotor/knän/armbågsled/bogled/haser, lederna mao.
Det blir ju ganska mycket jobb om man ska smörja liniment på hela hästen dag ut och dag in så som regel använder jag bara det tillfälligt på vissa ställen som blir extra utsatta, i förebyggande syfte. Och då gäller det ju att ha ett hum om vart just den hästen kan ha nytta av att linimentas.

Om hästen skulle bli spänd/varm i ryggen så skulle jag se till att han får behandling på ett eller annat sätt och illa kvickt kolla upp att sadeln verkligen passar, liniment skulle inte vara det första jag kommer att tänka på, nej! :p
Men så rider inte jag så hårt som t ex en hopphäst eller travare behöver gå. De skulle säkert tycka det är skönt som lindring om de ansträngt sig såpass att man riskerar mjölksyra.
Tänk på att mag- och ryggmuskler samverkar (egentligen ska magen göra grovjobbet för att bära upp ryttaren) så det skulle vara lite bakvänt att bara linimenta ryggen men inte bukmuskulaturen.

Arnika är inget starkt liniment, (även om vissa hästar såklart kan vara känsliga)Man kan allstså ha det på muskler och ben... Det brukar stå på flaskan hur de rekommenderar att man ska använda det, men du märker nog om din häst inte skulle uppskatta det, tex om den börjar skrapa osv...

jag har på framben (knät och neråt), bakben (från hasen och neråt), bakknä, rygg/läng, bog och hals. Har på alla dessa stället bara om hästen gått ett rejält träningspass

Knäna, handlederna, ryggen, vaderna, nacken har aldrig behövt använda det på hästen så flaskan står hemma nu :angel:

Om du inte vet vart eller varför så ska du inte linnementa din häst. Fråga tränaren vart och varför.

Det beror på häst och hur mycket den har jobbat.

Simba, kotorna, carpus, bakknä och bak vid bärbenet (tror det heter så)

Cilla, kotorna, carpus, bakknä, has, manke, kors och länd.

Har ingen erfarenhet av Arnika på mina hästar dock.

Kram

*kl*

Jag använder Arnica Tinktur kurvis på min häst med stallbandage över natten. Detta har visat sig vara mkt effektivt mot de mjuka gallor han har vid kotleden på bakbenen. Arnican ökar blodcirkulationen vilket kan vara extra positivt på en häst som av den ena eller andra anledningen måste stå på boxvila :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka