Vart går gränsen? Klippning

Sv: Vart går gränsen? Klippning

varför handlar typ alla dina inlägg om hur värdelöst det är inom islandshästvärlden?

är det inte avelsbedömningar det klagas på så är det klippregler eller så ska de ha ryckt man och knoppar.

Känns inte riktigt som att det är en islandshäst du egentligen vill ha eller islandshäst grenar du vill hålla på med.

Eller så vill du bara reta gallfeber på oss islandsfolk :p

Det är ju så med alla grenar vilken man än väljer, startar man dressyr ska man inte ha westernsadel och westernbett, startar du hoppning kanske det inte är så lämpligt med en islandshäst osv, man anpassar sig ju efter den grenen man vill hålla på med.

Vill man hålla på med islandshästar så förstår jag inte riktigt varför man ska ändra på det, islandshästarna är på sitt sätt liksom.

Jag tycker det är jätte skönt att man inom islandsvärlden kan ha det lite slappare, hästarna får gå ute mer, manen får vara lång och naturlig och man är inte lika pjåskig. Jag kommer själv från halvblodsvärlden och jag tycker islandsvärlden är mer soft och trevligare häst skötsel plus att de flesta islandsmänniskorna är helt underbara :love: alla är snälla och trevliga och hjälper och stöttar.

Halvblodsfolket var ganska stroppigt och det snackades hit och dit och kollades snett om man inte skötte hästen lika dant. Jag hade ofta lång man på mitt halvblod och oj vad folk tyckte man var tokig, hon såg ju ut som en travhäst och folk tyckte typ att man vanvårdade hästen :p

Åh vad jag håller med dig i allt!!!

Jag börjar faktiskt hoppas på att Niela skriver alla sina inlägg bara för att det är så KUL att reta upp oss. Som en extra hobby, liksom. För om det är på allvar är det ju bara... ja... sanslöst.

Nej, tyvärr är problemet med Niela att hon är fullständigt allvarlig i det hon skriver, hon hon menar och tycker exakt det hon skriver. Hon är inte ute efter att provocera och sedan sitta och skratta hemma åt att hon retat upp folk, utan hon faktiskt har e åsikter hon framför.
I det här fallet har hon ju inte fått som hon ville vad gäller klippningen (dvs fått undantag från TR/FIPO/FIRO), och då kan hon inte acceptera det och räta sig efter det, utan drar ut på sitt (förhoppningsvis ensamma) korståg samt vill baktala allt vad islandshästvärlden heter, vilket händer varje gång hon inte får medhåll.

Niela - varför kan du inte bara aceptera att vi har olika åsikter och respektera det istället för att kalla alla som inte tycker som du för en massa hånfulla och nedsättande tillmälen? Då skulle ju livet bli så mycket enklare för dig själv också eftersom du skulle slippa att få en massa elände tillbaka? Vi är ju alla olika, men normala mäniskor kan ju samsas och ha trevligt ändå, trots sina skillnader.
Och regelboken är regelboken - den kan inte ändras bara för en person vill det. Om du vill ändra på något inom regelvärlden (oberoende vilket förbun, disciplin eller gren det handlar om) - varför inte göra det genom ett korrekt forum, dvs skriva en motion till föreningens årsmöte, då ju på det viset faktiskt kan ha en möjlighet att påverka på riktigt, i verkligheten? Det får du ju inte via att tjura å ett internetforum. Alla som är medlemmar i en förening har ju rätt att skriva en motion med förslag till ändringar.

Hon har inte kommit in i gänget och stilen riktigt än eller hur man ska utrycka sig, jag känner igen mig lite från i början när jag började med isisar jag hade en period när jag var i 14-15 årsåldern när jag tyckte islandshästar var små och töntiga och raggiga och jag skämdes i skolan inför ridskoletjejerna över att jag hade en isis som jag försökte göra hopp ponny av, jag ville bara hålla på med hoppning och drömmen var egentligen en riktig hopp ponny :p Visserligen lyckades jag ganska bra med isisen vi vann lite klubbhoppningar, men det nöjde jag mig inte med.

Hon hade hopp sadel, benskydd och knoppar i manen haha och jag red bara hoppning och dressyr och tölt det var bara krångligt.

Sen fick jag till slut en riktig hopp ponny efter lite tjat och den kunde jag klä ut bäst jag ville :o

Men sen när jag blev 20 började jag mer och mer gå över till islandshäst på riktigt och nu är jag helt fast och halvblod och hopp ponnyer är bortsålda för några år sen.

I början blev jag jätte irriterad för jag inte fick så bra på traven, han gick ju såå bra enligt mina dressyr mått, jag tyckte bedömningarna var konstiga och sporten bedömde fel saker, men ju mer man lär sig och ju mer man kommer in i det så uppskattar man den här grenen :)

När man lär sig hur det ska vara när det är riktigt bra så tycker man att det här var ju inte så tokigt, när man får hästen att både vara bärig, ha bra aktion, sväv och tempo och känner att wow det är såhär det ska vara. Tänk va tråkig våran gren skulle vara om målet var att rida runt i sega gångarter utan sväv och aktion.

Inget ont om dressyr, jag rider massor av dressyr och dressyrgrenen är bra på sitt sätt, men det är ju just islandsgrenarnas specialite som gör det så kul och vill man rida dressyr kan man ju rida just dressyr för det finns ju faktiskt redan.

Nu rider ju vi isisryttare dressyr också och våran gren är också dressyr på sitt sätt, det krävs en massa arbete och en lösgjord och stark häst för att de ska gå riktigt bra inne på ovalen, men vårat mål inne på tävlingsbanan ser lite annorlunda ut, vi har mer power och det är just det som gör att islandsgrenarna är speciella och jag tycker att det är så himla kul :)

Nu känns det som jag bara svamlar här, men jag e trött och ni fattar nog lite iaf :p

Och numera älskar jag islandshästarna och deras stil precis som de är massa hår ska de ha och helst ska man raka så lite som möjligt det är min smak :) men jag rakar min kille på halsen och precis vid sadelgjorden så han inte ska bli så svettig och få skav.

Nu har jag fått svar. Som man frågar, får man svar, som man brukar säga! :p

"Hej Maria,
du kan läsa den exakta formuleringen för reglerna för klippning i FIRO. Se FEIFs hemsida.

Grundregeln är att man inte ska förändra hästens utseende, men hästen får klippas av hälsoskäl - dock får man aldrig, aldrig klippa bort hovskägg, kring nos och nosborrar och öronhår. Som sagt - kolla den exakta formuleringen i FIRO och har du fler frågor är du välkommen att återkomma

hälsningar
Pia"

Här kommer det som står i FIRO:

The Icelandic horse is a unique breed with special qualities related to its primitive character. It shall be shown respect unreservedly. The following rules apply at all times: the natural appearance (e.g. natural growth and colour of hair) of the horse shall not be changed. Exceptions the mane and tail may be trimmed if too long, and the horse may be clipped for health and welfare reasons.
Hair on the muzzle, fetlocks, and inside the ears shall not be clipped. The rider shall take into account the special background and needs of the Icelandic horse, and keep the horse under as natural conditions as possible, which provide enough light, fresh air and space for free exercise.

Artificial or psychological methods to alter the natural expression of the horse are not
allowed.

Tycker dock det finns en del tolkningsproblem i det där. Men men. Min får fortsätta vara halvklippt när han inte tränas hårdare än vad han gör, och helklippt till nästa vinter då han förhoppningsvis är i full tävlingskondis, annars svettas han järnet.
Det tolkar jag som ok.
Det står ju heller inget om NÄR man får klippa.
Så länge man har hästens bästa i tanken så ordnar det sig nog.

Och angående hovskägg är det ju just det som finns på baksidan av kotan som gäller. "On the fetlocks", som det står i FIRO. Dvs, man kan klippa i karleden om man nu skulle behöva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka