Vart går gränsen? Klippning

Venus_in_Furs

Trådstartare
Till våren planerar jag att tävla en del FEIF-grenar med mitt islandssto. Tyvärr har hon drabbats av pälsätare som gnagat en del på henne och vägrar ge sig. Funderar därför på att helraka henne nu i syfte att få bort de små äcklena:mad: Men jag är lite fundersam inför tävlingarna, har ju varit borta från den världen ett par år och kan inte riktigt mitt FIPO längre. Är det okej att tävla med häst som blivit klippt under slutet av feb/början mars i typ april? Det kommer ju synas att hon är mer klippt, mer än på de häsarna som klippts senast under vintern.

Sv: Vart går gränsen? Klippning

När jag mejlade förbundet för att kolla detta fick jag följande svar av förbundet själva..

Detta är alltså INTE mina egna ord

Rider man hårt får man raka dock bara till en viss del och aldrig ben och aldrig never ever hovskägg spelar ingen roll om hästen dör annars ja du får raka men då får du inte tävla. thats it .

Du får inte ens raka 1 mm ner på benen alltså igentligen får man inte tävla om man har rakat sin häst ner till framknäna/haserna som jag gjort på denna bild
130310-00736s.jpg

Fast jag vart inte diskad denna tävling konstigt nog då, så denna regel följs inte, men ska man va noga och följa reglerna så ska jag ha blivit diskad pådenna tävling!

Så om du är en av de få som är lyckligt lottade som rider din häst hårt får du raka för pälsätare tordes ju räknas som ett hälsoskäl?!

Eller anser förbundet att man skall bevara islandshästen på ett naturligt vis även här?? dvs har naturen skapat pälsätare så ska hästen ha de?
Bäst att fråga förbundet för rasen skall bevaras till alla odds.

Om jag var du skulle jag mejla förbundet och se för guds skull till att skriva ut svaret du får så kan ha de som bevis OM det blir bråk vid framtida tävlingar.

Om förbundet säger att du får raka.

Själv rakar jag typ 1 gång i månaden från 1 sep- 1 mars.. man kan raka när som och vad jag ser så finns det ingen regel som säger att du inte får raka efter ett visst datum!

Själv skulle jag raka så mkt som du behöver, hästens hälsa går väl före tävling? Om det nu visar sig att du inte får raka kommer du strunta i de då??

Min häst får lätt mugg och fuktexem i hovskägget och får hon de till hösten så ryker hovskägget återigen och jag kommer tävla på som vanligt.
Om jag hittar en och kommer strunta i om jag blir diskad eller inte man ser ju vilka poäng man får och vet om man hade vunnit eller vart i fältet man hade hamnat ialalfall.

Jag vägrar låta en dum regel göra så min häst lider bara för jag ska tävla..
Om fler än bara jag vågar stå upp mot detta kanske förbunder till slut ger med sig och låter oss raka hästen överallt om hästens hälsa kräver det.
Jag menar om alla rakar hovskägget nu imorgon får helt plötligt inga tävla och då skulel alla klubbar gå i konkurs rätt snart eftersom de inte får in några pengar.

Hovskägg i alla ära men när en häst besväras av de så måste man få ta bort de.

Så mitt slutliga råd är, ta ut en vet som konstaterar vad hästen har åkt på och gör som veterinären säger att du ska göra!!!

Helt ok, många som har hästar som fäller sent klipper ju på våren!

Min "gamling" måste klippas på vårkanten eftersom han inte fäller förrän i juni och därmed tappar all ork när värmen kommer...

Niela: Frågade du hur Sportutskottet skulle ställa sig till ett ev. vet-intyg på mugg?

Jag har för övrigt tävlat på nationell nivå (och SM, se föregående inlägg ang mkt sen klippning) med häst som varit klippt till knäna, har aldrig varit några problem.

Förhållningssättet som domare är att klippning för hästens hälsa = ok, klippning av enbart estetiska skäl = inte ok.

Klipp. Bara på bedömningar som hästen måste vara klippt innan årsskiftet.

och ang att klippa ben så vet jag en elitryttare som klippt hela benet men lämnat hovskägget. Tävlade på World Toelt så

Det är väldigt tydligt i FIRO vad som gäller för klippning av islandshästar.
Man får klippa av hälsoskäl tex hård ridning, varmt stall, sjukdom osv.
Då man vill bevara islandshästens särart och naturliga utseende har man dock dragit en gräns. Man får ALDRIG klippa hovskägg, öron eller ögon och noshår. Man har alltså valt att välja att hästen ska ha kvar sina skyddshår medans täckhåret är ok att klippa. Har man en häst som har en sjukdom som gör att dessa inte kan vara kvar bedömer man att det inte är lämpligt att tävla den heller.
Att det inte skulle vara ok att klippa benen är ett missförstånd, antagligen någon som menade hovskägg men sa ben.
Jag kan tycka att det ganska sällan föreligger hälsoskäl till klippning och därför kanske formuleringen i FIRO skulle ändras. Tycker dock till 100 procent att det aldrig ska bli tillåtet att klippa skyddshår.

/Åsa

Jag har tävlat på häst klippt i feb/mars, ingen har sagt något om det.

O ang. hur mycket, på World Cup som går nu i helgen är många avhästarna helklippta med halva pudelben.

Och den här hästen känner vi väl alla igen! trots att han ser mer ut som ett fullblod i total avsaknad av all päls inkl allt på huvudet? (utom hovskägget, som ju är kvar). Bilder är dock från 2010, men så fick dom tävla iaf -på elitnivå.

jarl1.jpg

När jag mejlade förbundet för att kolla detta fick jag följande svar av förbundet själva..

Detta är alltså INTE mina egna ord

Rider man hårt får man raka dock bara till en viss del och aldrig ben och aldrig never ever hovskägg spelar ingen roll om hästen dör annars ja du får raka men då får du inte tävla. thats it . detta är alltså förbundets ord och inte dina egna?? skrev dem verkligen så? att att du aldrig never ever får raka hovskägget spelar ingen roll om hästen dör, thats it.. knappast att de skulle svarat så, det är dina egna ord...

Du får inte ens raka 1 mm ner på benen alltså igentligen får man inte tävla om man har rakat sin häst ner till framknäna/haserna som jag gjort på denna bild
130310-00736s.jpg

Fast jag vart inte diskad denna tävling konstigt nog då, så denna regel följs inte, men ska man va noga och följa reglerna så ska jag ha blivit diskad pådenna tävling!

Så om du är en av de få som är lyckligt lottade som rider din häst hårt får du raka för pälsätare tordes ju räknas som ett hälsoskäl?!

Eller anser förbundet att man skall bevara islandshästen på ett naturligt vis även här?? dvs har naturen skapat pälsätare så ska hästen ha de?
Bäst att fråga förbundet för rasen skall bevaras till alla odds.

Om jag var du skulle jag mejla förbundet och se för guds skull till att skriva ut svaret du får så kan ha de som bevis OM det blir bråk vid framtida tävlingar.

Om förbundet säger att du får raka.

Själv rakar jag typ 1 gång i månaden från 1 sep- 1 mars.. man kan raka när som och vad jag ser så finns det ingen regel som säger att du inte får raka efter ett visst datum!

Själv skulle jag raka så mkt som du behöver, hästens hälsa går väl före tävling? Om det nu visar sig att du inte får raka kommer du strunta i de då??

Min häst får lätt mugg och fuktexem i hovskägget och får hon de till hösten så ryker hovskägget återigen och jag kommer tävla på som vanligt.
Om jag hittar en och kommer strunta i om jag blir diskad eller inte man ser ju vilka poäng man får och vet om man hade vunnit eller vart i fältet man hade hamnat ialalfall.

Jag vägrar låta en dum regel göra så min häst lider bara för jag ska tävla..
Om fler än bara jag vågar stå upp mot detta kanske förbunder till slut ger med sig och låter oss raka hästen överallt om hästens hälsa kräver det.
Jag menar om alla rakar hovskägget nu imorgon får helt plötligt inga tävla och då skulel alla klubbar gå i konkurs rätt snart eftersom de inte får in några pengar.

Hovskägg i alla ära men när en häst besväras av de så måste man få ta bort de.

Så mitt slutliga råd är, ta ut en vet som konstaterar vad hästen har åkt på och gör som veterinären säger att du ska göra!!!

varför ska man raka hovskägget såvida inte har allvarliga problem men då borde man kanske fundera på om hästen ens ärså frisk att man ska tävla alls.

När veterinären var hos oss och behandlade en häst med svår mugg och rasp så lämnade hon hovskägget, lilla tofsen där vattnet rinner bort.

Fast jag har uppfattat det som om Niela tror att hovskägget är allt hår runt karlederna....
Man kan ju raka karleden och lämna tofsen på kotan. Som på enhörningar, typ :p :D Om nu hästne hra besvär av mugg osv. Själva HOVSKÄGGET kan ju inte störa muggen?.....

Fast jag har uppfattat det som om Niela tror att hovskägget är allt hår runt karlederna....
Man kan ju raka karleden och lämna tofsen på kotan. Som på enhörningar, typ :p :D Om nu hästne hra besvär av mugg osv. Själva HOVSKÄGGET kan ju inte störa muggen?.....

Tro är att icke veta , sa min gamla kloka pappa.

Förbundet skrev till mig att ben får aldrig rakas så mkt missförstod i detta kan knappast göra..
Ben är ben och så vitt jag vet sitter väl hovskägget på benen???

Att inte få tävla en häst bara för den har mugg eller fuktexem.. ja men då ska inte någoin häst med exem få tävla..
Man ser ju drösvis med exemhästar ute p åbanan och alla vet ju att exemhästar lider under sommaren och enligt FIPO är viju skyldiga att ta väl hand om hästen.. Detta går inte ihop!

Bara för man vill ta väl hand om sin häst och raka den överallt så man förebygger ev sjukdommar och åkommer och underlättar för sig själv i vardaglliga hanteringen skall detta straffas??

Rakning av hälsoskäl som någon sa ytterst få har sådant besvär av sin päls att hästens liv är i fara eller hälsan försämras så pass hårt att man MÅSTE raka den.

Jag ser flertalet som rider sina isisar dagligen svettiga utan att raka och dessa hästar tävlas och tränas flitgt på rätt hög nivå.

Så att de blir lite svettiga är inte ett skäl till rakning inte ens att de blir lite trötta,, ge mer havre då isåfall eller rid mindre.
Man ska få raka sin häst oavsätt skäl punkt slut de står jag fast vid.
har jag hagar som är geggiga och många hästar i så underlättar de att raka bort allt hår på hoven så man kan hålla rent..

GOD hästhållning kallas det i öviga grenar.....

Men inte inom denna gren... här ska hästarna va så skitgiga som möjligt och svettiga.. allt för att bevara ursprungliga utseendet..
Helt sjuk!!!

1) Den tävling du hänvisar till på din bild är en istölt och i detta fallet en inofficiell tävling. Då behöver inte hela FIPO/FIRO gälla, utan det är upp till arrangören vilka regler som gäller. Där kan alltså rakning som du vill ha vara tillåten.

2) Du får raka din häst hur du vill vad gäller sport UTOM att du inte får raka bort skyddshår (tex de på mulen), och den regeln är inte enbart estetisk, utan just skyddshåren fyller en funktion, de ska - ja just det - SKYDDA hästen på olika sätt. De på mulen fungerar precis som kattens morrhår och skyddar hästen från att slå i mulen, de i öronen skyddar hörselgången och de på benen skyddar ben och karleder. De fyller en funktion och är inte enbart en utseendegrej. Alltså ska de vara kvar! Det står till och med i djursjuddsförordningen en delom detta om jag inte minns fel...

3) Du vill ha din häst som en dressyrponny ena stunden i ena tråden och blir då förbannad om någon inte respekterar detta. Fine - du gör vad du vill med din häst och det ska alla respektera - men för sjutton inse att respekt är något man måste FÖRTJÄNA,inte något man har som en självklar rättighet. Om du vill att andra ska respektera dina val och åsikter måste du i din tur repektera andras. Uttrycker du förakt och är nedåtande mot din omgivning får du vacker räkna med att få samma mynt igen. Tyvärr är det standard i dina inlägg - se bara längst ned i det ovan som det senaste exemplet...

4) Rid din häst i dressyr, distans, hoppning eller vad du vill, det är ditt val och du bestämmer vad du vill träna och tävla. Men i varje gren finns det regler, och vill man tävla inom den disciplinen få man vackert följa de regler som gäller. Skulle de som vill få tävla barbacka i dressyr därför att deras häst får utslag av sadeln eller sadelgjorden? Eller rida bettlöst i dressyr för att hästen är allergisk mot metallen i bettet? Det är egentligen samma problem fast vinklat ur en annan synvinkel, och ingen skulle drömma om att tillåta det på dressyrbanan.
Om man som ryttare inte vill acceptera de regler som gäller får man helt enkelt avstå att tävla i den disciplinen! Varför inte lägga energin på att tävla i de andfra discipliner du nämnt att du ska tävla i? Du har ju dessutom ljudligt deklarerat i trådar att du inte ska rida islandstävlingar? Surt sa räven om rönnbären, eller?

5) Eftersom du tycker att hela islandsvärlden består av folk som är lata, inte bryr sig om att borsta hästarna (se tidigare trådar där DU skrivit!), tävlingsreglementet är idiotiskt (både vad gäller rakning och broddar för tillfället, vad blir nästa fel?) - varför vill du då dels tävla islandstävlingar, dels skriva på islandsforum? På islandshästforum diskuteras - konstigt nog - ISLANDShästen och dess särarter. Är det inte bättre du håller dig till dressyr/ponny/distans/hoppforum eller liknande eftersom islandshästvärlden bara missförstår dig och förföljer dig med elaka påhopp? Så slipper du alla dessa gnälliga människor som älskar leriga skithögar och bara är ute för att ställa till besvär för dig?

6) Det senaste vad gäller mugg är dessutom att man INTE ska raka. När man rakar den tunna huden i området vid karlederna river man upp en massa mikroskopiska sår (det spelar ingen roll vem som gör det eller vilken supermaskin man använder - det blir alltid mikrosår ändå), och dessa små osynliga sår ökar risken för att problemet förvärras istälet eftersom både smuts ochbakterier får en inkörsport i huden. Hovskägget sitter dessutom inte i karleden utan vid kotan, och det stör inte nere i karleden. Be din veterinär uppdatera sig litet om hen tycker du ska raka! Mugg orsakas dessutom inte av behåringen, utan det beror på andra miljö- och omgivnings samt skötselfaktorer, tex hagmiljön, utfodring - kanske det är viktigare att du ser över det istället för att stirra dig blind på hårväxten?

GOD hästhållning kallas det i öviga grenar.....

Men inte inom denna gren... här ska hästarna va så skitgiga som möjligt och svettiga.. allt för att bevara ursprungliga utseendet..
Helt sjuk!!!

Men, är du på riktigt??? Gör du dig omöjlig på skoj eller?
"Jag tycker eran lek är tråkig och idiotisk men jag vill ändå vara med och leka, så att jag kan göra narr av er i tid och otid". Vart är logiken i det?...

Ptja, att ha så leriga hagar att man måste raka - dvs ta bort allt hår till skinnet - på benen på hästarna
för att kunna hålla rent, det kallar jag knappast god hästhållning.

Senast ändrad:

Nej, dessutom det.
Enligt jordbruksverkets föreskrifter för häst gäller detta:

"5 § Markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper."

*kl*
Nu har även jag skrivit ett mail till SIF angående klippning och bett om en tydlig definition på klippningsregeln. Jag klistrar in mitt mail + svaret här när jag hör från dem!

Min ponny har rejält med benhår, från knä nedåt. Hon har haft problem med mugg förr, men om hon går i en vettig hage så har
hon inte några problem. Visst är det lerigt i hagen, speciellt så här års, men blir de så jäkla leriga att vätan och skiten går in till
skinnet varje dag, ja då skulle jag se mig efter en bättre hage, snarare än att raka benen på hästen, om det nu är anledningen
till att man måste avlägsna håret från hästens ben.

Annars skulle jag fundera på om hästen inte har fotskabb samt se över hästens foderstat och övriga hälsa innan man endast
behandlar symptomen. T.ex. Mugg tenderar ju att komma från magstörningar.

Att du ens måste fortsätta konstra när du redan har gjort klart för både dig själv och andra
hur perfekt du är och hur dumma i huvet alla islandshästmänniskor är.

Det finns ingen regelbok som heter; "Niela" och Jorunns regelbok och kommer heller aldrig komma - iaf inte i islandsvärlden!

Haha tillåt mig skratta. Du måste vara den mest okunniga människa jag stött på.

Jag kan inte tänka mig att du har fått ett så dåligt formulerat svar från ett tävlingsförbund...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka