Vart kan jag få tag i en bengal?

verrdogan

Trådstartare
Sålde ju min Älskling för att min pojkvän tyckte jag hade för många:cry: Nu haf jag varken killen eller katten kvar.

Vart kan jag få tar på en bengal till ett bra pris?

Sv: Vart kan jag få tag i en bengal?

http://www.bccs.se/ google is your friend.

Sen är jag lite neggig till att "få tag på djur till bra pris", en bengal kostar en del och det får man räkna med.

http://www.bccs.se/ google is your friend.

Sen är jag lite neggig till att "få tag på djur till bra pris", en bengal kostar en del och det får man räkna med.

Jo de är ju klart dom kostar endel.
Uttryckte mej nog lite dumt.
Vad jag menar är en bengal som kanske inte är något att avla på eller han lite "sjönhetsfel" för utställning

Vad jag menar är en bengal som kanske inte är något att avla på eller han lite "sjönhetsfel" för utställning
Jag tror dock inte att man får en billig katt för det, det kostar lika mycket att föda upp en kattunge med skönhetsfel som en blivande champion.

Well well, hoppas du hittar en trevlig sällskapskatt. Det ligger några annonser om bengaler uppe på blocket nu för övrigt..

Det är väl en definitionsfråga. En ren sällskapsbengal går nog att få för 6000-8000 kr medan en för utställning/avel kan kosta betydligt mer än så. Billigt är det ju oavsett vilket inte, men det ena är mindre dyrt än det andra. ;)

TS: Jag rekommenderar att du inte säger "billig" till uppfödare, det kan tas emot väldigt avigt. Var istället tydlig med att du enbart vill ha en sällskapskatt, att du inte är intresserad av varken avel eller utställning.

Med detta tänkte jag om de kanske fanns någon som visste om nån bengal som skulle omplaceras eller något sådant. Min förra bengal var en omplacerings kisse. Och jag tyckte att priset på honom var bra. Är lixom inget krav att det ska vara en unge heller.

Sen så vet jag ju att det inte är någon billig ras.

Tack för råden iaf :bow:

bengall finns på forumet.
Är dock tveksam till om hans fru tänker sälja:rofl:

Hör dig för hos rasring och uppfödare då. Att skriva "billig" är oftast=inga svar alls, eftersom det inte direkt är ett seriöst urvalskriterium. Om du förklarar att du hemskt gärna vil ha en bengal, inte riktigt har råd men är öppen för vuxna/omplaceringskatter så låter det helt annorlunda. Sedan hade jag nog varit sjukt skeptisk till att sälja till någon som omplacerat sin förra katt pga pojkvännen, så det är inte direkt något bra argumentationsknep.

Varför måste du ha en bengal då? Billiga kattter finns det massor om man inte nödvändigtvis måste ha en med prickar på.

Förutom BCCS finns även föreningen bengalkatten: http://www.bengalkatten.nu/
Där finns ett uppfödarregister, omplaceringar etc.

En kattunge med små skönhetsfel som inte besvärar katten brukar inte generera ett jättestort prisavdrag. En vuxen omplacering är kanske det bästa att satsa på. Ett välmenat tips från mig är att tänka efter ordentligt så att du är säker på att du kan erbjuda katten ett bra, tryggt och stabilt hem för en lång tid framöver. De flesta vettiga uppfödare är väldigt noga med att deras vuxna, pensionerade avelskatter kommer till mkt bra och stabila hem så att de slipper att byta hem så många gånger.

Varför måste du ha en bengal då? Billiga kattter finns det massor om man inte nödvändigtvis måste ha en med prickar på.

Som jag skrivit tidigare i tråden så formulerade jag mej fel. Vad jag menade var alltså att jag vill inte ha en utställnings kisse med 100 olika meriter. Utan en bengal som ska va som sällskaps katt.
Jag har adopterat kissar från djurhem så jag vet att det finns katter som är "billiga" och att man kan åka till vilken bonnagård som hellst och hämta hem en katt gratis.
Men det är en bengal jag är intresserad av.

Förutom BCCS finns även föreningen bengalkatten: http://www.bengalkatten.nu/
Där finns ett uppfödarregister, omplaceringar etc.

En kattunge med små skönhetsfel som inte besvärar katten brukar inte generera ett jättestort prisavdrag. En vuxen omplacering är kanske det bästa att satsa på. Ett välmenat tips från mig är att tänka efter ordentligt så att du är säker på att du kan erbjuda katten ett bra, tryggt och stabilt hem för en lång tid framöver. De flesta vettiga uppfödare är väldigt noga med att deras vuxna, pensionerade avelskatter kommer till mkt bra och stabila hem så att de slipper att byta hem så många gånger.

Tack så mycket för tipset.
Att det blev som de blev med förra kissen är jätte tråkigt. Men jag får väl lägga till att han inte funkade så bra ihop med mina andra katter då han va elak mot honom.
Och när killen påpekade att jag kanske hade lite många katter så funderade jag både en och två gånger innan jag sålde katten. Och var väldigt noga med vart han hamnade.

OK, då förstår jag. Enligt min erfarenhet är det oftast en större risk att ta in en ny vuxen katt till en redan etablerad kattgrupp, än en kattunge. Ibland går det fint, men risken är stor att de inte bli bästa vänner och i värsta fall går det inte alls. Det brukar oftast gå betydligt lättare att få en kattgrupp att acceptera en kattunge. Om du redan har haft svårigheter att få dina andra katter att acceptera en ny katt så kanske en kattunge alt. ungkatt inte är en sådan dum idé ändå?

Ja jag har inga problem med att förstå vad du säger men vad jag frågade var varför du promt måste ha en Bengal.

Det annonseras en hel del på blocket och så om bengaler, gjordes iaf förr när jag kikade runt på bengaler. Men runt 8000:- verkar de ligga oavsätt vart man letar. Hittade ngn för 5000:- då men det var nog en tillfällighet. Annars kanske det kan finnas ngn på omplacering som är billigare, en vuxen bengal.

Lägger till att jag förstår ditt val av ras. jag älskar bengalen och tycker inte att det finns någon ras som kan jämföras. Skulle inte nöja mig med ngt annat än just en bengal om jag skulle vilja lägga ut 10 000:- på en katt. Nu har jag dock gjort valet och tagit mig gratiskatter istället. :)

Tja gumman, det är bara till och börja spara!:D

Jag ska ju ha kull, (som jag sagt i tidigare tråd.. ;))
Så börja spara, är ju ett tag kvar. :D

Blir efter min älskade Zizzy. :love:

Jag kan ju inte lova något, men förhoppningsvis går allt som planerat. :bump:

Ett litet tips är att titta på blocket. Hittade precis en vuxen omplacering för 1000 kronor och en halvårsunge för 4000 kronor, men tyvärr ligger de flesta kattungar på 8000. Fast jag såg en även en kull för 6000. Så vill man ha en "billig" katt kan man hitta den på blocket. Annars är det alltid säkrast att köpa från uppfödare.

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
587
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
34
· Visningar
2 419
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 108
Senast: Shilton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar