När jag mejlade förbundet för att kolla detta fick jag följande svar av förbundet själva..
Detta är alltså INTE mina egna ord
Rider man hårt får man raka dock bara till en viss del och aldrig ben och aldrig never ever hovskägg spelar ingen roll om hästen dör annars ja du får raka men då får du inte tävla. thats it .
detta är alltså förbundets ord och inte dina egna?? skrev dem verkligen så? att att du aldrig never ever får raka hovskägget spelar ingen roll om hästen dör, thats it.. knappast att de skulle svarat så, det är dina egna ord...
Du får inte ens raka 1 mm ner på benen alltså igentligen får man inte tävla om man har rakat sin häst ner till framknäna/haserna som jag gjort på denna bild
Fast jag vart inte diskad denna tävling konstigt nog då, så denna regel följs inte, men ska man va noga och följa reglerna så ska jag ha blivit diskad pådenna tävling!
Så om du är en av de få som är lyckligt lottade som rider din häst hårt får du raka för pälsätare tordes ju räknas som ett hälsoskäl?!
Eller anser förbundet att man skall bevara islandshästen på ett naturligt vis även här?? dvs har naturen skapat pälsätare så ska hästen ha de?
Bäst att fråga förbundet för rasen skall bevaras till alla odds.
Om jag var du skulle jag mejla förbundet och se för guds skull till att skriva ut svaret du får så kan ha de som bevis OM det blir bråk vid framtida tävlingar.
Om förbundet säger att du får raka.
Själv rakar jag typ 1 gång i månaden från 1 sep- 1 mars.. man kan raka när som och vad jag ser så finns det ingen regel som säger att du inte får raka efter ett visst datum!
Själv skulle jag raka så mkt som du behöver, hästens hälsa går väl före tävling? Om det nu visar sig att du inte får raka kommer du strunta i de då??
Min häst får lätt mugg och fuktexem i hovskägget och får hon de till hösten så ryker hovskägget återigen och jag kommer tävla på som vanligt.
Om jag hittar en och kommer strunta i om jag blir diskad eller inte man ser ju vilka poäng man får och vet om man hade vunnit eller vart i fältet man hade hamnat ialalfall.
Jag vägrar låta en dum regel göra så min häst lider bara för jag ska tävla..
Om fler än bara jag vågar stå upp mot detta kanske förbunder till slut ger med sig och låter oss raka hästen överallt om hästens hälsa kräver det.
Jag menar om alla rakar hovskägget nu imorgon får helt plötligt inga tävla och då skulel alla klubbar gå i konkurs rätt snart eftersom de inte får in några pengar.
Hovskägg i alla ära men när en häst besväras av de så måste man få ta bort de.
Så mitt slutliga råd är, ta ut en vet som konstaterar vad hästen har åkt på och gör som veterinären säger att du ska göra!!!