Sv: Vart går gränsen? Klippning
Hon har inte kommit in i gänget och stilen riktigt än eller hur man ska utrycka sig, jag känner igen mig lite från i början när jag började med isisar jag hade en period när jag var i 14-15 årsåldern när jag tyckte islandshästar var små och töntiga och raggiga och jag skämdes i skolan inför ridskoletjejerna över att jag hade en isis som jag försökte göra hopp ponny av, jag ville bara hålla på med hoppning och drömmen var egentligen en riktig hopp ponny
Visserligen lyckades jag ganska bra med isisen vi vann lite klubbhoppningar, men det nöjde jag mig inte med.
Hon hade hopp sadel, benskydd och knoppar i manen haha och jag red bara hoppning och dressyr och tölt det var bara krångligt.
Sen fick jag till slut en riktig hopp ponny efter lite tjat och den kunde jag klä ut bäst jag ville
Men sen när jag blev 20 började jag mer och mer gå över till islandshäst på riktigt och nu är jag helt fast och halvblod och hopp ponnyer är bortsålda för några år sen.
I början blev jag jätte irriterad för jag inte fick så bra på traven, han gick ju såå bra enligt mina dressyr mått, jag tyckte bedömningarna var konstiga och sporten bedömde fel saker, men ju mer man lär sig och ju mer man kommer in i det så uppskattar man den här grenen
När man lär sig hur det ska vara när det är riktigt bra så tycker man att det här var ju inte så tokigt, när man får hästen att både vara bärig, ha bra aktion, sväv och tempo och känner att wow det är såhär det ska vara. Tänk va tråkig våran gren skulle vara om målet var att rida runt i sega gångarter utan sväv och aktion.
Inget ont om dressyr, jag rider massor av dressyr och dressyrgrenen är bra på sitt sätt, men det är ju just islandsgrenarnas specialite som gör det så kul och vill man rida dressyr kan man ju rida just dressyr för det finns ju faktiskt redan.
Nu rider ju vi isisryttare dressyr också och våran gren är också dressyr på sitt sätt, det krävs en massa arbete och en lösgjord och stark häst för att de ska gå riktigt bra inne på ovalen, men vårat mål inne på tävlingsbanan ser lite annorlunda ut, vi har mer power och det är just det som gör att islandsgrenarna är speciella och jag tycker att det är så himla kul
Nu känns det som jag bara svamlar här, men jag e trött och ni fattar nog lite iaf
Och numera älskar jag islandshästarna och deras stil precis som de är massa hår ska de ha och helst ska man raka så lite som möjligt det är min smak
men jag rakar min kille på halsen och precis vid sadelgjorden så han inte ska bli så svettig och få skav.